شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-23
کد خبر: 41182 |
تاریخ انتشار : 13 فوریه 2023 - 12:50 |
ارسال به دوستان
پ

تویوتا شرکتی است که خودروهای آن به دوام و پایداری گره خورده‌اند. در ادامه به قابل اعتمادترین و بادوام ترین پیکاپ های تاریخ تویوتا می‌پردازیم.

اقتصادسنج | تویوتا شرکتی است که خودروهای آن به دوام و پایداری گره خورده‌اند. در ادامه به قابل اعتمادترین و بادوام ترین پیکاپ های تاریخ تویوتا می‌پردازیم.

تویوتا خودروسازی باقدمت است که از عرضه اولین خودرو تولیدی خود در سال ۱۹۳۶ و تلاش برای کسب سهم بازار در دوره جنگ جهانی دوم به کسب عنوان پرفروش ترین خودروساز سال ۲۰۲۲ رسیده است. تویوتا پر زرق و برق‌ترین اتومبیل‌های بازار را تولید نمی‌کند، ولی محصولات آن همیشه به دوام استثنائی معروف بوده‌اند. در ادامه هم به بادوام ترین و قابل اعتمادترین پیکاپ های تویوتا در طول تاریخ نزدیک به ۹۰ ساله‌اش نگاهی خواهیم داشت.

مستحکم‌ترین پیکاپ های کمپانی تویوتاتویوتا هایلوکس (مدل ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۸)

هایلوکس، پای ثابت لیست بهترین‌های تویوتا، به‌عقیده عده بسیاری نه‌تنها جزو قابل اعتمادترین پیکاپ های تویوتا بلکه یکی از مطمئن‌ترین خودروهای تجاری دنیا به‌شمار می‌رود. در حقیقت، هدف از تولید Hilux ارائه گزینه‌ای با فضای داخلی راحت‌تر و هندلینگ بهتر از بقیه پیکاپ‌ها بود و تویوتا توانست در عمل هم آن را محقق کند. این را می‌توان در نام این پیکاپ دید که ترکیب دو کلمه «سطح بالا» (High) و «لوکس» (Luxury) است.

بین مدل‌های متعددی که طی سال‌ها از هایلوکس توسعه پیدا کرده‌اند، مدل‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۸ را به‌نوعی می‌توان بهترین‌های آن برای لیست قابل اعتمادترین پیکاپ های تویوتا در نظر گرفت. به عبارتی دیگر، نسل‌های چهارم و پنجم لیاقت این را دارند تا دوره طلایی هایلوکس نام بگیرند. تویوتا در نسخه‌های عرضه شده در این سال‌ها کابین و سیستم‌های محور جلو یا تمام چرخ محرک را دستخوش تغییر و بهبود می‌کرد. در یک کلام باید گفت کابین این مدل‌ها به هرچه داخل یک سدان می‌دیدیم، از همیشه نزدیک‌تر شد.

تویوتا تاکوما نسخه 3.5 لیتری V6 (مدل ۲۰۰۲ به بعد)

تویوتا تاکوما پیکاپی بود که در سال ۱۹۹۵ بعد از توقف عرضه هایلوکس افسانه‌ای در ایالات متحده آمریکا، به‌عنوان جایگزین آن از راه رسید. تویوتا در سال 2002 تصمیم به به‌روزرسانی مشخصات فنی این وانت گرفت و در آن سال آن را با یک پیشرانه 3.4 لیتری V6 به عرضه رساند. این پیشرانه می‌توانست 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتون متر گشتاور تولید کند. وقتی به امروز هم می‌آییم، تاکوما مدل 2023 به‌وسیله پیشرانه 3.5 لیتری V6 خود توان تولید قدرت 278 اسب بخار و گشتاور 360 نیوتون متر را دارد.


از سال 2002 به‌طور پیوسته به‌روزرسانی‌ها و تغییرات و اصلاحاتی روی Tacoma صورت گرفته که آن را به یکی از قابل اعتمادترین پیکاپ های تویوتا تاکنون تبدیل کرده است. چه راننده قصد داشته باشد بار سنگینی را حمل کند و چه بخواهد صرفاً در خیابان‌ها گشت بزند، تاکوما بسته‌ای نسبتاً همه‌جانبه به‌عنوان یک پیکاپ تراک را پیش رو خریداران می‌گذارد.

تویوتا توندرا (مدل ۲۰۰۷ به بعد)

توندرا را از مدل 2007 گرفته تا 2023 باید جزو قابل اعتمادترین پیکاپ های تویوتا بر شمرد. بیراه نیست اگر تویوتا توندرا 2007 را یک غول به تمام معنا بدانیم. این پیکاپ با یک پیشرانه 5.7 لیتری V8 قادر به تولید 381 اسب بخار قدرت و 540 نیوتون متر گشتاور بود. به‌علاوه این، توانایی یدک‌کشی بیش از 4500 کیلوگرم را داشت. این خروجی به‌قدری مطلوب بود که تویوتا تا مدل 2020 دستی در آن نبرد. توندرا به‌لطف این پیشرانه می‌توانست ظرف 6.3 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. جذابیت‌های آن هم به زیر کاپوت ختم نمی‌شد و کابین و اتاق بار جاداری را برای خریداران به‌ارمغان می‌آورْد.


حالا همان‌طور که انتظار می‌رود، تویوتا توندرا آماده‌تر از هر زمان دیگری آمده است. قدرت مدل ۲۰۲۳ این وانت ژاپنی به ۴۳۷ اسب بخار می‌رسد و در کنار آن، این مدل مجموعاً ۷۹۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. ظرفیت یدک‌کشی آن هم بیشتر از ۵۴۰۰ کیلوگرم است که به‌همراه ظرفیت حمل بار نزدیک به ۹۰۰ کیلوگرم، کم و کاستی برای راننده باقی نمی‌گذارد. توندرا با ترکیب ویژگی‌هایی مثل خروجی چشمگیر و سواری پایدار عده زیادی از رقیب‌های خود را بی‌دردسر کنار می‌زند.

تویوتا پیکاپ (مدل ۱۹۸۶)


از «تویوتا پیکاپ» باید همان انتظاری را داشت که از نامش بر می‌آید: نمونه بارز یک پیکاپ تویوتا. این خودروساز ژاپنی اولین پیکاپ واقعی خود با نام استوت را در سال ۱۹۶۴ به عرضه رساند و تا سال ۱۹۶۹ آن را در خط تولید نگه داشت. پس از آن، این شرکت در سال ۱۹۶۸ تویوتا پیکاپ را به مجموعه محصولاتش اضافه کرد که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از قابل اعتمادترین پیکاپ های آن یاد کرد.

مدل 1986 این وانت اولین مدلی بود که یک پیشرانه V6 کارخانه‌ای زیر کاپوت خود داشت و در کابین آن فضایی اضافی اختصاص داده شده بود. در واقع وجه تمایز این ساخته تویوتا این بود که یکی از ساده‌ترین طراحی‌های پیکاپ در آن زمان را داشت و در همان حال، سواری آن یک پله بالاتر رفته بود. حاصل کنار هم قرار گرفتن این المان‌ها کنار یکدیگر، یکی از بادوام ترین و قابل اعتمادترین پیکاپ های تویوتا شد. در وصف نبود پیچیدگی در طراحی تویوتا پیکاپ مدل 1986 باید گفت که چیزی جز اجزای ضروری در آن پیدا نمی‌شد؛ حتی بعضی نسخه‌ها بدون تهویه هوا یا ایربگ در دسترس قرار می‌گرفتند.

برای Toyota Pickup فریم کاملاً جعبه‌ای (Boxed) در نظر گرفته شده بود و به‌لطف همین تصمیم تویوتا در طراحی، این پیکاپ هرچه سنگین‌تر و مستحکم‌تر شده بود. این اما تنها نکته مثبت این طراحی نیست و فریم‌ها در بازه چند ده ساله مقاومت بیشتری نسبت به زنگ‌زدگی نشان می‌دادند.

تویوتا لندکروز اولیه با پیشرانه سری F (مدل ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۴)

لندکروز از اولین ساخته‌های تجاری تویوتا بود و در آن پیشرانه F این خودروساز ژاپنی به‌کار رفته بود. در واقع تویوتا با در پیش گرفتن رویکردی جدید برای ارائه محصولاتی تجاری‌تر، از خدمت‌رسانی به نیرو نظامی در ژاپن فراتر رفت. این شرکت در سال 1954 اولین نسخه‌های تولیدشده از لندکروز با پیشرانه مذکور را به پاکستان صادر کرد و در سال 1955 هم تعدادی را به عربستان سعودی تحویل داد.

لندکروز با پیشرانه F افزایش 23 درصدی خروجی نسبت به نسخه‌های پیشین مجهز به سری B را به‌دنبال می‌آورد و توانست برای مدتی طولانی جایگاهی پررنگ برای تویوتا پیدا کند. لندکروز سری 20 حتی با فاصله کوتاه‌تر بین دو محور در مقایسه با نسخه‌های قبل از خود، توانایی جابه‌جایی بهتر را داشت. طراحی مرتب‌تر شاسی و راحتی بیشتر در مقایسه با گذشته، المان‌های دیگری بودند که آن را تکمیل می‌کردند. شرایط هرچه که بود، این لندکروز از ادامه مسیر خود دست بر نمی‌داشت. به‌همین خاطر، باید یکی از قابل اعتمادترین پیکاپ هایی نام بگیرد که تویوتا در طول تاریخ خود توسعه داده است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید