در شرایطی کاتالوگ خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بارگذاری شده است که مشخصات محصولات مورد نظر از سفارشی بودن این خودروها خبر میدهد؛ بهطوریکه برخی محصولات نسبت به نمونه جهانی از کمترین آپشنهای ایمنی و رفاهی برخوردار است.
اقتصادسنج| در شرایطی کاتالوگ خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بارگذاری شده است که مشخصات محصولات مورد نظر از سفارشی بودن این خودروها خبر میدهد؛ بهطوریکه برخی محصولات نسبت به نمونه جهانی از کمترین آپشنهای ایمنی و رفاهی برخوردار است.
عرضه خودروهای وارداتی از چندی پیش آغاز شده و از همین رو واردکنندگان مشخصات محصولات خود را در سامانه یکپارچه بارگذاری کردهاند تا مشتریان قبل از انتخاب نهایی، از جزئیات فنی و ظاهری و باطنی آن ها مطلع شوند. طبق آخرین بهروزرسانی، کاتالوگ ۱۶ خودروی وارداتی در سامانه موردنظر بارگذاری شده که شامل مدلهایی متعلق به شرکتهای چینی، ژاپنی، کرهای و اروپایی میشود. در این لیست، علاوه بر محصولات هیوندایی، تویوتا، کیا و فیات، مدلهای متعلق به خودروسازان چینی نیز به چشم میآید. با توجه به اینکه خودروهای وارداتی به صورت اختصاصی برای بازار ایران تولید شده و بخشی از امکانات و آپشنهایشان حذف شده، نمیتوان قیمت جهانی واقعی آن ها را ملاک قرار داد. در واقع با توجه به حذف برخی امکانات و آپشنها، خودروهای موردنظر با قیمتی کمتر از نرخ جهانی اصلی خود وارد ایران شدهاند.
در این مطلب نگاهی انداختهایم به مشخصات فنی و کلی خودروهای وارداتی و، همچنین قیمت آن ها، تا مشخص شود در دور جدید واردات پس از پنج سال ممنوعیت، چه مدلهایی با چه مشخصاتی وارد شدهاند.
نمایندگان دوقلوهای کرهای
یکی از اولین برندهای خودرویی که پس از ابلاغ آییننامه واردات خودرو، وارد کشور شد، کیای کرهجنوبی بود. محصولات کیا در دوران آزادی واردات نیز جزو پرفروشها بودند و در حال حاضر نیز مدلهای مختلفی از برند مشهور مانند اسپورتیج، سراتو و سورنتو در جادهها و خیابانهای کشور تردد میکنند.
حالا پس از لغو ممنوعیت واردات خودرو، کیا بار دیگر در بازار خودروی ایران حضور پیدا کرده و محصولاتی جدید را که پیشتر به ایران نیامده بودند، به بازار کشور فرستاده است. در این بین، مشخصات فنی دو مدل از این خودروها یعنی سونت و سلتوس که توسط شرکت کوشاخودرو وارد شدهاند، در سامانه یکپارچه بارگذاری شده است. طبق اطلاعات منتشره، کیا سلتوس خودرویی کراس اوور به شمار میرود که از موتوری ۱۶۰۰ سیسی بهره میبرد و گیربکسی اتومات دارد. این موتور چهار سیلندر میتواند ۱۲۱ اسب بخار قدرت تولید کند.
در کاتالوگ منتشره از برخی مشخصات ظاهری این خودرو نام برده شده است، از جمله سانروف برقی، سنسور نور و باربند سقفی. همچنین برخی مشخصات داخلی این خودرو نیز عبارتند از قابلیت انتخاب نوع سطح جاده، دوربین دنده عقب، شیشههای دودی و صفحه نمایشگر هشت اینچی.
در نهایت اینکه در کاتالوگ منتشره اطلاعاتی درباره امکانات ایمنی کیا سلتوس نیز منتشر شده است، از جمله اینکه خودروی موردنظر مجهز به سیستم کنترل پایداری در سربالایی، سیستم ورود بدون کلید، سیستم کمکی و هشدار برای پارک کردن و سیستم هشدار ترمز اضطراری است. اما قیمت علیالحساب کیا سلتوس یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که البته قیمت نهایی بسیار بالاتر (چیزی حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان) از این خواهد بود. نماینده دیگر کیاموتورز کرهجنوبی در جمع خودروهای وارداتی جدید به کشور، مدل سونت است. طبق اطلاعات منتشره در کاتالوگ سونت، این خودرو کراس اوور دارای موتوری ۱۵۰۰ سیسی است که توان تولید ۱۱۴ اسب بخار قدرت را دارد. سونت از گیربکسی اتومات بهره میبرد و مخزن سوخت آن ظرفیت جذب ۴۵ لیتر بنزین را داراست. سونت به سنسور نور، انواع چراغهای الایدی و سانروف نیز مجهز است. این خودرو همچنین در داخل کابین خود به کروز کنترل اتومات، دوربین دنده عقب و صفحه نمایشگر هشت اینچی مجهز شده است.
سونت نیز مانند سلتوس از امکانات ایمنی مانند سیستم کمکی و هشدار پارک، قفل و مهارکننده صندلی کودک، سیستم هشدار ترمز اضطراری، سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر و سیستم ورود بدون کلید بهره میبرد. گفته میشود قیمت علیالحساب کیا سونت حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است؛ اما قیمت نهایی آن احتمالا حول و حوش دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از آب درمیآید. از کرهایها دور نشویم و پس از کیا به سراغ هیوندایی برویم. هیوندایی نیز در دوران آزادی واردات حضور فعالی در ایران داشت و شاید گزاف نباشد اگر بگوییم دوقلوهای کرهای سهم اصلی خودروهای وارداتی کشور را داشتند.
در دور جدید واردات، هیوندایی فعلا دو مدل را مهمان بازار خودروی ایران کرده، یکی کرتا و دیگری النترا. در این بین، النترا پیشتر نیز در بازار خودروی ایران حضور داشته است (البته نه در مدل فعلی)؛ اما کرتا نخستین بار است که مهمان این بازار میشود. قیمت علیالحساب این خودرو یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعلام شده است؛ اما پیشبینی میشود این خودرو در نهایت با قیمتی حدود دو میلیارد تومان به دست مشتریان برسد. در کاتالوگ منتشره، حجم موتور هیوندایی کرتا ۱۵۰۰ سیسی اعلام شده، موتوری که چهار سیلندر است و ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی هفت لیتر بنزین میسوزاند. حداکثر سرعت هیوندایی کرتا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده؛ اما مشخص نیست شتاب صفر تا صد آن چند ثانیه است. این خودرو سیستم کروز کنترل ندارد؛ اما به کیسههای هوا، ترمزهای ضدقفل و سیستم پایداری خودرو مجهز است. از جمله دیگر امکانات و تجهیزات هیوندایی کرتا میتوان به صفحه نمایش هشت اینچی، سنسور پارک عقب، مهشکن عقب و دوربین عقب اشاره کرد. این خودرو همچنین از سقف پاناروما و ترمز پارک برقی بهره میبرد.
اما النترا خودروی نامآشنای هیوندایی برای ایرانیها، در مدلی جدید وارد کشور شده است. این خودرو به گیربکس اتومات مجهز است و با موتور چهار سیلندر خود بیش از ۱۲۷ اسب بخار قدرت تولید میکند. در کاتالوگ این خودرو ادعا شده که میتواند به حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت برسد. مهمان کرهای؛ اما مصرف سوخت بالایی دارد، چه آنکه در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی بالای ۹ لیتر (۹.۴ لیتر) سوخت مصرف میکند. النترا مانند هموطناش (کرتا) از سیستم کروز کنترل بهره نمیبرد؛ اما دارای کیسههای هوا، ترمز ضدقفل و سیستم کنترل پایداری خودرو است. هیوندایی در النترا صفحه نمایش مرکزی و دوربین عقب کار نگذاشته است و علاوه بر این، خودروی موردنظر مجهز به سنسور پارک جلو و عقب هم نیست. در هیوندایی النترای وارد شده به کشور، همچنین خبری از تهویه خودکار و جیپیاس هم نیست. قیمت علیالحساب هیوندایی النترا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شده؛ اما به نظر میرسد با قیمتی حدود دو میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان به دست مشتریان خواهد رسید.
فولکس چینی
دیگر خودرویی که در لیست وارداتیها به کشور قرار دارد و شرکتی به نام مکث موتور آن را در دو مدل وارد کرده، جتا نام دارد. جتا هرچند نامی آشنا در بازار خودروی ایران نیست؛ اما ریشه آن به فولکس واگن آلمان برمیگردد و خاستگاه آن نیز چین است. گفته میشود فولکس واگن این برند را در ادامه سیاست خود مبنی بر تولید محصولات اقتصادی ایجاد کرده و شریک چینیاش نیز شرکت FAW از خودروسازان مشهور و معتبر چین است. مکث موتور فعلا دو مدل جتا را وارد کرده و اطلاعات آن ها در سامانه یکپارچه خودرو بارگذاری شده است. یکی از این خودروها جتا VS۵ نام دارد که از گیربکسی اتومات و شش سرعته به همراه موتور ۱۴۰۰ سیسی بهره میبرد. خودروی موردنظر ۱۴۸ اسب بخار قدرت تولید میکند و مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی نیز بیش از هفت لیتر است. جتا VS۵ دارای حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است و شتاب صفر تا صد را نیز در عرض ۹.۵ ثانیه پر میکند.
از جمله امکانات ایمنی و آپشنهای این خودرو میتوان به سیستم کروز کنترل، کیسه هوا، ترمز ضدقفل و سیستم کنترل پایداری اشاره کرد. جتا VS۵ همچنین دارای صفحه نمایش هشت اینچی لمسی است و علاوه بر دوربین و مهشکن عقب، به سنسور پارک جلو، عقب و باران نیز تجهیز شده است.
نماینده چینی ایرانخودرو
به ایرانخودرو برویم، شرکتی که فعلا مدلی از دانگ فنگ چین را به نام شاین مکس در دو نوع بنزینی و هیبریدی وارد کرده است. شاین مکس دارای موتوری ۱۵۰۰ سیسی است که مدل بنزینی آن ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و نوع هیبریدیاش هم توانایی تولید ۱۷۶ اسب بخار قدرت را دارد. این خودرو در مدل بنزینی خود به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت میرس؛ اما مدل هیبریدیاش میتواند به سرعت ۲۱۵ کیلومتر در ساعت هم برسد. خودروی موردنظر در هر دو مدل به انواع سیستمهای ترمز تجهیز شده؛ اما از نظر بهکارگیری کیسه هوا، نوع بنزینی شرایط بهتری را (با شش کیسه هوا در مقابل چهار کیسه هوا) نسبت به نوع هیبریدی داراست.
در کاتالوگ مدل بنزینی شاین مکس آمده که این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی ۶.۸ لیتر بنزین میسوزاند، حال آنکه مصرف سوخت ترکیبی و شهری مدل هیبریدی آن، به ترتیب پنج و دو لیتر است. از جمله امکانات و تجهیزات مشترک مدلهای هیبریدی و بنزینی شاین مکس میتوان به دوربین دید عقب، سنسور دنده عقب و جلو و نمایش میزان باد لاستیک اشاره کرد. در مجموع مدل بنزینی محصول وارداتی ایران خودرو از امکانات و تجهیزات بیشتری برخوردار است و از جمله اینکه دوربین ۳۶۰ درجه دارد و وجود مانع هنگام باز کردن درها (در زمان پارک) را هشدار میدهد. مدل بنزینی همچنین به سیستم هشدار برخورد از جلو و تشخیص نقطه کور نیز مجهز است.
از چانگان تا زوتی
در کنار ایران خودرو، دو خودروساز دیگر وابسته به دولت یعنی سایپا و پارس خودرو نیز اقدام به واردات کردهاند.
خودرویی که سایپاییها آوردهاند متعلق به چانگان است و فعلا در دو مدل CS۳۵ و CS۵۵ وارد شده است. طبق آنچه در کاتالوگ آمده، مدل CS۳۵ از موتوری توربو با حجم ۱۴۰۰ سیسی بهره میبرد که قادر به تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت است. مصرف سوخت این خودرو ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. CS۳۵ همچنین به امکانات و آپشنهایی از جمله سیستم هشداردهنده امنیتی، سنسور پارک دنده عقب، کروز کنترل و دوربین جانبی سمت راست مجهز است.
مدل CS۵۵ نیز که موتوری ۱۵۰۰ سیسی دارد، از استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره میبرد و در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی ۶.۶ لیتر بنزین میسوزاند. این خودرو به امکانات و آپشنهایی مانند ورود بدون کلید، کیسه هوای جانبی، سیستم هشدار برخورد رو به جلو و صندلی ششحالته برقی برای راننده تجهیز شده است.
قیمت علیالحساب اعلام شده برای چانگان CS۵۵ یک میلیارد تومان اعلام شده که البته این خودرو نیز مانند دیگر وارداتیها با قیمت بالاتری به دست مشتریان خواهد رسید. همچنین قیمت نهایی چانگان CS۳۵ به عنوان اولین خودروی وارداتی تحویل شده به مشتریان، بین حدودا یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان تا دو میلیارد و ۱۷۵ میلیون تومان اعلام شده است.
ارزانترین خودروی وارداتی
از سایپا به پارس خودرو برویم و ببینیم محصول وارداتی این شرکت به نام زوتی چه ویژگیهایی دارد. این خودرو، چینی است و با موتور ۱۵۰۰ سیسی خود میتواند ۱۴۴ اسب بخار قدرت تولید کند. استاندارد آلایندگی زوتی یورو ۵ است و این خودرو میتواند به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت برسد. از جمله تجهیزات و امکانات زوتی میتوان به کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، سیستم ترمز پارک برقی و هشدار ترمز اضطراری اشاره کرد. قیمت علیالحساب برای زوتی، ۷۷۰ میلیون تومان اعلام شده که در مقایسه با سایر خودروها بسیار پایینتر است. البته زوتی نیز با قیمت بالاتری نسبت به ۷۷۰ میلیون تومان اعلامی به دست مشتری خواهد رسید.
مهمان چینی «خصوصی»
از خودروسازان وابسته به دولت که بگذریم، برخی شرکتهای بخش خصوصی نیز اقدام به واردات خودرو کردهاند و در این بین، گروه بهمن به سراغ محصولاتی چینی از جمله بستون T۷۷ رفته است. همچنین محصول برند هونگچی با نام H۵ که به رولزرویس چینی معروف است در لیست واردات این شرکت قرار دارد.
اما در کاتالوگ بستون T۷۷ آمده که از موتوری ۱۵۰۰ سیسی و توربوشارژ بهره میبرد و استاندارد آلایندگی یورو۵ را پاس میکند. بستون T۷۷ از امکانات و آپشنهای مختلفی برخوردار است. از جمله ترمز اضطراری و همچنین توقف خودکار، سیستم هشداردهنده تصادف از جلو، سنسور تشخیص مانع (سنسور پارک عقب)، سیستم هشدار خستگی راننده، سانروف و دوربین دید عقب.
کوچولوی ایتالیایی
در نهایت؛ اما خودروی وارداتی دیگر که کاتالوگ آن در سامانه یکپارچه بارگذاری شده، فیات ۵۰۰ نام دارد. این خودروی به اصطلاح جمع و جور، موتوری ۱۲۰۰ سیسی دارد و تنها ۶۹ اسب بخار قدرت تولید میکند. حداکثر سرعت فیات ۵۰۰ صد و شصت کیلومتر در ساعت است و شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۳ ثانیه اعلام شده است. این خودرو با وجود ظاهر کوچکش، به امکانات و آپشنهایی مانند کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، صفحه نمایش هفت اینچی لمسی، سنسور پارک عقب و سنسور باران مجهز است.