دوشنبه, ۵ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-25
کد خبر: 87469 |
تاریخ انتشار : 25 نوامبر 2023 - 13:04 |
ارسال به دوستان
پ

تصور کنید اگر در یک شب فوق‌العاده سرد زمستانی بخاری ماشین خراب شود و کیلومترها تا اولین شهر فاصله داشته باشید، چه اتفاقی برای شما و سرنشینان ماشین رخ می‌دهد؟ مخصوصا اگر افراد کودک یا مسن در خودرو حضور داشته باشند، دیگر نمی‌توانید به پوشیدن لباس‌های گرم برای مصون نگه داشتن آنها اکتفا کنید. با این تفسیر اگر می‌خواهید دلایل خرابی بخاری ماشین و علائم آن را بدانید،این مقاله را بخوانید.

اقتصادسنج| کار نکردن بخاری خودرو یک نشانه بسیار واضح دارد و آن هم گرم نشدن فضای داخل ماشین بعد از روشن کردن بخاری است. واضح هست زمانی که موتور خودرو به اندازه کافی گرم شده و سیستم بخاری ماشین روشن می‌شود، باید بعد از مدت اندکی خروج باد گرم از دریچه‌های تهویه داشبورد و سایر نواحی را به طور دقیق احساس کرد. اگر این اتفاق نیفتد، معلوم می‌شود که ایرادی در سیستم بخاری وجود دارد.

۶ دلیل خرابی بخاری ماشین

علل مختلفی باعث کار نکردن بخاری خودرو می‌شوند؛ از گرفتگی لوله و شلنگ‌های حاوی مایع خنک‌کننده تا خرابی سیستم برقی، رادیاتور بخاری و… . در ادامه هر یک از این دلایل را به صورت مختصر توضیح داده‌ایم.

۱. خرابی بخاری ماشین ناشی از ایراد در بخش‌های الکتریکی

خرابی بخاری ماشین می‌تواند ناشی از وجود ایراد در سیستم برق‌رسانی بخاری خودرو باشد. در این صورت احتمال می‌رود خرابی مواردی مثل رله بخاری و سیم‌کشی مربوطه، کلید روشن و خاموش کردن بخاری، کلید تنظیم دمای هوا و سایر عوامل الکتریکی یا الکترونیکی مرتبط با بخاری، می‌توانند به کار نکردن بخاری ماشین منجر شوند.

۲.کار نکردن بخاری خودرو ناشی از خرابی فن

اگر سیستم پرتاب باد یا همان فن خودرو با مشکل خاصی روبرو شده و از مدار خارج شود، بخاری ماشین از کار می‌افتد و دمای اتاق به حد مطلوب بالا نمی‌رود. در صورت خرابی فن، ورود جریان باد از دریچه‌های تهویه به داخل اتاق مختل می‌شود؛ بنابراین به‌راحتی می‌توان وجود ایراد در سیستم فن بخاری را تشخیص داد. این ایراد ممکن است هم ناشی از سوختن موتور فن باشد و هم به دلیل وجود عیب در سیم‌کشی و سایر متعلقات برقی سامانه فن تهویه اتفاق بیفتد.

۳.خرابی بخاری ماشین ناشی از گرفتگی یا معیوب شدن رادیاتور بخاری

وجود گرفتگی در سیستم آب‌رسانی به رادیاتور و یا ایراد کلی در رادیاتور بخاری، رایج‌ترین دلیل خراب شدن بخاری خودرو و یا ضعیف عمل کردن آن است. رادیاتور بخاری از منافذ بسیار باریک جهت عبور آب تشکیل شده که در صورت کثیف بودن مایع خنک‌کننده موتور، ممکن است بعد از مدتی دچار گرفتگی شده و عملیات جذب حرارت از مایع خنک‌کننده را به طرز مناسب انجام ندهد. درنتیجه سیستم بخاری به خوبی عمل نخواهد کرد.

 

۴.وجود هوا در سیستم خنک‌کننده موتور و یا ناکافی بودن مقدار آب رادیاتور

گردش مایع خنک‌کننده یا همان آب رادیاتور درون مجاری مربوطه شامل شلنگ‌ها و رادیاتور بخاری با فشار و میزان مناسب، یکی از ملزومات اصلی عملکرد صحیح بخاری ماشین به حساب می‌آید.

اگر مقدار آب رادیاتور به هر دلیلی کاهش یابد یا سیستم خنک‌کننده موتور هوا بگیرد، ممکن است که سیستم بخاری با ایراد روبرو شود و عملکرد مطلوبی ارائه ندهد. ناگفته نماند گاهی موارد سوختن یا خرابی واشر سرسیلندر باعث هواگیری و کاهش آب رادیاتور شده و دلیل اصلی خرابی بخاری خودرو محسوب شود.

 

۵.خرابی یا ضعیف شدن واترپمپ

همان‌طور که اشاره کردیم، جهت عملکرد صحیح بخاری ماشین لازم است تا آب رادیاتور با قدرت و شدت مناسب درون رادیاتور بخاری به گردش درآید. وظیفه این کار بر عهده واترپمپ است؛ پس اگر واترپمپ دچار ایراد شود و نتوانند مایع خنک‌کننده را در مدار مربوطه با شدت مناسب به چرخش دربیاورد، بنابراین ممکن است بخاری خودرو به درستی کار نکند و درنتیجه کابین ماشین شما در زمستان گرم نشود.

۶.خرابی ترموستات

ترموستات اجازه می‌دهد تا دمای مایع خنک‌کننده موتور به حد کافی بالا برود و سپس مسیر را برای عبور آب به سمت رادیاتور باز می‌کند. اگر ترموستات خراب شود و باز بماند، آن وقت دمای آب رادیاتور معمولا پایین‌تر از حد متوسط است و درنتیجه بخاری خودرو گرمای کافی به داخل اتاق تزریق نمی‌کند. پس خرابی ترموستات می‌تواند یکی دیگر از دلایل خرابی بخاری خودرو باشد.

جمع‌بندی؛ چه کار کنیم بخاری ماشین خراب نشود؟

در انتهای این مقاله و بعد از بحث و بررسی درباره علل و دلایل خرابی بخاری ماشین، احتمالا می‌خواهید بدانید باید چه کار کرد که بخاری ماشین خراب نشود و ظرف مدت‌های طولانی عملکرد مناسبی ارائه دهد.

در پاسخ به این سوال می‌توانیم توصیه کنیم که ابتدا باید از وجود میزان کافی مخلوط آب و ضد یخ درون رادیاتور موتور اطمینان پیدا کنید. زیرا مایع ضدیخ باعث عدم رسوب مواد ناخالصی درون مجاری رادیاتور بخاری شده و عملکرد صحیح این بخش مهم را برای مدت‌های طولانی تضمین می‌کند؛ همچنین از زنگ‌زدگی و پوسیدگی رادیاتور نیز به میزان زیادی جلوگیری به عمل می‌آورد.

تعویض مایع خنک‌کننده هر دو سال یک‌بار و مراجعه به برق‌کار خودرو جهت بررسی سامانه‌های برقی بخاری نیز از دیگر راهکارهای پیشگیری از خرابی بخاری خودرو محسوب می‌شود.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید