فردا ۸ مهرماه خبری از فروش خودرو نیست و به نوعی مسئولان نظرهای متفاوتی در مورد فروش خودرو در سامانه یکپارچه دارند که هنوز به توافق نهایی دست پیدا نکردهاند.
اقتصادسنج | فردا ۸ مهرماه خبری از فروش خودرو نیست و به نوعی مسئولان نظرهای متفاوتی در مورد فروش خودرو در سامانه یکپارچه دارند که هنوز به توافق نهایی دست پیدا نکردهاند.
منطقی معاون صنایع حملونقل وزارت صمت روز گذشته در خبری اعلام کرد: روش فروش خودرو تغییراتی داشته است و سومین مرحله سامانه یکپارچه فروش خودرو برگزار نمیشود.
به عقیده وی، با توجه به افزایش عرضه خودروها و آغاز واردات، بازار خودرو به یک تعادلی میرسد و دیگر نیاز نیست تا فروش خودرو به روش قبل اجرا شود روش عرضه به صورت فروش مستقیم و از کارخانه خواهد بود. بر همین اساس عرضه جدید خودرو از ۸ مهرماه شروع میشود. به نحوی که روش عرضه به صورت فروش مستقیم و از کارخانه است و در سامانه ثبت خواهد شد.
معاون وزیر صمت گفته است: هم در سامانه یکپارچه و هم اکنون فروش خودرو مستقیم است در واقع در سامانه یکپارچه صرفاً نوبت دهی صورت میگرفت و بقیه امور فروش با خودروسازان بود که درحالحاضر این قسمت هم به خودروسازان محول شد و سامانه یکپارچه نقش نظارتی دارد.
معاون وزیر صمت اضافه کرد: در واقع در این روش عرضههای یکپارچه به عرضههای متعدد و پی در پی در مجموعههای مختلف تبدیل میشود به عنوان نمونه از هفته آینده، ۴ خودروساز عرضه خودرو خواهند داشت.
اما توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم، گفت: بر اساس مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت هرگونه تغییر در عرضه خودرو منوط به مصوبه این شورا است و فعلاً هنوز تصمیمی به تغییر در عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو گرفته نشده است. البته با توجه به جلسات مختلفی که با معاونت حملونقل وزارت صنعت برگزار شده هنوز تغییری در عرضه خودرو در سامانه یکپارچه اعمال نشده و به نظر میرسداز صحبتهای آقای منطقی برداشت نادرست شده است.
با توجه به اظهارات اخیر منطقی و شورای رقابت به نظر میرسد قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه حذف خواهد و عملاً خودروساز با استفاده از سامانه یکپارچه فقط اطلاع رسانیها را انجام میدهد. البته باید به این نکته هم توجه کرد که عملاً فردا ۸ مهرماه خبری از فروش خودرو نیست و به نوعی مسئولان مشغول بیان نظرهای متفاوتی در مورد فروش خودرو در سامانه یکپارچه هستندکه گویا هنوز به توافق نهایی دست پیدا نکردهاند و خبری از جزییات فروش خودرو و محصولات عرضه شده نیست.
در این رابطه باید به این موضوع توجه کرد که در صورت حذف قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه مدیریت تقاضا در این بخش به چه صورت انجام خواهد شد و اگر تقاضا بیش از عرضه باشد داستان تکراری مردم برای ثبت نام خودرو وارد فاز جدید تری خواهد شد.
به نظر می رسد با حذف احتمالی فروش خودرو در سامانه یکپارچه، بار دیگر بازار قرعه کشی خودرو از سوی خودروسازان داغ خواهد شد.
نظرات و تجربیات شما
-
قصد دارند تمام خودروها را با قیمت نزدیک به بازار آزاد بدون ثبتنام تحت عنوان تحویل فوری ۹۰ روزه به مردم بفروشند بخصوص ۵ مدل خودرویی که شورای رقابت اخیراً با همدستی سایپا قیمت آنها را نجومی اعلام کرد و تمام ثبتنام کنندگان دارند انصراف میدن را به ملت قالب کنند، مانند شاهین ۴۰۳ تومانی که قیمت آن را ۶۴۵ حتی ۱۰۰ تومان بالاتر از دنا پلاس اتومات اعلام کردند یا ساینا ۲۶۰ را تحت عنوان اطلس با قیمت ۴۴۰ بفروشند.
-
همسرم ماشین روا داشت فروخت بلکه با قرض ماشینو ش نو کنه که طلسم شده ثبت نام قرض هم وام
باتوجه به شرایط جامعه نباید قرعه کشی خودرو حذف ویا به دست خودروسازان بیوفته چیزی جز راند و فساد نخواهیم دید