سه شنبه, ۱ آبان ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-22
کد خبر: 80325 |
تاریخ انتشار : 19 اکتبر 2023 - 22:19 |
ارسال به دوستان
پ

در این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه رانندگی با کیا نیرو نسخه هیبرید ، نسخه پلاگین هیبرید و نسخه الکتریکی بپردازیم.

اقتصادسنج | در این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه رانندگی با کیا نیرو نسخه هیبرید، نسخه پلاگین هیبرید و نسخه الکتریکی بپردازیم.

رانندگی با کیا نیرو هیبریدی

این آزمایش را در مسیری ۳۲۰ کیلومتری انجام دادیم که ترکیبی از خیابان‌های شهری، مسیرهای حاشیهٔ شهر و بزرگراه‌های بین ایالتی بود. در شهر، نیرو مثل بسیاری از خودروهای هیبریدی از موتور الکتریکی خود استفاده می‌کند تا هنگام شتاب گیری از حالت سکون، عملکرد خوبی را فراهم کند. البته این خودروی سریعی نیست و کندترین شتاب را در بین سه مدل دارد اما از قدرت کافی برای هماهنگی با ترافیک شهری و برون‌شهری برخوردار است.

هنگام حرکت با سرعت معمولی، پیشرانهٔ بنزینی اغلب خاموش می‌شود و موتور الکتریکی قدرت کافی برای حفظ سرعت را تولید می‌کند.

زمانی که شارژ باطری به پایان می‌رسد، پیشرانهٔ بنزینی روشن می‌شود، باطری را پر می‌کند و دوباره خاموش می‌شود. بااین‌حال، در سرعت‌های بیش از ۹۰ کیلومتر بر ساعت، پیشرانهٔ بنزینی خیلی بیشتر روشن می‌ماند و قوای محرکه برای ارائهٔ قدرت کافی تلاش می‌کند. البته این موضوع نباید برای خریداران چنین خودرویی چندان مهم باشد اما تجربه‌ای کاملاً متفاوت با پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی را ارائه می‌کند.

رانندگی با کیا نیرو پلاگین‌هیبریدی

نیرو پلاگین‌هیبریدی در حالت تمام الکتریکی بسیار شبیه یک خودروی برقی رفتار می‌کند. موتور الکتریکی خودرو گشتاور مناسبی دارد و برای رانندگی‌های شهری به‌اندازهٔ کافی قدرتمند خواهد بود که نیازی به روشن شدن پیشرانهٔ بنزینی نباشد. در این خودرو تا زمانی که فشردن پدال گاز از نیمه عبور نکند، پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری همچنان خاموش می‌ماند. صرفاً با استفاده از نیروی برق می‌توان به سرعت‌های بزرگراهی رسید اما دریافتیم که اگر اجازهٔ روشن شدن موتور بنزینی را بدهیم، نیرو پلاگین‌هیبریدی هم سریع‌تر و هم کارآمدتر خواهد شد.

البته هنگام رانندگی با این خودرو، سیستم ترجیح می‌دهد بیشتر از موتور الکتریکی استفاده کند و پیشرانهٔ بنزینی به ندرت روشن می‌شود. هرچند در این نسخهٔ نیرو پس از اتمام شارژ باطری همچنان می‌توان به‌راحتی به رانندگی ادامه داد اما ۱۳۵ کیلوگرم وزن اضافی نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی نسبت به نیرو هیبریدی به‌وضوح خود را نشان خواهد داد زیرا خودرو به‌طور قابل‌توجهی کندتر احساس می‌شود و پیشرانه باید سخت‌تر از زمانی که باطری شارژ دارد کار کند.

رانندگی با کیا نیرو الکتریکی

خودروهای الکتریکی قوای محرکهٔ بسیار ساده‌تری نسبت به نمونه‌های هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی دارند و به همین دلیل، به‌سادگی می‌توانید پای خود را روی پدال گاز بگذارید و از گشتاور فوری لذت ببرید. این یعنی رانندهٔ خودروی برقی چه هنگام حرکت در ترافیک شهری و چه تردد در بزرگراه، تمام قدرت را در اختیار خواهد داشت. نیرو الکتریکی همچنین بسیار اسپرت‌تر، نرم‌تر و لوکس‌تر از همتایان هیبریدی خود احساس می‌شود. پاسخگویی فوری موتور همراه با مرکز ثقل پایین، رانندگی در جاده‌های پرپیچ‌وخم را آسان و جذاب می‌کند.

در همین حال، فقدان گیربکس و پیشرانهٔ بنزینی بدین معنا است که نیرو الکتریکی هم ساکت‌تر است و هم بدون افزایش دنده‌های تکان‌دهنده شتاب می‌گیرد زیرا سیستم‌های هیبریدی پیچیده گاهی اوقات هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب موتور دچار سردرگمی می‌شوند. یکی دیگر از مزیت‌های خودروهای الکتریکی این است که معمولاً از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری نسبت به خودروهای بنزینی با هیبریدی همان کلاس برخوردار هستند. به‌عنوان‌مثال، نیرو الکتریکی به قابلیت تغییر لاین خودرو مجهز است که در نسخه‌های هیبریدی وجود ندارد.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید