به دنبال بحثهای اخیر پیرامون قیمت دناها که به گفته مشتریان قیمت دناپلاس توربو مدنظر برای تکمیل وجه خودروی دناپلاس قرار گرفته است، ایرانخودرو ادعا کرد که سوء برداشت مشتریان از جهت مبنا قرار دادن محصول دناپلاس با کد اشتباه بوده اما مشتریان عنوان کردند که شورای رقابت به آنها قول رسیدگی داده است.
اقتصادسنج؛ به دنبال بحثهای اخیر پیرامون قیمت دناها که به گفته مشتریان قیمت دنا پلاس توربو مدنظر برای تکمیل وجه خودروی دنا پلاس قرار گرفته است، ایرانخودرو ادعا کرد که سوء برداشت مشتریان از جهت مبنا قرار دادن محصول دنا پلاس با کد اشتباه بوده اما مشتریان عنوان کردند که شورای رقابت به آنها قول رسیدگی داده است.
به دنبال تغییر قیمت ۲۸ محصول ایران خودرو با توجه به افزوده شدن استانداردهای اجباری، در ظاهر دعوتنامههایی که برای برخی مشتریان ارسال شده با کم و زیاد کردن قیمتها مدل بالاتر فاکتور شده است؛ بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، قیمت خودروی دنا پلاس ۲۸۱ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۴۳۸ تومان تعیین شده بود که پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمتها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان از قیمت این خودرو کاسته و قیمت نهایی این خودرو ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان فاکتور شود.
از سوی دیگر قیمت دناپلاس توربو بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، ۳۹۰ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۸۶۵ تومان تعیین شده بود که پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمتها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۱۷ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۶۱۷ تومان به قیمت این خودرو افزوده شود. بنابراین قیمت نهایی این خودرو ۴۰۸ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۸۲ تومان نهایی میشود.
نکته اصلی موضوع اینجاست که طبق اعلام مشتریان دنا پلاس که هر روز به تعداد آنها اضافه میشود، ایرانخودرو برای مشتریان دنا پلاس (معمولی) دعوتنامه برای تکمیل وجه ارسال کرده است اما بهجای آنکه ۴۳ و اندی میلیون تومان را کاسته و مابهالتفاوت قیمت نهایی با مبلغ پرداختی اولیه (۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) را مطالبه کند؛ از قیمت دناپلاس توربو که ۳۹۰ و اندی میلیون تومان است، ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان را کاسته و به جای قیمت دناپلاس برای مشتری فاکتور کرده است.
بدین ترتیب با یک حساب ساده میتوان گفت: پس از اصلاح قیمت خودروی دناپلاس توسط شورای رقابت، قیمت این محصول ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان خواهد بود و با توجه به ۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداختی مشتریان، اکنون بایستی حدوداً ۱۰۴ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۴۴ تومان دیگر واریز کنند؛ اما در دعوتنامه ارسالی، قیمت نهایی فاکتور ۳۷۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۳۰۰ و مبلغ پرداختی (مابهالتفاوت برای تکمیل وجه) ۲۴۰ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۰۰ اعلام شده است.
در ابتدا ایرانخودرو به اعلام این موضوع بسنده کرد که “قیمتها منطبق بر مصوبه شورای رقابت بوده و تنها میزان افزایش یا کاهش بر مبنای قیمت محصول پایه است.”
اما پس از آن در اطلاعیهای، موضوع پیش آمده را ناشی از یک اشتباه در کد محصول اعلام کرده و معتقد است که مشتریان قیمت محصولی را مدنظر قرار دادهاند که از مهر ماه سال گذشته متوقف شده و آپشن کمتری دارد.
در اطلاعیه مذکور قید شده است:
“تولید محصول دناپلاس با کد ۷۰۴۰۸ از زمان آغاز تولید تاکنون به صورت مستمر ادامه داشته و طبق مصوبه ۵۴۷ شورای رقابت به بهای کارخانهای ۳۹۰ میلیون تومان به عنوان محصول پایه و مبنای قیمتگذاری درنظر گرفته شده است؛ بر همین اساس و طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت دناپلاس با کد ۷۰۳۲۳ به میزان ۴۳.۸ میلیون تومان کمتر از قیمت محصول مبنا، به قیمت ۳۴۷ میلیون تومان تعیین نرخ شده است.
علت سوء برداشت مشتریان را مبنا قرار دادن محصول دناپلاس با کد ٧٠٣١٧ برای قیمتگذاری دناپلاس با کد ۷۰۳۲۳ دانسته و تاکید میشود که تولید محصول ٧٠٣١٧ از مهر سال ١۴٠١ متوقف شده و آخرین تولیدهای این محصول در نیمه اول سال ١۴٠١، مربوط به تعهدات ایجاد شده پیش از سال ١۴٠٠ بوده است.
در فروردینماه ۱۴۰۲ بر اساس اعلام از سوی نهادهای ذیربط و ضرورت افشای اطلاعات، بهای کارخانهای محصولات را بر اساس صورتهای مالی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ که به تایید مراجع ذیربط رسیده بود، ایرانخودرو منتشر و در سایت کدال افشا کرده است و به همین دلیل دناپلاس با کد ۷۰۳۱۷ در لیست قیمت فروردینماه شرکت اعلام شده و به علت توقف تولید، از فهرست قیمت اردیبهشت و خرداد حذف شده است.
در مورد مشخصات دو خودرو و تفاوتهای موثر در قیمتگذاری میتوان گفت که دناپلاس دستی کد ٧٠٣٢٣ دارای تفاوتهایی از جمله توربوشارژ، سانروف، رینگ آلومینیومی و اکسل عقب دیسکی است که سبب کاهش حدود ۴۴ میلیون تومانی آن نسبت به خودروی مبنا شده است. قیمتگذاری محصولات بر اساس مصوبات نهادهای ذیربط صورت میگیرد و به طور حتم این شرکت خود را ملزم به تبعیت از ضوابط جاری قیمتگذاری میداند.”
این موضوع در حالی مطرح است دنا پلاسی که ایرانخودرو مدعی است قیمتگذاری آن از لیست قیمت محصولات برای اردیبهشت و خرداد حذف شده است اما در مصوبهای اصلاحیه (۱۶ خرداد ماه) قاعدتا شورای رقابتی از قیمت محصولی کاسته که همچنان بر خط تولید است.
ضمن اینکه ایرانخودرو خود اذعان دارد که به سبب اضافه شدن برخی آپشنها همچون توربوشارژر بودن، قیمت خودرو بالا رفته است؛ موضوعی که دقیقا مشتریان اعلام میکنند که ایرانخودرو از قیمت دناپلاس توروبو ۴۳ و اندی میلیون تومان کم و دعوتنامه صادر کرده تا قیمت بالاتر از قیمت دناپلاس محاسبه شود.
گفتنی است که با توجه به موضوع پیش آمده و اینکه مشتریان تا ششم تیر ماه فرصت تکمیل وجه به حساب ایرانخودرو دارند، تعدادی از مشتریان به نمایندگی از همه مشتریان درگیر با این موضوع، صبح روز شنبه مقابل شورای رقابت تجمع کرده و حق خود را مطالبه کردهاند.
یکی از این افراد که وارد سازمان شورای رقابت شده و با ارائه مستندات و نمودارها و قراردادها، موضوع را مطرح کردهاند، از نتیجه جلسه امروز نماینده مشتریان با نماینده شورای رقابت، گفت: قیمت دناپلاس ۲۳۲ میلیون تومان باید باشد که با اضافه شدن هزینه مالیات، بیمه و سایر هزینههای جانبی قیمت نهایی برای مشتری ۲۸۰ میلیون تومان تمام میشود. ادعای ایرانخودرو در مطرح کردن کدها، چندان واقعی نیست. ضمن اینکه ۴۱۰ میلیون تومان از کجا آمده است؟.
شورای رقابت به مشتریان اعلام کرده که این عدد ۴۱۰ میلیون تومان برای ما نیز دارای شبهه و مبنای قانونی ندارد. در جلسه امروز شورای رقابت، موضوع بررسی خواهد شد. از ایرانخودرو نیز دعوت شده تا مستندات خود را ارائه کند؛ بنابراین تا روز سهشنبه، نتیجه اعلام خواهد شد.
تاکید میشود که موارد فوقالذکر در اعلام نظر شورای رقابت، گفته مشتریان است.
همچنین شایان ذکر است که سپهر دادجوی توکلی- مدیر روابط شورای رقابت- نیز در این رابطه اعلام کرده است: تماسهای بسیاری از سوی مشتریان داریم که این موضوع را اعلام میکنند؛ انتظار میرفت که در مورد این موضوع مشخص، ارتباطات ایرانخودرو شفاف برای مشتریان توضیح دهد. این اختلاف قیمت توسط مردم رصد شده و برای پاسخگویی بایستی به مشتری احترام گذاشت.
وی تصریح کرد: موضوع در دست بررسی و پیگیری است تا مشخص شود، اختلاف قیمت موجود میان قیمت مصوب شورای رقابت و قیمتی که ایرانخودرو اعمال کرده است، ماحصل چه فرآیند و محاسباتی است؟ به محض آنکه اطلاعات برای شورای رقابت محرز شود، اطلاعرسانی صورت خواهد گرفت. این موضوع از سوی کارشناسان و مسئولان ایرانخودرو در حال بررسی است و منتظر پاسخ قانعکننده ایرانخودرو هستیم.
توکلی ادامه داد: هنوز قطعی نمیتوان گفت که در چارچوب قانون اقدام شده است یا خیر؟ اما آنچه که روی کاغذ اعلام شده و آنچه که ایرانخودرو عملیاتی کرده، متفاوت است و موجب اعتراض بسیاری از مشتریان شده است.
نظرات و تجربیات شما
-
انشاالله که هم شورای رقابت هم ایرانخودرو به اشتباهی که پیش اومده پی میبرن.و جلوی این فساد رو میگیرن
-
تورو خدا پیگیری کنید من خودم چند بار با شواری رقابت صحبت واعتراض کردم
-
مطابق قیمت قبلی من این ماشین دناپلاس را انتخاب کردم تابا گرفتن وام وقرض پولشو را تهیه کنم الان نمیدونم چکار کنم با این قیمت جدید دیگه باید این ماشین را خواب ببینم تورا خدا یه کاری بکنید
-
جان مادرتون جان عزیزاتون پیگیری کنید.بعد اینهمه مدت اومدن خودرو دادن هر کی هم طبق بودجه مالی خودش ثبت نام کرده الان این همه تفاوت قیمت از کجا اومده
-
این اشتباه باعث شده ما یکهفته هست خواب و خوراک نداریم،کاش قبل از ازمودن مردم قانونی عمل کنن و اینقدر مارو اذیت نکنن
-
حالا اومدیم و شورای رقابت قیمت دناپلاس رو کم نکرده بود.با این توضیحات ایرانخودرو یعنی قیمت دناپلاس و دنا پلاس توربو یکی بود!!!همین واس اثبات دروغگوییشون کافیه
-
سلام شورای رقابت و مراجع ذی صلاح لطفا رسیدگی کنید واقعا قیمت دنا پلاس دستی نسبت به محصولات دیگر ایران خودرو افزایش زیادی داشته و قیمت کارخانه این محصول بالاتر از تارا دستی شده تقریبا با قیمت 207 اتومات یکی شده و مردم در طرح یکپارچگی که محصول دنا پلاس دستی نوشت متضرر شدن و خیلی ها نمیتونن تکمیل وجه کنن
-
ما گول ۲۸۱ میلیون تومان وخوردیم وگرنه اصلأ بااین شرایط دنا پلاس نخواستیم قیمت این خودرو باید اصلاح بشه وهر چه باشد مقصر مانیستیم ایران خودرو باید جواب گوباشد
-
سلام اگر ایران خودرو خط تولیداین محصول بااین کد وقیمت را توقف کرده بود چرا در لیست فروش این دوره گذاشت
-
چقدر وقاحت!!!!!
ایران خودرو با دروغ و مغالطه ۱۳۰ میلیون دنا پلاس رو گرون کرده
بعد میگه سوءتفاهم شده!!!!
کلی با روان مردم بازی کرده.
ایران خودرو باااااید عذرخواهی کنه
-
باتوجه به اعلام رسمی مرکز ملی شورای رقابت مبنی بر اصلاح قیمت ها توسط شرکت ایران خودرو برای خودرو دنا پلاس با کد ۷۰۳۲۳ بر اساس قیمت فروردین سال جاری در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۸ تا کنون شرکت مذکور هیچگونه اطلاعیه ای در این خصوص ارائه نکرده است و این خود بی توجهی به حقوق مشتریان بوده که شرکت ایران خودرو با قصد و نیت جریحه دار کردن قشر آسیب پذیر جامعه سعی در قانون شکنی دارد
-
ما روز اول ثبت نام ، طبق بودجه ای که داشتیم، درخواست خودرو دادیم. بعد عید دنا پلاس بیشترین افزایش قیمت داشت (۴۵ درصد ) و حالا هم دوباره بیشترین افزایش قیمت، دنا پلاس داشته. این ماشین چه چیزی داره که ایرانخودرو مدام در حال افزایش قیمتش است؟
خواهشا به تخلف ایرانخودرو برای قیمت گذاری این خودرو رسیدگی کنید.
-
تکلیف من که مابالتفاوت رو کامل پرداخت کردم چی میشه؟ اگه الان قیمتو بیارن پایین اضافه پول مارو برمی گردونن؟
-
جالبه میگن یه کده دیگه. مگه حین ثبت نام از کد حرف زده بودن؟مگه گفته بودن دو مدل کد دنا پلاس داریم؟؟؟
ترتیب جیب مردم رو روز روشن میدن میگن سو برداشته