شرکت سایپا یک محصول جدید و زیبا بر اساس پلتفرم ایکس۲۰۰ به بازار معرفی کرده که میتواند انتخاب مناسبی برای مشتریان جوان و خصوصا بانوان باشد.
اقتصادسنج | شرکت سایپا یک محصول جدید و زیبا بر اساس پلتفرم ایکس۲۰۰ به بازار معرفی کرده که میتواند انتخاب مناسبی برای مشتریان جوان و خصوصا بانوان باشد. این هاچبک جدید « سایپا اطلس » نام دارد و از لحاظ ظاهری، نمای داخلی، امکانات بهروز و همچنین قوای فنی، تحولات کاملا مثبتی را با خود به همراه آورده است.
شرکت سایپا پلتفرم ایکس ۲۰۰ را برای توسعه محصولاتی همچون خانواده ساینا و کوییک در نظر گرفته است. اما حالا این پلتفرم یک محصول کاملا جدید را پشتیبانی میکند که تحت عنوان اطلس در لیست تولیدات دومین شرکت بزرگ خودروسازی کشور جا خواهد گرفت. اطلس سایپا در واقع یک هاچبک جدید است که طراحی چهره و نمای پشت آن تا حد زیادی نسبت به خانواده کوییک تغییرکرده و نمای خوشایندتری نسبت به دیگر محصولات خانواده ایکس ۲۰۰ از خود به نمایش میگذارد. همچنین در بحث قوای فنی نیز اصلاحاتی روی موتور اطلس صورت گرفته تا از این به بعد هم مصرف سوخت کمتری داشته باشد و هم قدرت بیشتری ارائه دهد. ضمن آنکه اطلس از استاندارد آلایندگی بالایی برخوردار است و دوستدار محیط زیست محسوب میشود.
مشخصات فنی اطلس سایپا
شرکت سایپا به منظور تامین قوای محرکه ماشین اطلس از موتور تقویت شده M۱۵I استفاده کرده که در برخی منابع از آن با عنوان M۱۵GSI هم نام برده میشود. این موتور در واقع نسخه اصلاح شده موتور کوییک محسوب میشود و مهمترین تحول آن استفاده از سامانه تنظیم متغیر زمانبندی سوپاپ (VVT) است که بسیاری از موتورهای روز دنیا از آن بهرهمند هستند.
بهروزرسانیهای صورت گرفته روی موتور اطلس باعث شده تا حداکثر قدرت این پیشرانه به ۹۰ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه برسد. نهایت گشتاور تولیدی توسط این موتور نیز معادل ۱۳۷ نیوتن متر است که حدود ۹ واحد نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و در دور موتور ۴۰۰۰ قابل دستیابی است. چنین قدرتی برای یک هاچبک کوچک همچون اطلس کاملا مناسب است و تقریبا تمامی نیازهای رانندگان جوان و یا خانواده ها به نحو مناسب تامین میکند.
ناگفته نماند که این خودرو با دو نوع گیربکس به بازار میآید؛ اولی از نوع ۵ دنده دستی است که عملکرد نرم و هزینه نگهداری پایین جزو مهمترین مزایای آن محسوب میشود و دومی یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با قابلیت تیپ ترونیک ۶ سرعته خواهد بود که رانندگی راحت و بیدردسری برای کاربران اطلس اتومات به ارمغان میآورد.
طبق اعلام شرکت سایپا موتور اطلس حالا مقدار کمتری سوخت مصرف میکند؛ به نحوی که میزان مصرف سوخت اطلس سایپا چیزی نزدیک به ۶.۹۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است. موتور سایپا اطلس دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و یک باک سوخت ۴۱ لیتری است که تا حدود ۷۰۰ کیلومتر، شما را از سوختگیری مجدد بینیاز میکند. رینگهای این خودرو نیز از نوع ۱۴ اینچی فولادی یا آلومینیومی هستند.
در مورد تجربه رانندگی با اطلس سایپا هم باید اذعان کرد که شتاب صفر تا ۱۰۰ اطلس کمی نسبت به کوییک سریعتر شده و همچنین میزان مصرف سوخت آن نیز در مسافرتهای طولانی پایینتر آمده است. ضمن آنکه واکنشهای موتور نسبت به اعمال فشار روی پدال گاز نیز کمی بهتر از محصولات همرده بوده و موتور سرحالتر احساس میشود. در بحث هندلینگ و پایداری هم گرچه نمیتوان گفت که عملکرد اطلس بینقص است اما احساس پایداری و اطمینان بالایی در سرنشینان ایجاد میکند و در سرعتهای متعارف، چسبندگی و کیفیت سواری مناسبی از خود به نمایش میگذارد.
بررسی طراحی اطلس سایپا
به جرات میتوان گفت یکی از مهمترین تغییرات اطلس نسبت به دیگر اعضای خانواده ایکس۲۰۰ سایپا، تفاوت طراحی آن به ویژه در بخش چهره و نمای عقب است. طرح نمای چهره سایپا اطلس کاملا تغییر کرده و حالا از چراغهای جدید، جلوپنجره جذاب و سپر متفاوت استفاده میکند. در نمای عقب نیز از چراغهای دو تکه و سپر متفاوت استفاده شده تا نمایی کاملا متمایز و جوان پسند برای این ناحیه اطلس به وجود آورده شود. در ناحیه جانبی هم از رینگهای آلومینیومی با طرح جدید و همچنین قاب آینه متفاوت استفاده شده تا فرم جذابتری برای این بخش از بدنه اطلس آورده شود.
ضمنا سایپا تنوع چشمگیری در رنگ آمیزی بدنه اطلس ارائه داده تا همه سلیقه ها را پوشش دهد. این ویژگی به خصوص برای بانوان و جوانان میتواند بسیار خوشایند باشد؛ چرا که این دست از مشتریان میتوانند ماشینشان را به رنگ مطابق با سلیقه خود دریافت کنند و از زیبایی آن لذت ببرند.
اما در مورد طراحی داخلی اطلس هم باید گفت که حالا با یک داشبورد جدید و گیراتر مواجه هستیم که زیبایی بیشتری نسبت به مدلهای همرده ارائه میدهد و اصول طراحی ارگونومیک در آن رعایت شده است.
استفاده از دریچههای تهویه دایرهای، طراحی متفاوت قسمت میانی، نمایشگر مالتی مدیا ایستاده در بالای داشبورد و طرح جدید رودریها، از جمله شاخصههای مثبت نمای داخلی اطلس به حساب میآیند و نسبت به کوییک تغییرات عمدهای پیدا کردهاند. از لحاظ کیفیت متریال و جنس مواد به کار رفته در ساخت داشبورد و تودریها هم باید گفت که این سطح کیفی برای خودرویی در این کلاس تقریبا مناسب است و میتواند رضایت نسبی کاربر را کسب کند.
کابین اطلس تقریبا همان گنجایش مشابه کوییک را به شما ارائه میدهد که البته نسبت به برخی حریفان مثل خانواده پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷، در بخش صندلیهای ردیف عقب بسیار جادارتر به نظر میرسد و دو یا سه سرنشین بزرگسال میتوانند در آن با محدودیت کمتری حضور پیدا کنند. باید بدانید این موضوع همیشه یکی از مزیتهای خانواده پلتفرم ایکس ۲۰۰ نسبت به خانواده پژو ۲۰۶ به حساب آمده است و حالا در اطلس هم صدق میکند. گنجایش صندوق عقب اطلس برابر ۲۸۵ لیتر است که اگرچه خیلی وسیع نیست اما باید بدانید که از یک ماشین هاچبک کوچک نباید توقع صندوق عقب بزرگتر از این را داشت.
امکانات سایپا اطلس
سایپا اطلس یکی از فول آپشن ترین خودروهای تولید داخل تاکنون به شمار میرود؛ زیرا تمامی تیپهای این خودرو به صورت استاندارد به سیستمهای کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی و ترمز کمکی مجهز شدهاند. جهت اطلاع باید بدانید که این دست امکانات هنوز حتی در بسیاری خودروهای گرانقیمت تر داخلی موجود نیستند اما اطلس به طور استاندارد در تمامی نسخه های خود از آنها برخوردار شده است.
دو کیسه هوا، سنسور پارک عقب، چراغهای مهشکن جلو و عقب نیز جزو تجهیزات استاندارد این خودرو به حساب میآیند.
لازم به ذکر است شرکت سایپا ماشین اطلس را از لحاظ بهرهبندی از امکانات رفاهی و ایمنی، به دو دسته تیپ ۱ و تیپ ۲ تقسیم بندی کرده است. تیپ ۱ سایپا اطلس شامل دو نسخه S (دستی) و L (اتوماتیک) بوده و تیپ ۲ نیز دارای دو نسخه G (دستی) و E (اتوماتیک) است.
در این میان اطلس E تیپ ۲ حکم مدل فول آپشن را دارد و از امکانات شاخصتری مثل تنظیم برقی صندلی راننده با گرمکن، سنسور باران، رادار هشدار نقطه کور و شیشه دودی عقب سود میبرد. باید بدانید که رادار هشدار نقطه کور یک آپشن نسبتا گرانقیمت بوده که در حال حاضر کمتر ماشین تولید داخل به آن مجهز شده است.
هر دو مدل دستی و اتوماتیک تیپ ۲ اطلس دارای سانروف و سقف رنگی متمایز هستند. نمایشگر مالتی مدیا به همراه دوربین عقب و روکش صندلی چرمی نیز به جز نسخه دستی تیپ ۱، در مابقی مدلهای اطلس موجود خواهد بود. ورود و استارت بدون کلید به همراه کروز کنترل هم ویژه نسخههای اتوماتیک این محصول در نظر گرفته شده است.
قیمت اطلس سایپا و زمان عرضه آن به بازار
در جدیدترین قیمت گذاری شورای رقابت ویژه سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲، اطلس سایپا در نسخه G قیمتی معادل ۳۹۵ میلیون تومان برای مصرف کننده پیدا کرده است. این قیمت ویژه نسخه دستی بوده و قطعا مدل اتوماتیک گرانتر از نسخه دستی خواهد بود. انتظار میرود شرکت سایپا به تدریج از اواخر سال ۱۴۰۲ شروع به عرضه اطلس به بازار ایران کند و احتمالا طی سال آینده هم آن را به عنوان جانشین کوییک به بازار بفرستد.
در مجموع به نظر میرسد شرکت سایپا سعی داشته با طراحی نسبتا جوانپسند و همچنین ارائه تنوع کمنظیر در رنگآمیزی بدنه، ماشین اطلس را به یکی از هاچبکهای دلخواه مشتریان جوان در بازار ایران تبدیل کند و رقیب سرسختی برای خودروهای هاچبک داخلی و خارجی به وجود آورد. با توجه به قابلیتهای مناسب اطلس نظیر امکانات متنوع، توان فنی مناسب، مصرف سوخت متعادل، کابین جادار و طراحی زیبا، میتوان حدس زد که این خودرو با استقبال مناسبی از سوی مشتریان مواجه شود.
نظرات و تجربیات شما
-
بروپدرسوخته کم تعریف کن اطلس144میلیون بیشترحرام,عوضیهاماروی 250تا300حساب کرده بودیم سراز400میلیون درآوردبقیه رواز … بیاریم.
-
خلایق هرچی لایق
-
خدا بزنه تو کمرتون خیلی دوست داشتم خریداری کنم ولی این قیمت انصراف دادم
-
سلام یعنی کسی نیست جلوی اینارو بگیره بخدا پیکان شرف داده
-
نه هموشون از یه کاسه دارن اب میخورن
-
انقده قشنگ بخرن و سوار شن و بهبه چهچه کنن ملت میبینن و میپذیرن (خودت بگیر )
اولش کسی نمیخره
بعد ک یکم قیمتش بالا پایین کنن یهو میبینی هزار دسگا از همین اطلس رو فروختن
بخدا ارزش این ماشینا اینقدر نیست
بجای این ک چارصد تومن بدین ب این ماشین
برین ماشین خارجی مثل ریو بگیرین بخدا هم کم مصرفه هم کم اصطلاکه حتی ع پراید کم خرج تره
واقعا خیلی ب صرفه تر از این ماشینه
میگن قیافه نداره؟ هزار برابر خوشگل تر و بهتر از این تیبا کویک و اطلسه ک
از مزخرفات داخلی حمایت نکنید 🖐🏻
-
من رو۲۷۰ حساب کرده بودیم خرهمونه فقد یکم سیستم بهش اضافه کردهاند لاعقل یکم اتاق به شکل دویس شیش بود بازم یه چیزی ولی این قیمت حرامه سرمردم کلاه نزارید بایکم سیتم گزاشتن خدا لعنت کنه هرکه این قیمت گزاشته رواطلس
-
خوب
-
بیشتر از ۲۵۰ نمی ارزه.هر کی بخره کلاه سرش رفته.
-
بیشتر از ۲۵۰ نمی ارزه.هر کی بخره کلاه سرش رفته تمام.
-
این چینی ها را مدل به مدل میارن میگن ما درست کردیم این ماشین نیست که چهارصد بیارزه برین همون پیکان را بیارید من بابت آن ۳۰۰ میدم آبشناسان هم نمیخواد فقط دنبال جیب پر کردن خودشون هستن
-
دریک سرزمین کارتونی بجزموزجیزدیگری پیدانمیشد، هرغذایی درست میکردندهمراه باموزبود، شرکت ارابه مرگ سازی سایپاوایرانخودرو یک موتورپرایدداردو دیگرپژو،مرتب شکل خودروراتغییرمیدهند وجیب مردم رامیزنند وجان آنهارا میگیرند،خودروهای موجود درهمین غزه ریربمباران آنگاه کنید،هرکدامش درایران بالای سه میلیارد است، حتی یک خودرو درحد شاهین، وتاراوال90که به اصطلاح بالاترین کیفیت درایران رادارند، دیده نمیشود، جمع کنیداین بساط سرکیسه کردن مردم را، شرم کنید..
-
بقول فرزند ۱۳ ساله من….
خب دیگه مگه غیر این داریم…
یه چراغ بهش اضافه میکنن بعد پول یه خودرو رو رووش میکشن …
فک کن بچه های ما هم فهمیدن چه خبره
-
مدیریت کشور جوری شده مثل جنگل هرکی هرجوری دوست داره شکار میکنه به بزرگان کشور باید گفت انسان باشید.خودرو پراید۱۳تا شکل عوض کرده.مثل ۱تومنی زمان انقلاب ۱دلار همون یک دلاره.
-
عه علییییی علیییییی اینک همون کیوت ببخشید کوئیک خودمونه کههه عه چه طراحی قشنگی و اپشنای قشنگ و جذابی داره همه چی همونه فقط خر کردن ملت مونده ک اینو بخرن با قیمت 400میلیون ک اونم ب لطف مردم فهیم و شهیدپرورمون میرن صف میکشن ان شالله ب خول و قوه الهی
-
سلام واقعا کسی هست بخاد ۳۹۵ بده جای اطلس منکه فکر نمیکنم ..ملت ایران هم ساده بودیم که قبل قیمت گذاری ثبت نام کردیم من خودم حدسم روی ۲۶۰ تا۲۸۰ بود مدل G
نه بابا مگه عقل نداریم با ۴۰۰ میلیون میشه یک سورن مدل ۱۳۹۹ خرید داخل بازار
-
سلام وقت بخیر
قیمت ساینا اس(با استاندارد ۸۵ گانه) الان چنده در طرح یکپارچه خودرو فرسوده؟گواهی اسقاط یه هفته پیش صادر شده اما هنوز پیامک واریز نیومده. به نظرتون ما هم شامل افزایش قیمت میشیم؟
با این قیمت واقعا سایپا تو کار پوشاک هم رفته چون هر کس بخره یک کلاه گرم و نرم هم از اپشن هاش محسوب میشه که سر خریدار محترم میزاره