سالهای 1402 و 1403 با معرفی و رونمایی از خودروهای جدیدی در میان محصولات سایپا و ایران خودرو همراه بود. با توجه به گذشت نیمی از سال، بد نیست مروری داشته باشیم بر لیست جدیدترین ماشین سایپا ۱۴۰۳ که انتظار میرود کیفیت قابل قبولی از خود نشان بدهند.
اقتصادسنج| سالهای 1402 و 1403 با معرفی و رونمایی از خودروهای جدیدی در میان محصولات سایپا و ایران خودرو همراه بود. با توجه به گذشت نیمی از سال، بد نیست مروری داشته باشیم بر لیست جدیدترین ماشین سایپا ۱۴۰۳ که انتظار میرود کیفیت قابل قبولی از خود نشان بدهند.
اخبار جدیدی از معرفی جدیدترین ماشین سایپا ۱۴۰۳ در راستای تنظیم بازار، جایگزینی خودروهای قدیمی و اغنای لیست انتخاب مشتریان در نمایشگاههای رسمی خودرو کشور به گوش میرسد. امکان دارد تا حداقل سه سال آینده، اولین دستگاههای آن به خریداران تحویل شوند. در میان نام ماشین های جدید سایپا در سال ۱۴۰۳، چه خودروهایی که به مرحله تحویل به مشتری رسیده و چه اتومبیلهایی که همچنان در مرحله رونمایی از پروتوتایپ یا کانسپت نماینده مونتاژ قرار دارند، نام خودروهایی از جمله P۹۰، پاژ، سایپا سیلک و ون هامون به چشم میخورد.
در این گزارش به لیستی از جدیدترین ماشین سایپا ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت. این فهرست شامل خودروهای وارد شده به مرحله تحویل به مشتریان، تایید نهایی برای ورود به لاین تولید و ماشینهای جدیدی میشود که سایپا (و پارس خودرو) پلن تولید نسخه ایرانیزه و عرضه تحت عنوانی ملی را برای آنها دارد.
لیست جدیدترین ماشین سایپا ۱۴۰۳
ماحصل ورود خودروهای پارس خودرو و سایپا، در قالب آغاز فروش خودروهای اطلس (در تیپهای G و S) و سهند مشهود است. سایر ماشین های جدید سایپا در سال ۱۴۰۳ (که احتمالاً جایگزین اتومبیلهایی به عمر بالغ بر ۲ دهه شوند) نیز در مرحله آزمایشی قرار دارند و تا اینجای امر، مشخصاتی نهایی کاملی از آنها منتشر نشده است.
در ادامه با خودروهای جدید سایپا ۱۴۰۳ آشنا خواهیم شد و مروری کلی بر مشخصات فنی، بیس و احتمال استقبال از هریک در بازار خواهیم داشت.
سایپا اطلس، نسخه جدید کوییک در جمع جدیدترین ماشین های سایپا ۱۴۰۳
شاید اطلس دقیقاً جدیدترین ماشین سایپا ۱۴۰۳ نباشد، اما انکار نمیکنیم که عملاً در میان محصولات اخیر این شرکت قرار دارد. نسخه فیس لیفت شده کوییک که تحت عنوان سایپا اطلس عرضه شد، در تیپهای G و S بهعنوان یکی از جدیدترین محصولات سایپا در سال ۱۴۰۳، در کلاس هاچبک قرار میگیرد. این خودرو بر پایه پلتفرم X۲۰۰ توسعه یافته که پیشتر در خودروهایی مانند ساینا و کوییک نیز بهکار رفته بود.
اطلس به پیشرانه ۱.۵ لیتری M۱۵i مجهز است که توانایی تولید ۹۱ اسببخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این پیشرانه با گیربکس دستی ۵ سرعته یا گیربکس اتوماتیک CVT جفت میشود. مصرف سوخت ترکیبی اطلس حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. تیپ S اطلس، نسخه مینیمال و پایه آن محسوب میشود. امکانات اختصاصی مانند سانروف، سیستم کنترل پایداری (ESC)، تشخیص نقطه کور، دیلایت، سنسور باران، آینههای جانبی برقی، سیستم روشنایی اتوماتیک و مانیتور ۷ اینچی روی تیپ E و G عرضه خواهند شد.
فروش اطلس یحتمل با قیمتی بالاتر از کوییک ادامه خواهد یافت اما میتوان انتظار داشت که در میان جمع خودروهای زیر ۷۰۰ میلیون باقی بماند. در برنامه ثبتنام خودروهای سایپا ۱۴۰۳، امکان انتخاب خودروی اطلس برای هم وطنان فراهم شده است و انتظار میرود تا پایان سال، خودروها تحویل مشتریان شوند.
سهند
سدان دیگری که احتمالاً قرار است جای ساینای قدیمی را بگیرد اما همچنان با استفاده از پلتفرم X۲۰۰ توسعه یافته، سهند است. این مدل نیز مانند اطلس، مدتی است که عنوان خودرو جدید سایپا ۱۴۰۳را واگذار کرده و اولین دستگاههای آن تحویل مشتریان شدهاند. در طراحی بدنه و کابین این خودرو اثر چندانی از نوآوری دیده نمیشود و تغییرات صورت گرفته، با استفاده از قالبهای پیشین و محض جا دادن سانروف اعمال شدهاند. انتظار میرفت در قسمت فنی از موتور قدرتمندتری استفاده شود، اما همانند مدلهای قبلی، سهند نیز از پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ بهره میبرد و خروجی ۹۰ اسب بخاری با گشتاور ۱۳۷ کیلومتری را با گیربکس ۵ سرعته به دیفرانسیل جلو میفرستد.
مصرف سوخت ترکیبی این ماشین جدید سایپا حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. سهند نیز به عنوان یکی از جدیدترین محصولات سایپا ۱۴۰۳، در دو تیپ پایه و آپشنال عرضه خواهد گردید. در لیست آپشنهای نسخه فول (G) مواردی از جمله سیستم کنترل پایداری (ESP)، سنسور فشار باد لاستیک، کمربند ایمنی پیشکشنده، سانروف، آینههای جانبی برقی، تریم داخلی دو رنگ، تهویه نیمه اتوماتیک، چراغهای اتولایت، چراغهای مهشکن، خروجی ۱۲ ولت، کنترل حرکت در سربالایی و کنترل کشش به چشم میخورند.
تیپهای جدید شاهین
شرکت سایپا با معرفی خودرو جدید سایپا ۱۴۰۳ در قالب دو مدل بهروز شده «شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT و «شاهین پلاس» در راستای رفع ایرادات این سدان نیمه اسپرت و بهبود عملکرد آن قدمی برداشته. این ماشینهای جدید سایپا در سال ۱۴۰۳ با ارتقاء در بخش پیشرانه و امکانات جانبی، بهعنوان نسخههای پیشرفتهتر و مدرنتر شاهین وارد بازار خواهند شد. استفاده از موتور توربوشارژ در نسخههای پیشین شاهین مشکلاتی از جمله ورود صدا به کابین، استهلاک بالای توربو و حساسیت به بنزین کم کیفیت را به دنبال داشت. انتظار میرود با استفاده از موتور تنفس طبیعی، این مشکل برطرف گردد (اگر به قیمت افت شتاب و سرعت ماشین تمام نشود).
در مدل شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT، از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ M۱۵TC استفاده شده که توان ۱۱۰ اسببخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتنمتر را تولید میکند. این پیشرانه که نسخه بهبودیافته موتور M۱۵ معرفی شده، به گیربکس CVT مجهز است. از سوی دیگر شاهین پلاس هم از پیشرانه جدید ۱.۶ لیتری ME۱۶ با توان ۱۱۱ اسببخار بهره میبرد که با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT جفت شده. طبق چیزی که تا کنون درباره این دو مورد از ماشین های جدید سایپا در سال ۱۴۰۳ منتشر شده، یحتمل نسخههای جدید شاهین در مقایسه با ورژنهای قبلی متحمل انتقادات کمتری شوند.
سایپا سیلک (سیتروئن C۳XR)
سیلک گزینه چندان ایرانیزهای در لیست جدیدترین ماشین سایپا ۱۴۰۳ نیست و بیشتر نسخهای CKD از سیتروئن C۳XR به حساب میآید که قرار است حدود ۵۵ درصد آن به صورت ملی تولید شود. پلن تولید این خودرو بر اساس پروژه قدیمی M۴۴ و تجدید همکاری با کمپانی فرانسوی استارت خورده که مدل پایه آن، خود در بازار جهانی طبق جوینت ونچر دانگفنگ پژو-سیتروئن و برگرفته از سیتروئن الیزه فروخته میشود.
این خودرو، اولین کراس اوور در میان ماشین های جدید سایپا در سال ۱۴۰۳ خواهد بود و شاید بعد از ورود به لاین تولید انبوه، به عنوان رقیبی برای ری را درنظر گرفته شود. در سایپا سیلک هم از پیشرانه مشترک با P۹۰ یعنی ۱۶ME استفاده خواهد شد که پیشتر صحبت از استفاده آن روی شاهین پلاس نیز وجود داشت. قدرت خروجی ۱۶ME روی سیلک به ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۴۷ نیوتنمتر خواهد رسید.
خودرو P۹۰
رونمایی از جدیدترین ماشین سایپا ۱۴۰۳ که گویا جایگزینی برای ال ۹۰ (داچیا لوگان ایرانی) خواهد بود، همزمان با افتتاح خط تولید موتور ME۱۶ در مگاموتور اتفاق افتاد (پیشتر در مقاله بررسی خصوصیات خودرو P۹۰ به این مدل پرداختیم). این خودرو که نسخهای بومیسازیشده از تندر ۹۰ است، توسط پارسخودرو تولید میشود و به موتور ۱.۶ لیتری ME۱۶ با توان ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتنمتر مجهز شده است.
در دوره حضور رنو در ایران، سایپا بر اساس پلتفرم X۹۰ سه مدل تندر ۹۰، ساندرو، و ساندرو استپوی را تولید میکرد. اکنون پروژه جدید پارس خودرو P۹۰ به عنوان نسخهای داخلی از این محصولات عرضه شده است و طراحی کابین آن بیشتر به ساندرو شباهت دارد. با توجه به سابقه تولید مدلهای ساندرو و استپوی در ایران، برخی از قطعات فنی و بخشهای داخلی کابین، از جمله داشبورد و تودریها، توسط تأمینکنندگان داخلی تهیه شدهاند. این قطعات همچنان در پروژه P۹۰ حفظ شده و قراردادهای تولید آنها با زنجیره تأمین قطعات داخلی ادامه دارد.
محمدعلی تیموری مدیرعامل وقت سایپا، پیشتر در ارتباط با جدیدترین ماشین سایپا ۱۴۰۳ اعلام کرده بود که پروژه با هدفگذاری این محصول برای بازار روسیه طراحی و آماده اجرا شده است. با توجه به چالشهایی که پس از تحریمها در صنعت خودروسازی روسیه ایجاد شده و ظرفیت موجود در آفتوواز (Avtovaz)، یعنی تولیدکننده لادا که پیشتر کار مونتاژ و عرضه محصولات پلتفرم X۹۰ رنو را در روسیه بر عهده داشت، امکان تولید P۹۰ در این کشور نیز در تفاهمها مطرح شده است.
سایپا پاژ
سایپا در مراسمی اختصاصی که با حضور نمایندگیهای برتر برگزار شد، از خودرو جدید سایپا ۱۴۰۳ با نام «پاژ» رونمایی کرد. به گفته محمدعلی تیموری مدیرعامل وقت سایپا، این خودرو یک هاچبک اقتصادی در کلاس A است و به عنوان جایگزینی برای پراید معرفی شده. گویا پاژ با هدف عرضه خودرویی مقرونبهصرفه برای بازار داخلی طراحی شده و دومین کامپکت از خودروسازی سایپا خواهد بود که ایران به خود خواهد دید. اتومبیل جدید سایپا ۱۴۰۳ چهرهای تقریباً مشابه جتکو k۱۱۲ دارد و احتمالاً ترکیبی از طراحی چینی و فرانسوی از کار دربیاید.
سایپا پاژ که طی یک پروژه مشترک با ایرانخودرو و بر مبنای پلتفرم رنو کویید ساخته شده، از ابعادی مشابه سایپا ۱۱۱ برخوردار است و به همین دلیل بیشتر برای استفاده در مسیرهای شهری طراحی شده. در زمینه فنی، سایپا پاژ از نخستین موتور سه سیلندر تولید شده توسط ایرانخودرو بهره میبرد؛ این پیشرانه با کد ۳F۰N و حجم ۱۰۴۸ سیسی، توانایی تولید ۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد.
نیروی موتور از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به دیفرانسیل جلو منتقل میشود. این ویژگیها، جدیدترین ماشین سایپا ۱۴۰۳ را به خودرویی مناسب برای تردد در خیابانهای شهری تبدیل میکند، اما در مسیرهای بینشهری و شیبدار، عملکرد محدودی خواهد داشت. انتظار میرود شتاب پاژ در محدوده ۱۷ تا ۱۸ ثانیه باشد و حداکثر سرعت آن به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. مصرف سوخت اقتصادی این خودرو، که تنها ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، یکی از مزایای قابل توجه آن محسوب میشود.
در راستای رعایت استانداردهای ۸۵گانه، سایپا پاژ به امکاناتی نظیر فرمان برقی، دو کیسه هوا، ترمز ضدقفل (ABS)، سیستم کنترل پایداری، نمایشگر لمسی، و کیلومترشمار دیجیتال مجهز شده است و در برخی موارد امکانات بیشتری نسبت به رنو کویید ارائه خواهد داد.
پرشین خودرو/