تارا دندهای و تارا اتوماتیک، همان محصول ایرانخودرو است که روی پلتفرم پژو 301 طراحی و تولید شد. حال میخواهیم ببینیم که این خودرو میتواند جای خالی پژو 301 را در ایران پر کند یا خیر؟
اقتصادسنج | پس از اینکه قرارداد برجام امضا شد، کمپانی پژو با ایران خودرو، یک شرکت به نام ایکاپ تاسیس کردند تا شروع به تولید مدلهای 2008، 208 و پژو 301 کنند.
اما وقتی که آمریکا از برجام خارج شد، شرکتهای اروپایی مجبور به خروج از ایران شدند و به این ترتیب پروژههای پژو با ایرانخودرو به صورت نیمهکاره رها شد. بنابراین شرکت ایرانخودرو تصمیم گرفت با اعمال تغییراتی روی پلتفرم پژو 301، این خودرو را با طرح و نامی جدید روانه بازار کند.
تارا دندهای و تارا اتوماتیک، همان محصول ایرانخودرو است که روی پلتفرم پژو 301 طراحی و تولید شد. حال میخواهیم ببینیم که این خودرو میتواند جای خالی پژو 301 را در ایران پر کند یا خیر؟
مشخصات فنی
خودروی تارا اتوماتیک از پیشرانه تنفس طبیعی TU5P بهره میبرد که یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ بوده و روی خودروهایی مانند رانا پلاسهای جدید نیز مشاهده میشود.
البته برخی از مولفههای برقی در پیشرانه این خودرو، مانند کوئلها با خودروی رانا پلاس متفاوت است که باعث راندمان بهتر در آن میشود.
طراحی ظاهری
بنابر ادعای شرکت ایرانخودرو، قسمت ظاهری تارا با بهرهگیری از فرهنگ و هنر ایرانی طراحی شده است. در قسمت جلوی خودرو، به دلیل استفاده از چراغهای نئونی زیبا و چراغهای دیلایت زیر سپر، با یک چهره خشن و بهروز طرف هستیم.
در قسمت کناری، با رینگهای آلومینیومی 16 اینچ روبهرو میشویم که طرح زیبایی داشته و ظاهر جذابتری نسبت به تارای دنده دستی دارد که از رینگهای 15 اینچ فولادی استفاده میکند.
شیشههای عقب، در تارای اتوماتیک به صورت فابریک دودی هستند که در خودروی تارا دندهای، آن را مشاهده نمیکنیم. همچنین روی دستگیرهها و آبگیرهای شیشه در تارا اتوماتیک، به طرح کرومی در آمده که بر زیبایی قسمت جانبی میافزاید.
اما در قسمت عقب خودرو، وضعیت کمی متفاوت است؛ چراغ ترمزی که در سرتاسر بدنه کشیده شده است، با طراحی نادرستی که دارد موجب آزار و اذیت بقیه رانندههایی میشود که پشت تارا قرار گرفتهاند. البته شرکت آپکو (شرکت تولید خودروهای سفارشی ایرانخودرو) با تولید نسخه سفارشی تارا، طرح زیبایی از چراغهای قسمت عقب در آورده است.
طراحی داخلی
هرچند که ایرانخودرو در طراحی قسمت ظاهری خودرو، سعی کرده طرحی کاملا متفاوت نسبت به پژو 301 ارائه کند اما در قسمت داخلی میتوان گفت به صورت کلی، کابین تارا دقیقا مشابه پژو 301 فرانسوی است. اما با این حال، با ورود به کابین تارا اتوماتیک، با یک طراحی جدید نسبت به سایر محصولات ایرانخودرو مواجه میشویم.
ممکن است در اوایل رانندگی با تارا، نسبت به پیدا کردن دکمههای مختلف خودرو مانند دکمههای شیشه بالابر و استارت خودرو با مشکل مواجه شویم اما با کمی رانندگی عادت میکنیم. در وسط داشبورد با یک نمایشگر اطلاعات نسبتا کوچک طرف هستیم که از امکانات قابل قبولی برخوردار است.
صندلی راننده در چهار حالت برقی و در دو حالت دستی است و صندلی سرنشین جلو دو حالت برقی و دو حالت دستی است.
به صورت کلی داخل کابین تارا اتوماتیک، فضای بزرگتری نسبت به سایر سدانهای تولید داخلی دارد. حتی فضای صندوق عقب با 640 لیتر گنجایش، جزو بزرگترین صندوق در خودروهای داخلی محسوب میشود.
آپشنها و امکانات
همانطور که اشاره شد، این خودرو به نوعی پرچمدار ایرانخودرو محسوب میشود. بنابراین انتظار میرود آپشنها و امکانات بیشتری نسبت به سایر محصولات این شرکت داشته باشد.
از جمله آپشنهای تارا اتوماتیک که در سایر محصولات ایران خودرو نیز دیده میشود، میتوان به کروز کنترل، ترمز ABS و EBD، سنسور دنده عقب، دکمههای کنترلی روی فرمان، ایربگ راننده و سرنشین و همچنین سانروف اشاره کرد.
اما این خودرو به برخی آپشنهای دیگر نیز مجهز است و دلیل تمایز آن با سایر محصولات ایرانخودرو میتواند وجود این آپشنها باشد؛ به عنوان مثال، کنترل کشش یا ESP که برای امنیت خودرو و جلوگیری از انحراف آن حین رانندگی از اهمیت زیادی برخوردار است.
کنترل حرکت در سربالایی، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، دیلایت و اتولایت، فرمان برقی حساس به سرعت، ایربگهای جانبی سرنشینهای جلو و ورود و استارت بدون کلید از دیگر امکانات این سدان جدید ایرانی است.
قیمت تارا دنده اتوماتیک
این خودرو اواخر بهمنماه 1401 در بازار آزاد به قیمت 813 میلیون تومان در حال معامله بوده و همچنین به قیمت 415 میلیون و 672 هزار تومان با شرایط قرعهکشی از کارخانه قابل خریداری است.
با توجه به قیمت بازاری تارا دنده اتوماتیک، این میزان پرداختی برای یک سدان خانوادگی، مبلغ پایینی محسوب نمیشود و در این رنج قیمتی رقبای چینی زیادی وجود دارد که میتواند جزو انتخاب خریداران قرار بگیرد.
تجارت نیوز/