شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-11-23
کد خبر: 88741 |
تاریخ انتشار : 30 نوامبر 2023 - 14:13 |
ارسال به دوستان
پ

بیشترین افت قیمت بین محصولات مونتاژی مربوط به هایما S۸ است که ابتدای مهر یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اما بهای آن در ابتدای آبان به یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان رسیده و تا روز گذشته این قیمت ثابت بود؛ بنابراین در بازه زمانی مذکور بهای این خودرو ۹.۳ درصد افت داشته است.

اقتصادسنج| بیشترین افت قیمت بین محصولات مونتاژی مربوط به هایما S۸ است که ابتدای مهر یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اما بهای آن در ابتدای آبان به یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان رسیده و تا روز گذشته این قیمت ثابت بود؛ بنابراین در بازه زمانی مذکور بهای این خودرو ۹.۳ درصد افت داشته است.

پاییز امسال تا اینجای کار، فصل آرامی برای بازار خودروی کشور بوده و برخلاف رویه سال‌های گذشته، از ابتدای پاییز شاهد نوسانات قیمتی چندانی در بازار خودرو نبوده‌ایم.

بازار خودرو در مدت‌زمان مذکور تا حد زیادی تحت‌تاثیر ثبات نرخ ارز بوده است؛ بنابراین می‌توان علت اصلی ثبات نسبی (افزایش و کاهش بسیار جزئی) در بازار خودرو را مربوط به نرخ ارز دانست.

بازار خودرو طی سال‌های گذشته همیشه تبعیت خود را از بازار ارز نشان داده است. ثبات نرخ ارز طی ماه‌های گذشته می‌تواند یکی از عوامل مهمی باشد که توانسته از التهابات بازار خودرو بکاهد. گرچه نرخ ارز بعد از شروع جنگ اسرائیل و غزه، یعنی بعد از ۱۵ مهرماه، با کمی افزایش همراه بود و ترکش‌های آن به بازار خودرو هم رسید، اما این هیجان تنها چند روز دوام داشت و نرخ ارز کم‌کم شروع به کاهش کرد و بازار خودرو نیز به تبع آن رو به آرامش گذاشت.

 

اما علاوه بر این موضوع، خودرو‌های مونتاژی تحت تاثیر واردات خودرو هم بودند. گرچه میزان واردات خودرو در این مدت بسیار محدود بوده و طبق آمار گمرک ایران در هشت‌ماهه امسال تنها سه‌هزار و ۴۸۸ دستگاه خودرو وارد کشور شده است، اما به هر صورت توانسته بازار خودرو‌های مونتاژی را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. در واقع بازه قیمتی برخی از خودرو‌های وارداتی با برخی از محصولات مونتاژی به همپوشانی می‌رسد، اما به هر روی مصرف‌کنندگان خرید خودرو‌های خارجی را به مونتاژی ترجیح می‌دهند؛ بنابراین دارندگان محصولات مونتاژی در بازار، خودروی خود را به قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسانند تا تقاضای لازم برای آن شکل بگیرد.
همچنین می‌توان گفت محصولات مونتاژی دیگر ماهیت سرمایه‌ای چندانی ندارند. فاصله قیمتی محصولات خودروسازان خصوصی در بازار و کارخانه بسیار کاهش پیدا کرده و تقریبا می‌توان گفت فاصله محسوسی بین آن‌ها دیده نمی‌شود، به طوری که حتی برخی از خودروسازان خصوصی رو به فروش اقساطی محصولات خود آورده‌اند.
بنابراین خودرو‌های مونتاژی دیگر محصولاتی سرمایه‌ای محسوب نشده و تقاضای آن‌ها مصرفی است. مسلما چنین مسیری از تقاضای کاذب این محصولات کاسته است که این عامل نیز خود باعث افت قیمت این محصولات در بازار شده است. افزایش قیمت رخ‌داده در مورد محصولات داخلی نیز چندان قابل‌توجه نبوده است. به‌جز چند مورد خاص مانند پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک، مابقی با رشد قیمت بسیار محدودی همراه بوده‌اند، به طوری که می‌توان گفت بازار خودرو‌های داخلی نیز با نوعی ثبات نسبی قیمت مواجه است.
خودرو‌های وارداتی که تاکنون به ایران رسیده‌اند همپوشانی با بازار خودرو‌های داخلی نداشته و چندان روی آن موثر نیستند، اما می‌توان این ادعا را داشت که بازار این دست از خودرو تحت‌تاثیر اخبار مربوط به آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده بوده است که در همین پاییز به تصویب هیات وزیران نیز رسید.
علاوه بر این خودرو‌های داخلی از ابتدای پاییز امسال با رشد عرضه هم مواجه بودند. در واقع با عدم اصلاح قیمت توسط شورای رقابت، خودروسازان در تابستان امسال دست به دپوی محصولات خود زدند، اما در نهایت نه تنها به هدف قیمتی خود دست پیدا نکردند، بلکه با ورود نهاد‌های نظارتی نیز مواجه شدند؛ به طوری که سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کرد و در نهایت خودروسازان مجبور شدند از ابتدای پاییز خودرو‌های دپوشده را راهی بازار کنند که تاثیر خود را بر بازار هم گذاشت.

 

خودرو

 

به هر صورت بیشترین رشد قیمت محصولات داخلی مربوط به پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک بوده که اول مهرماه ۷۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اما بهای آن در اول آبان‌ماه به ۷۲۵ میلیون تومان رسیده و روز گذشته نیز ۷۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شد تا ۴.۹ درصد افزایش قیمت را در این مدت ثبت کند.
دناپلاس دنده‌ای نیز در این بازه زمانی رشد قیمت محسوسی داشته و بهای آن از ۶۲۰ میلیون تومان در ابتدای مهرماه و ۶۳۰ میلیون تومان در اول آبان، روز گذشته به ۶۴۳ میلیون تومان رسید تا ۲۳‌میلیون تومان، معادل ۳.۷ درصد، رشد قیمت را ثبت کند. کمترین افزایش بها بین محصولات داخلی نیز مربوط به ساینا S است که قیمت آن روز ابتدایی پاییز ۳۴۵ میلیون تومان بود، اما در ابتدای آبان به ۳۴۰ میلیون تومان کاهش یافت و سپس ۸ آذر ۳۴۸ میلیون تومان خرید و فروش شد؛ بنابراین این محصول تنها ۰.۸ درصد رشد قیمت را ثبت کرده است.
بیشترین افت قیمت بین محصولات مونتاژی مربوط به هایما S۸ است که ابتدای مهر یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اما بهای آن در ابتدای آبان به یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان رسیده و تا روز گذشته این قیمت ثابت بود؛ بنابراین در بازه زمانی مذکور بهای این خودرو ۹.۳ درصد افت داشته است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید