در این گزارش به معرفی و بررسی خودروی سایپا آریا یعنی محصول جدید سایپا و نسخه هاچ بک شاهین میپردازیم.
اقتصادسنج| سایپا آریا خودروی جدید این شرکت است که هنوز به تولید انبوه نرسیده است. این خودرو که نسخه هاچ بک شاهین سایپا به حساب میآید هنوز دقیقا مشخص نیست که چه زمانی قرار است به تولید انبوه برسد. در ادامه با معرفی و بررسی این خودرو با ما همراه باشید.
هاچبک کراس آریا محصول جدید خودروسازی سایپا مدت زیادی است که از رونمایی آن گذشته اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است.
سایپا آریا کراس اوور جدید سایپا که در سال ۹۹ رونمایی شد بر روی پلت فرم جدید SP۱۰۰ سایپا میباشد و به نوعی میتوان گفت سایپا آریا نسخه هاچبک شاهین اما با فناوریهای بیشتر است.
سایپا قرار بود آریا را با همان داشبورد و موتور ۸ سوپاپه توربو شاهین روانه بازار کند. به اذعان مدیران سایپا اگر آریا با مشخصات و ویژگیهای شاهین عرضه میشد قطعا شکست میخورد به همین دلیل با تصمیم شرکت در ویژگیهای آریا تجدید نظر صورت گرفت و قرار است تا این خودرو با موتوری بروز و طراحی داخلی کاملا متفاوت نسبت به شاهین تولید شود.
مشخصات فنی سایپا آریا
نقطه قوت آریا پیشرانه جدید آن است؛ یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپه که با فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDI) توسط میتسوبیشی طراحی شده وظیفه تأمین قوای آریا را برعهده دارد. این موتور که با کد اختصاصی ۴J۲۰V شناخته میشود توسط هاربین چانگان ارتقا پیدا کرده و قرار است در سایت جدید مگاموتور با نام M۲۰ مونتاژ شود.
کراس اوور سایپا از لحاظ پلتفرم و نوع قوای محرکه با سدان شاهین تشابه کامل دارد. بنابراین فعلا همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ M۱۵T به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر در آن انجام وظیفه خواهد کرد. در مورد گیربکس نیز باید بدانید با وجود آنکه جعبه دنده ۵ سرعته دستی برای شاهین انتخاب شده اما به دلیل نوع کاربرد و کلاس بالاتر ماشین آریا، مسئولان سایپا تصمیم گرفتند تا جعبه دنده دستی را کنار بگذارند و این خودرو را صرفا با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته سی وی تی به بازار عرضه کنند.
نام خودرو |
سایپا آریا |
نوع موتور |
چهار سیلندر خطی– هشت سوپاپ – توربوشارژ M۱۵T |
حجم موتور |
۱۴۹۷ CC |
قدرت |
۱۱۰HP در ۵۰۰۰RPM |
گشتاور |
۱۷۸N.M در ۲۵۰۰RPM |
جعبه دنده |
CVT اتومات با شش دنده مصنوعی |
انتقال قدرت |
دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ |
حدود ۱۴ ثانیه |
بیشترین سرعت |
– |
مصرف ترکیبی |
۷.۵ Lit/۱۰۰km |
ظرفیت باک |
۴۷ لیتر |
سیستم تعلیق جلو |
مکفرسون |
سیستم تعلیق عقب |
میله پیچشی |
ترمز جلو |
دیسکی (خنک شونده) |
ترمز عقب |
دیسکی |
سایز و نوع رینگ |
۱۵ اینچی آلومینیومی |
آپشنها و امکانات سایپا آریا
ظاهرا نسخههای اولیه سایپا آریا از لحاظ آپشن و امکانات با شاهین جی تفاوت زیادی ندارند. با این وجود گفته میشود که آپشنهای بیشتری مثل کروز کنترل، ایربگ جانبی و حتی سیستمهای کنترل کشش و پایداری نیز در آینده به لیست امکانات سایپا آریا اضافه خواهند شد. با این حال فعلا باید همان آپشنهای شاهین جی را برای سایپا آریا قطعی دانست.
سانروف، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، USB، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان با کلیدهای کنترل، روکش چرمی صندلی، تهویه اتوماتیک، پایش فشار باد تایر TPMS، دیلایت، اتولایت، نشانگر دنده GSI، رهیاب GPS، دو یا چهار کیسه هوا، آینه جانبی تاشونده برقی، تنظیم دستی صندلیهای جلو و…، مهمترین آپشنهای آریا سایپا را تشکیل میدهند.