شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-23
کد خبر: 67928 |
تاریخ انتشار : 18 جولای 2023 - 17:13 |
ارسال به دوستان
پ

تفاوت بنزین سوپر با معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی (قرمز) ۸۷ و در سوپر (سبز) ۹۵ است. رنگ نازل بنزین معمولی هم در پمپ بنزین ها قرمز و رنگ نازل سوپر به طور معمول سبز است.

اقتصادسنج| تفاوت بنزین سوپر با معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی (قرمز) ۸۷ و در سوپر (سبز) ۹۵ است. رنگ نازل بنزین معمولی هم در پمپ بنزین ها قرمز و رنگ نازل سوپر به طور معمول سبز است.

عدد اکتان قابلیت متراکم شدن سوخت است، اکتان بالاتر یعنی انفجار در فشار بالاتر، یعنی بنزین سوپر فشار را بیشتر تحمل کرده، دیرتر از بنزین معمولی و در زمان مناسب منفجر می‌شود.

هرچه اکتان یک سوخت بیشتر باشد در مقابل پدیده احتراق مخرب (زودرس) مقاومت کرده صرفا در زمان مناسب با جرقه شمع منفجر می شود.

یک سوخت خوب باید فقط پس از جرقه شمع شعله‌ور شود و شعله احتراق آن به‌صورت آرام‌ سرتاسر اتاقک احتراق را طی کند تا انرژی مفیدی بر پیستون وارد شود.

بنزین معمولی برای برخی خودروهای مدل بالا قدرت کمی دارد و نمی تواند قدرت شتاب گیری لازم را برای چرخ ها فراهم آورد. افزودنی های موجود در بنزین سوپر باعث می شود تا رسوبات کربنی انژکتورها تمیز شوند و به مرور زمان عملکرد خودرو بهبود پیدا کند.

اگر در موتوری که نیازمند بنزین سوپر است، بنزین معمولی استفاده کنید به علت وجود قطرات ناهماهنگ تزریقی، موج انفجاری یکنواخت به وجود نخواهد آمد. و موتور خودرو علاوه بر تولید نیروی کمتر به مرور زمان آسیب خواهد دید. همچنین از مضرات بنزین معمولی می توان به ایجاد رسوب در پیستون‌ها، ایجاد خرابی در شمع‌ها، ایجاد خام‌ سوزی بنزین در موتور، احتمال روغن‌سوزی، پوسیدگی و شکستن سوپاپ ها و آلودگی بیشتر نسبت به بنزین سوپر اشاره کرد.

استفاده از بنزین سوپر در خودروهایی که ضریب کمپرس بالایی دارند؛ منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود

احتراق این نوع بنزین، بهینه‌تر است و افزایش قدرت انفجاری، بهبود سرعت و عملکرد موتور را در پی دارد و منجر به تولید صدای کمتری نسبت به نوع معمولی در ماشین می‌شود.و لرزش موتور کاهش می یابد، همچنین آسیب‌کمتری به محیط زیست وارد می‌کند.

استفاده از بنزین معمولی برای خودروهاییکه نیاز به عدد اکتان بالا و بنزین سوپر برای ماشین‌هایی که نیاز به عدد اکتان پایین دارند؛ منجر به کاهش توان خودرو شده و به قطعات موتور، فشار و آسیب وارد می‌کند.

موتورهای توربو

استفاده از بنزین معمولی در موتورهای توربو موج احتراق مخرب تولید کرده ، فشار زیادی به موتور وارد می کند و هدر رفت انرژی مکانیکی بیشتر خواهد بود.

با افزایش ارتفاع از سطح دریا و میزان رطوبت هوا بنزین، دیرتر دچار احتراق شده و نیاز به بنزین سوپر کمتر می شود.

اما با افزایش دمای محیط بنزین زودتر دچار احتراق شده ونیاز به بنزین سوپر بیشتر می شود.

بهتر است در صورت استفاده از بنزین معمولی، هر ۳۰۰۰ کیلومتر رانندگی برای تمیزی سوزن‌های انژکتور ماشین از محلول پاک‌کننده انژکتور استفاده کنید.

بنزین یورو 4

تفاوت اصلی بنزین معمولی و یورو 4 آلایندگی کمتر یورو 4 نسبت به بنزین یورو 2 (معمولی) است

پیشرانه هر خودرو با توجه به طراحی خود، نیازمند بنزینی با اکتان متفاوت است که در دفترچه راهنمای خودرو به آن اشاره شده، صاحب خودرو باید از این عدد باخبر باشد تا هنگام سوخت‌گیری، بهترین انتخاب را داشته باشد. استفاده از بنزین با عدد اکتان سازگار با پیشرانه، منجر به افزایش عمر مفید و کارایی بهتر آن می‌شود.

در ایران، دو نوع بنزین به‌صورت معمولی و سوپر عرضه می‌شود. بنزین معمولی دارای اکتان 87 و رنگ قرمز و بنزین سوپر دارای اکتان 95 و سبز رنگ است. در کشورهای پیشرفته بنزین‌هایی با اکتان 95، 97، 98، 99 و 100 عرضه می‌شوند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید