شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-23
کد خبر: 81749 |
تاریخ انتشار : 25 اکتبر 2023 - 13:26 |
ارسال به دوستان
پ

همان طور که می دانید سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی باز شد، حال سوال این است که کدام خودروهای موجود در لیست ارزش خرید بیشتری دارند؟

اقتصادسنج | در ساعات اخیر ۹ خودرو به لیست محصولات قابل عرضه در سامانه یکپارچه وارداتی ها اضافه شد که در میان آن ها ۷ خودرو برای اولین بار عرضه شده اند و به عبارتی جدید محسوب می شوند. به دنبال این قضیه و زیاد شدن تنوع محصولات وارداتی قابل عرضه به ثبت نام کنندگان، یک سوال مهم برای متقاضیان پیش آمده و آن هم این است که ارزش خرید کدام خودروهای وارداتی حاضر در لیست، بالاست و بهتر است کدام یک از آن ها را در اولویت های بالا قرار دهند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت مشتری باید علاوه بر دخالت دادن سلیقه و نیازش، برخی پارامترهای دیگر مانند مشخصات فنی، امکانات رفاهی، تامین قطعات، خدمات پس از فروش و قیمت تمام شده آن ها را مد نظر قرار دهد تا بتواند بهترین انتخاب ها را داشته باشد.

در ادامه نقاط قوت و ضعف هر کدام از ۹ خودروی حاضر در لیست را به طر خلاصه مورد بررسی قرار می دهیم تا با مطالعه مزایا و معایب آن ها بتوانید خودروی وارداتی مورد نظر خود را پیدا کنید. توجه داشته باشید که قرار گرفتن خودروها در زیر به معنای ترتیب آن ها از لحاظ ارزشمندی نیست.

تویوتا کرولا ۱۲۰۰ سی سی توربوشارژ

با توجه به کاتالوگ ارائه شده از طرف معین خودرو می توان گفت که کرولا ۱.۲ لیتری از لحاظ آپشن و امکانات ایمنی در جایگاه بسیار خوبی قرار می گیرد و به احتمال زیاد بسیار مورد توجه تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان خودروهای وارداتی باشد. در مورد مشخصات فنی این خودرو هم می توان گفت که با وجود موتور کم حجمش اما توان و گشتاور قابل قبولی تولید می کند. با توجه به استهلاک بسیار پایین محصولات تویوتا و همچنین قطعات به نسبت ارزان تری که دارند، این خودرو مورد پسند مردم ما قرار خواهد گرفت. شاید معین خودرو در امر ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات ضعیف عمل کند اما ایرتویا با نمایندگی های گسترده خود در سطح کشور می تواند پاسخگوی نیاز کرولاهای وارداتی باشد.

در صورت اضافه شدن هزینه های جانبی این خودرو حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ و یا ۳۰۰ میلیون برای خریدار تمام می شود که می توان گفت با توجه به مزایایش، نسبت به دیگر خودروهای وارداتی آن چنان گران نیست. دقت کنید که مقایسه قیمت کرولا با دیگر وارداتی ها کاملاً نسبی است زیرا در غیر این صورت همه وارداتی ها در مقایسه بازارهای جهانی، در ایران گران فروخته می شوند.

هیوندای توسان

هیوندای توسان تقریباً رقیب سلتوس در لیست وارداتی های قابل عرضه است که هم از لحاظ فنی، هم از لحاظ امکاناتی و هم از لحاظ قیمتی نسبت به سلتوس بهتر است و به راحتی می توان گفت که ارزش خرید بیشتری نسبت به کراس اوور کیا دارد. شما با مقایسه سطحی کاتالوگ منتشر شده از این دو خودرو می توانید متوجه برتری توسان شوید. از طرفی دیگر کرمان خودرو سال ها در زمینه واردات خودرو، تامین قطعات هیوندای و خدمات پس از فروش محصولات این برند کره ای تجربه داشته و از این رو در زمینه های گفته شده نیز بهتر از کوشا خودرو عمل خواهد کرد.

در مورد قیمت توسان هم باید گفت که به نسبت کراس اوورهای وارداتی چینی بسیار گران تر تمام می شود اما در مقایسه با سلتوس خریدش به صرفه تر است.

هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنتی که قرار است توسط کرمان خودرو وارد شود تقریباً هیچ آپشن ایمنی و رفاهی قابل توجهی ندارد و با این حال احتمالاً حدود ۲ میلیارد تومان برای خریدار آب می خورد. شاید با خرید اکسنت خیالتان از خدمات پس از فروش و تامین قطعات راحت باشد اما این را نیز در نظر بگیرید که با چنین بودجه ای می توانید سدان های بهتر چینی و یا غیرچینی را خریداری کنید. به طور کلی با این سطح آپشن و چنین قیمت عجیبی که برای اکسنت در نظر گرفتند بهتر است نظرتان را به سمت دیگر وارداتی ها معطوف کنید و خودروی باارزش تری سوار شوید.

هونگچی H5

قبل از ارائه لیست جدید، فول ترین خودرویی که قرار بود عرضه شود گک GS3 بود که پس از آمدن هونگچی H5 ماجرا کمی عوض شد و این خودرو جای کراس اوور گک را گرفت. بنابراین می توان گفت که هونگچی H5 فول ترین خودرو از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی است و از قضا مشخصات فنی بسیار خوبی هم دارد. بهمن موتور از گذشته های دور در زمینه خدمات پس از فروش بسیار عالی عمل کرده و احتمالاً برای محصول پرچم دارش یعنی H5 هم سنگ تمام بگذارد و مشتریانش را کاملاً راضی نگه دارد. به طور کلی قیمت نهایی حدوداً ۳ میلیاردی این خودرو دور از انتظار نیست و با توجه به مزایایش می تواند گزینه خوبی برای قرار گرفتن در اولویت های بالا باشد.

بستیون T77

بستیون T77 دیگر خودروی وارداتی BM Cars یا بهمن موتور است که امکانات رفاهی و ایمنی به نسبت زیادی دارد و از طرفی برایش از موتور پرتوانی هم استفاده شده. این خودرو از لحاظ طراحی، آپشن و مشخصات فنی آن چنان ویژه نیست و قادر نیست تا خریدار را حیرت زده کند. به طور کلی قیمتش به نسبت بالاست و نمی توان پیش بینی کرد که زیاد مورد استقبال قرار گیرد. این خودرو خدمات پس از فروش خوبی خواهد داشت اما ظاهر و قیمتش چنگی به دل نمی زند.

شاین مکس

ایران خودرو در اولین تجربه اش برای واردات خودرو اقدام به آوردن شاین مکس کرده که خودروی به نسبت قوی و زیبایی است. در صورتی که قیمت نهایی حدوداً ۱ و نیم میلیاردی این خودرو برای خریدار محقق شود، نسبت به رقبای چینی مونتاژی اش ارزنده تر خواهد بود و احتمالاً بازار سدان های بین ۱ تا ۱.۵ میلیارد را در دست بگیرد. در مورد ایران خودرو هم باید گفت که اولین تجربه وارداتش است و احتمالاً در این راه با مشکلات عمده ای رو به رو شود و نتواند به راحتی از پس تعهداتش بربیاید.

جتا VS5

تنها مزیت قابل ملاحظه این کراس اوور چینی، قلب و پلتفرم آلمانی، و گیربکس ژاپنی اش است که احتمال دارد با این سه ویژگی برجسته بتواند بسیاری را مجذوب خود کند. ماموت خودرو در زمینه واردات با تجربه است اما در ارائه خدمات پس از فروش کمی گستردگی کمی در سراسر کشور دارد و همین موضوع به همراه قیمت نسبتاً بالایی که برای جتا VS5 در نظر گرفته، احتمالاً موجب عدم استقبال پرشور از این خودرو شود. توجه داشته باشید که بسیتون T77 رقیب VS5 است که از نظر قیمتی ارزان تر است و امکانات بیشتری هم دارد.

کیا سلتوس

شاید کیا سلتوس در بازار جهانی و سری قبلی عرضه خودروهای وارداتی در ایران مورد استقبال قرار گرفته باشد اما در این سری پس از اضافه شدن کراس اوورهایی مانند توسان، بستیون T77 و جتا VS5 احتمالاً کسی تمایل چندانی به خرید سلتوس نداسته باشد. به طور کلی همان طور که پیش تر گفته شد کرمان خودرو، بهمن موتور و ماموت در زمینه تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش بسیار بهتر از کوشا خودروی تازه وارد عمل خواهند کرد. در کل می توان گفت که سلتوس ارزش خرید دارد اما نگرانی های پس از خرید را هم داراست.

چانگان CS55

چانگان CS55 تنها کراس اووری است که در این عرضه زیر ۲ میلیارد برای خریدار تمام می شود و به نسبت قیمتش و در مقایسه با دیگر کراس اوورهای موجود، هم طراحی ظاهری زیبایی دارد و هم امکانات رفاهی و ایمنی مناسب. این خودرو از نظر مشخصات فنی هم در رده نسبتاً بالایی قرار می گیرد و خدمات پس از فروش گسترده سایپا پشتیبان آن است. اما نکته منفی این است که سایپا هم مانند ایران خودرو تجربه ای در زمینه واردات ندارد و با توجه به این که خیلی زودتر از دیگر شرکت ها به فکر واردات افتاد و اقدام کرد، اما محصولاتش بسیار دیر به دست مشتری هایش رسید و آن ها را از تاخیر به وجود آمده ناراضی کرد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید