شاهین اتوماتیک و جک J4 خودروهای اتوماتیک و اقتصادی بازار هستند. اما کدام یک از این دو خودرو می تواند انتخاب بهتری باشد؟
اقتصادسنج | در بین سدان های اتوماتیک صفر کیلومتر تولید داخل دو خودرو هستند که قیمت کارخانه تقریبا نزدیکی به یکدیگر دارند و می توانند جزو انتخاب های خریداران باشند. اکنون قصد داریم شاهین اتوماتیک و جک J4 را با یکدیگر بررسی کنیم تا با ویژگی های مثبت و منفی هر کدام آشنا شویم.
طراحی سایپا شاهین اتوماتیک
دیگر همه با شاهین، چگونگی به وجود آمدنش و حواشی آن آشنا هستیم. سدان ملی سایپا و اولین محصول سایپا که از پلتفرم متفاوتی نسبت به سایر محصولات سایپا دارد. اکنون پس از ۲ سال از عرضه آن، مدل اتوماتیک آن با گیربکس CVT به بازار عرضه خواهد شد، همچنین تا اواخر سال نمونه پلاس این خودرو با موتور ME16 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک AT نیز به دست مشتریان خواهد رسید.
در طراحی این خودرو یک طراحی قابل قبول را می بینیم. در نمای جلوی خودرو چراغ های بزرگ و کشیده سایپا شاهین که طراحی زیبایی دارند و حاشیه جلو پنجره خودرو کرومی است. این جلو پنجره با طراحی چراغ ها و سایر اجزای نمای جلویی هماهنگی دارد و در وسط آن لوگوی سایپا دیده می شود که اطراف آن نوار های کرومی قرار گرفته است. اما آنچه که در طراحی نمای جلوی شاهین بیشتر به چشم می خورد فرم دماغه آن است که طراحی زیبایی دارد. بر روی سپر خودرو نیز خطوط و حجم پردازی های قابل قبولی وجود دارد تا از سادگی بیش از حد در این قسمت پرهیز شده باشد. اما در قسمت پایین سپر چراغ های مه شکن و دی لایت خودرو دیده می شوند، که ساده ترین حالت ممکن برای تعبیه چراغ دی لایت است. زیرا تعبیه کردن این ویژگی در کاسه چراغ خودرو سبب افزایش پیچیدگی تولید کاسه چراغ ها، و افزایش هزینه ها خواهد شد.
اما این نکته در بسیاری از خودروهای اقتصادی نیز پیاده سازی می شود و یک ضعف به حساب نمی آید، در نمای جانبی خودرو طراحی ساده اما با جزئیات است، یک خط از چراغ های جلوی خودرو شروع می شود و در درب عقب خودرو محو می شود، و یک خط دیگر نیز از اواخر دری عقب خودرو شروع می شود که تا روی صندوق خودرو امتداد می یابد. دستگیره های درب خودرو به صورت کرومی هستند و رینگ های خودرو نیز کما فی السابق ۱۵ اینچی هستند اما در نمای عقب شاهین چراغ های دو تکه شاهین دیده می شود که بر روی صندوق خودرو یک زه کرومی نیز تعبیه شده است در نمای عقب خودرو به وسیله خطوط موازی سعی شده تا از سادگی پرهیز شود در قسمت پایینی سپر نیز یک فلاپ پلاستیکی و دو چراغ مه شکن ال ای دی قرار دارد.
در نمای داخل خودرو کلیات طراحی خودرو همان نمونه قبلی است، اما با این تفاوت که تغییراتی اعمال شده است، بر روی رودری ها و داشبورد خودرو تریم رنگی طوسی و مشکی را می بینیم و هیدروگرافی های داخل خودرو از رنگ نقره ای سابقه با رنگی که سایپا آن را Jet Black می نامد جایگزین شده است. بر روی رودری های خودرو خبری از متریال های چرمی و پارچه ای نیست و به اقتصادی ترین شیوه ممکن یعنی استفاده از متریال های پلاستیکی بسنده شده است. داشبورد خودرو همان طراحی سابق را دارد. اطراف دریچه های کولر خودرو از پلاستیک های مشکی پیانویی برای تزیین آن استفاده شده و در مرکز داشبورد مانیتور ۷ اینچی خودرو جای خود را به یک مانیتور ۱۰ اینچی داده است، بر روی فرمان خودرو نیز دکمه های کروز کنترل و محدود کننده سرعت دیده می شوند که در نمونه دستی این قابلیت وجود نداشت.
اما در کنسول وسط خودرو دسته دنده خودرو دیده می شود که شباهت بسیار زیادی با نمونه به کار رفته در بهمن دیگنیتی دارد. اطراف دسته دنده خودرو نیز از یک فلاپ تزیینی نقره ای رنگ استفاده شده که با رنگ هیدروگرافی های به کار رفته در خودرو تضاد دارد، و ای کاش از نمونه مشابه با سایر نقاط استفاده می شد.
صندلی های خودرو از چرمی مصنوعی در آن استفاده شده و الگوی دوخت مُشبک در آن به چشم می خورد، اما کماکان صندلی های خودرو به صورت دستی تنظیم می شوند، در ردیف عقب نیز خبری از زیر آرنجی و یا دریچه تهویه و هیچ آپشن رفاهی دیگری نیست.
ابعاد شاهین اتوماتیک به ترتیب طول، عرض و ارتفاع برابر است با، ۴۴۴۶×۱۷۷۱×۱۴۹۰ میلی متر و فاصله بین دو محور خودرو نیز ۲۶۵۰ میلی متر است، طبق اعلام سایپا فضای صندوق بار شاهین نیز ۴۲۲ لیتر است.
قوای فنی سایپا شاهین
شاهین اتوماتیک مجهز به یک موتور ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ توربو شارژ با کد فنی M15 tc است، که توانایی تولید ۱۰۹ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را دارد، مصرف سوخت ترکیبی خودرو نیز ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است. سیستم تعلیق محور جلوی شاهین مک فرسون و سیستم تعلیق محور عقب میل پیچشی است.
امکانات ایمنی و رفاهی
اکنون زمان آن رسیده تا به امکانات شاهین بپردازیم بعضی از مهم ترین ادوات ایمنی و رفاهی این خودرو عبارت اند از ۲ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم کنترل کشش( TCS)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی(HSA)، سیستم ضد سرقت، سیستم GSI، سنسور پارک عقب، سیستم مالتی مدیا ۱۰ اینچی، دوربین دید عقب، سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای، سانروف، آنتن کوسه ای، کف پوش سه بعدی، سنسور نور، سیستم کنترل فشار باد تایر ها، کروز کنترل، جز برخی از مهم ترین تجهیزات ایمنی و رفاهی این خودرو هستند.
بررسی طراحی جک J4
اکنون نوبت رقیب بی حاشیه چینی است، کرمان موتور با جک همکاری دیرینه ای دارد، جک جی ۵ و جک اس ۵ معروف ترین محصولات جک در بازار ایران بودند در سال ۲۰۱۲ جک با همکاری پنین فارینا یک سدان اقتصادی با نام جی ۴ طراحی و روانه بازار کرد. J4 خودروی اقتصادی جک بود. در سال ۱۳۹۷ کرمان موتور این خودرو را به بازار عرضه کرد. اکنون کرمان موتور پلتفرم این خودرو را از جک خریداری کرده و نام آن را به PS_1 تغییر داده است. و با طراحی حسین وفایی یک سدان را با نام ایگل به زودی به بازار عرضه خواهد کرد تا اولین محصول اختصاصی کرمان موتور بر مبنای پلتفرم جک جی ۴ شکل بگیرد.
در طراحی بیرونی خودرو با توجه به این که چند سال از طراحی این خودرو گذشته اما کماکان طراحی قابل قبولی دارد، چراغ های جلو طراحی بزرگ و کشیده ای دارد جلو پنجره خودرو ابعاد نسبتا کوچکی دارد و در آن از خطوط افقی کرومی بهره گرفته شده است بر روی سپر خودرو خطوط و حجم پردازی های ایجاد شده تا از سادگی در این قسمت پرهیز شود. در قسمت پایینی سپر جلو یک نوار کرومی در طرفین آن درون یک فلاپ پلاستیکی چراغ دی لایت و مه شکن خودرو قرار داده شده است تا خودرو قادر به دریافت استاندارد های ۸۵ گانه باشد.
در نمای جانبی خودرو همه چیز همان گونه است که باید باشد آیینه های جانبی ابعاد بزرگ و طراحی مناسبی دارند، و با فرم کلی بدنه خودرو همخوانی نسبی دارد. یک خط از گلگیر جلوی خودرو شروع می شود که بر روی درب جلوی خودرو محو می شود، و یک خط دیگر نیز از روی درب جلو خودرو شروع می شود که به چراغ عقب خودرو متصل می شود، در قسمت پایینی درب ها نیز یک فرو رفتگی دیده می شود رینگ های خودرو نیز اندازه ۱۵ اینچی دارند.
اکنون باید به سراغ نمای عقب خودرو برویم. در نمای عقبی خودرو چراغ ها یک طراحی و گرافیک ساده دارند، که با توجه به سال طراحی خودرو قابل قبول است، مابین چراغ های عقبی خودرو یک نوار کرومی تعبیه شده است. بر روی سپر خودرو نیز صرفا دو چراغ مه شکن در قسمت پایینی آن دیده می شود.
در داخل خودرو رودری ها طراحی قابل قبولی دارند دسترسی به کلید ها و ادوات رودری ها راحت است. در قسمت پایینی رودری ها و کنار کلید های کنترلی روی یک تریم مشکی پیانویی به چشم می خورد. فرمان خودرو یک طراحی قدیمی دارد و از کروم مات هم در قسمت پایینی آن استفاده شده است، در نمونه های جدید که توسط کرمان موتور عرضه می شوند، پشت آمپر خودرو نیز تغییر کرده و گرافیک و خوانایی خوبی دارد.
امکانات جک J4
در واقع از سال ۱۴۰۱ یک سری از امکانات مثل دی لایت، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل فشار باد تایر ها به جک J4 افزوده شده تا این خودرو توانایی دریافت استاندارد های ۸۵ گانه را داشته باشد. داشبورد خودرو نیز طراحی قابل قبولی دارد. دسترسی به ادوات بر روی آن نیز آسان است در وسط داشبورد مانیتور سیستم مالتی مدیا و خروجی های تهویه خودرو دیده می شوند، که توسط تزئینات کروم مات تزیین شده اند. کمی پایین تر پنل سیستم خودرو قرار گرفته که به صورت دستی تنظیم می شود، و پایین تر از آن نیز خروجی یو اس بی و فندکی خودرو قرار دارد، در کنسول وسط خودرو چیز دیگری به چشم نمی خورد، و خبری از زیر آرنجی هم نیست، در ردیف عقب نیز خبری از دریچه کولر و یا زیر آرنجی نیست.
مشخصات فنی جک J4
جک جی ۴ مجهز به یک موتور ۱/۵ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است که توانایی تولید ۱۰۴ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را دارد گیربکس خودرو نیز یک گیربکس CVT است. همچنین سیستم تعلیق محور جلو خودرو مک فرسون و تعلیق محور عقب خودرو نیز بازو جناقی است. ابعاد جک J4 به ترتیب برابر است با، ۴۴۳۵×۱۷۲۵×۱۵۰۵ میلی متر و فاصله بین دومحور این خودرو ۲۵۶۰ میلی متر است. همچنین فضای صندوق بار این خودرو ۵۵۰ لیتر است.
کدام سدان اتوماتیک بهتر است؟
با توجه به موارد یاد شده هر دوی این خودرو ها جز محصولات اقتصادی رده بندی می شوند که البته چندان قیمت اقتصادی و به صرفه ای ندارند. اگر چه هر دو خودرو مخاطبان خاص خود را دارند و هر کدام یک سری از ویژگی ها را به مخاطبان ارائه می دهند، اما اگر به دنبال طراحی زیباتر، قدرت موتوری بیشتر، و آپشن های رفاهی بیشتر و شبکه خدمات گسترده تر هستید شاهین CVT می تواند انتخاب شما باشد. اما اگر به دنبال خودرویی با قوای فنی کم دردسر تر، فضای صندوق بیشتر هستید J4 گزینه خوبی می تواند باشد.
اما هر دو خودرو به خاطر استفاده از گیربکس CVT لذت رانندگی چندانی ندارند. همچنین با قدری بودجه بیشتر تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک و ام وی ام ایکس ۲۲ پرو دنده ای نیز حضور دارند که می توانند این دو خودرو را به چالش بکشند.