مشکلات ارز همچنان دامن خودورییها را گرفته و امروز اعلام شد در صورت عدم تامین ارز، احتمالا موعد تحویل پاییز و زمستان ۱۴۰۲ خودروهای مونتاژی تغییر کند.
اقتصادسنج | تامین ارز برای صنعت خودرو از دیرباز یکی از مشکلات جدی خودروسازان بوده و آنها برای تهیه قطعات ضروری خود همواره با سختیهایی روبهرو بودند. اما سرانجام پس از سالها، اکنون و در شرایط پر از چالش بازار خودرو، منوچهر منطقی در روز هفتم خرداد با انتشار نامهای به سازمان توسعه تجارت از مشکل تامین ارز صنعت خودرو رونمایی کرد. منطقی در این نامه ضمن هشدار در مورد توقف قریبالوقوع خطوط تولید خودروسازان؛ خواستار لغو محدودیت سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شد.
البته پس از انتشار این نامه، در کمتر از یک روز، منوچهر منطقی معاون صنایع حملونقل وزارت صمت اعلام کرد که «مسائل مرتبط با تأمین ارز صنایع خودرو و قطعهسازی کشور مرتفع شد».
همچنین وی با بیان اینکه تعاملاتی از این دست در وزارت صمت در سال رشد تولید طبیعی است گفت: همواره تلاش میشود با پیشبینی مشکلات احتمالی، مدیریت بهینه در جهت رفع آنها انجام شود.
اما یک روز پس از آن نامه دیگری درباره موضوع تأمین ارز خودروسازان، این بار توسط عظیمی مدیرعامل ایرانخودرو منتشر شد که مربوط به ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ بود.
مدیرعامل ایرانخودرو در این نامه به نیازی سرپرست وزارت صمت اعلام کرد، “این واحد تولیدی بهدلیل کمبود ارز مجبور به توقف تولید خواهد بود و حتی با اینروند چالش تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ جدی و احتمال تأخیر در تحویل خودروها به مشتریان بدیهی است.”
در حالی خودروسازان مدعی مشکل تامین ارز برای این صنعت هستند که اعلام حل شدن این موضوع در مدت کوتاه، ابهاماتی را درباره صحت و سقم این ادعا ایجاد کرد. همچنین این پرسش مطرح شد آیا صنعت خودرو واقعاً مشکل تأمین ارز دارد یا با توجه به کاهش اخیر قیمت خودرو در بازار با توجه به رشد تولید، بهانه جدیدی برای کاهش تولید و رشد مجدد قیمتها در کارخانه و بازار مطرح است.
سر انجام با این نامهها موضوع تامین ارز پایان نیافت و مشکلات ارز همچنان گریبان خودروسازان را گرفته است. چرا که در حال حاضر زمزمههایی مبنی بر ابطال یا تغییر نوبت تحویل خودروهای مونتاژی موعد پاییز و زمستان امسال تغییر کند.
پیش از این قیمتگذاری خودروهای مونتاژی در ماههای اخیر پر خبر بود و روزانه قیمتهای متفاوتی از آنها مشخص میشد. حال اما موعد تحویل این محصولات نیز با کش و قوسهای فراوانی روبهرو شده و خبر از احتمال ابطال یا تغییر نوبت خودروهای مونتاژی موعد تحویل پاییز و زمستان ۱۴۰۲ سامانه جامع یکپارچه به گوش میرسد.
این در صورتی اتفاق میافتد که مشکلات ارزی خودروسازان خصوصی و دولتی ادامه یابد و ارز مورد نیاز تامین نشود.
در یک کلام رانت بازان یا رانت خواران یا هر اسم دیگری که بر آن بگذاریم یا بگذارند یا بگذارید سراسر صنعت خودرو را گرفته است
کاش واردات خودرو آزاد بود آنوقت ببینید چه کسی از این خودروها استفاده می کرد