شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-11-23
کد خبر: 61353 |
تاریخ انتشار : 07 ژوئن 2023 - 22:52 |
ارسال به دوستان
پ

اگرچه از ابتدای سال گذشته واردات خودرو به کشور آزاد شد، اما در عمل این سیاست راه به جایی نبرد. در همین زمینه جلال رشیدی‌کوچی، نماینده موافق طرح واردات خودرو در مجلس، اعتقاد دارد که همچنان جریانی خاص در برابر ورود خودروهای خارجی به کشور ایستادگی می‌کند.

اقتصادسنج | اگرچه از ابتدای سال گذشته واردات خودرو به کشور آزاد شد، اما در عمل این سیاست راه به جایی نبرد. در همین زمینه جلال رشیدی‌کوچی، نماینده موافق طرح واردات خودرو در مجلس، اعتقاد دارد که همچنان جریانی خاص در برابر ورود خودروهای خارجی به کشور ایستادگی می‌کند.

از ابتدای سال ۱۴۰۱ بود که قانون آزادسازی واردات خودرو لازم‌الاجرا شد، اما تا این لحظه با گذشت ۱۵ ماه هنوز خودرو‌های وارداتی به خیابان‌ها نرسیده‌اند. اما چرا هنوز واردات خودرو به مرحله نهایی نرسیده است؟ آیا دست‌هایی پشت‌پرده وجود دارد که مانع این اتفاق شده‌اند. در این زمینه تجارت‌نیوز گفتگویی با جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

در حالی که از ابتدای سال گذشته دولت و مجلس بر سر آزادسازی واردات خودرو به توافق رسیدند، اما هنوز خبری از ورود محصولات خارجی به کشور نیست. آیا افرادی در این زمینه مانع‌تراشی می‌کنند. برای مثال اخیراً خبر ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای منتشر شد؛ به‌رغم تکذیب این خبر، اما واردکنندگان اعلام کرده‌اند که از اسفند ماه امکان ثبت سفارش وجود ندارد؛ سرانجام تکلیف این خودروها چه شد؟

خبر ممنوعیت واردات خودرو‌های کره‌ای هم از جانب وزارت امورخارجه و هم از جانب مجلس تکذیب شده است و هیچ ممانعتی در واردات خودروهای کره‌ای و سایر محصولات وجود ندارد.

پس علت پاس‌کاری لایحه واردات خودرو های دست دوم بین دولت و مجلس چیست؟

واردات خودروهای کارکرده هیج منع قانونی نداشته که دولت نتواند آن را انجام دهد، اما دولت برای تسهیل کار خود لایحه داده است. اصرار و تاکید سخنگوی دولت در باب التزام تصویب لایحه، صحبت و رفتار اشتباهی نیست، چراکه دولت به تصویب لایحه تاکید دارد و مجلس به نبود منع قانونی برای واردات اصرار می‌ورزد.

آیا تصویب این لایحه در شرایط کنونی که موانع زیادی ازجمله مشکلات ارزی وجود دارد، اولویت دارد؟

دولت برای نجات رضا فاطمی امین از استیضاح این لایحه را به مجلس ارسال کرد. اما نتیجه دل‌خواه حاصل نشد. با این حال با توجه به آنکه لایحه وارد مجلس شده؛ آن را با قطعیت تصویب خواهیم کرد تا هیچ ابهامی در این باره باقی نماند.

به نظر شما تولیدکنندگان و مونتاژ‌کنندگان در تاخیر واردات خودرو نقشی داشتند؟

در این مورد نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد. جریانی وجود دارد که با تمام قوا در برابر واردات خودرو مقاومت می‌کند.

لایحه واردات خودروهای کارکرده نیز هفته آینده در دستور کار مجلس قرار دارد و نمایندگان با رای قاطع خود این مورد را تصویب می‌کنند، امیدواریم که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجموعه دولت با این نگاه که این یک خواست عمومی است سیاست‌گذاری انجام دهند.

انتظار می‌رود وزارت صمت با یک آیین‌نامه بد و نامناسب بحث خودرو‌های کارکرده را هم به نفع خودروسازان رقم نزند و امید می‌رود برای یک‌بار هم که شده تصمیم‌گیری وزارت صمت به نفع مردم باشد.

آیا ممکن است آیین‌نامه واردات خودرو تغییر کند؟

در باب تغییرات آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو نیز می‌توان به کاهش تعرفه واردات از ۸۰ درصد به ۳۰ درصد و افزایش سقف مالی واردات خودرو از ۲۰ هزار دلار به ۳۰ هزار دلار اشاره کرد.

البته آیین‌نامه موضوع قطعی و دائمی نیست، اما مورد قطعی تصویب شده موضوع آزاد‌سازی واردات است که قطعی شده است.

تجارت نیوز/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید