در حال حاضر پلتفرمهای ثبت آگهی مملو از آگهی حواله خودروهای وارداتی است که با قیمتهای نجومی خرید و فروش میشوند. قیمتهایی که از ۲۰۰ میلیون تومان برای خودروهای کمتقاضاتر شروع شده است و تا یکمیلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز میرسد.
اقتصادسنج| در حال حاضر پلتفرمهای ثبت آگهی مملو از آگهی حواله خودروهای وارداتی است که با قیمتهای نجومی خرید و فروش میشوند. قیمتهایی که از ۲۰۰ میلیون تومان برای خودروهای کمتقاضاتر شروع شده است و تا یکمیلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز میرسد.
به نقل از دنیای اقتصاد، چنین وضعیتی نتیجه آزادسازی ناقص واردات خودرو است؛ بهطوریکه دولت از ابتدا با مداخله در مسیر واردات مشخص کرد چه شرکتهایی خودرو وارد کنند، چه محصولی وارد کنند، به چه قیمتی و به چه کسی بفروشند.
نگاهی به پلتفرمهای ثبت آگهی نشان میدهد که پای حواله خودروهای وارداتی نیز به این پلتفرمها باز شده و دارندگان امتیاز خرید این خودروها، حوالهها را به قیمتی گزاف خرید و فروش میکنند. در برخی موارد قیمت حواله حتی به بهای دستوری خودرو نیز نزدیک است؛ قیمتهایی که از ۲۰۰ میلیون تومان برای خودروهای کمتقاضاتر شروع شده و حتی تا یکمیلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم میرسد.
علت اصلی شکلگیری بازار حواله خودروهای وارداتی، اختلاف قیمت بسیار قابلتوجه بین بهای بازار خودروهای وارداتی و قیمت سامانه یکپارچه است که در برخی موارد فاصله قیمتی حتی به ۳۰۰ درصد نیز میرسد. در واقع میتوان گفت برخلاف اهداف اولیهای که از طرف سیاستگذار برای واردات خودرو در نظر گرفته شده بود (تنظیمگری بازار)، واسطهگری در بازار این خودروها وجوه جدیدی به خود گرفته است. میتوان گفت دلالان خودروهای خارجی در دو سطح بازار را به دست گرفتهاند؛ یا خود خودروهای وارداتی را به فروش میرسانند نیز پیشتر در گزارشی تحت عنوان «بازار ثانویه وارداتی صفر» به آن پرداخته بود، یا حواله و امتیاز خرید این خودروها را خرید و فروش میکنند، حتی حوالههایی که هنوز به مرحله انتخاب خودرو نرسیدهاند.
البته در مورد خودروهای داخلی هم چنین بازاری وجود داشت؛ اما حواله خودروهای داخلی در بیشینه قیمتی خود در بازار به ۱۵۰میلیون تومان میرسید. گشتوگذاری در آگهیهای فروش خودروهای وارداتی نشان میدهد که در موارد زیادی برای حواله وارداتیها حتی بهای یکمیلیارد و ۵۰۰میلیون تومان ثبت شده است. جالب اینکه به رغم غیرقانونی بودن خرید و فروش حواله، حتی با این قیمت هم برای خریدار صرفه اقتصادی دارد که به جای خرید همان محصول، از بازار حواله را بخرد. میانگین اختلاف قیمت بازار و نمایندگی برای محصولات وارداتی دومیلیارد تومان است. در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که بازار سیاهی برای خرید و فروش حوالههای خودروهای خارجی شکل بگیرد.