برخی مشارکتکنندگان در طرحهای فروش یکپارچه خودرو (داخلی و وارداتی) به دلایل مختلف، از طرحی که در آن شرکت کرده بودند، انصراف دادهاند؛ اما حال برخی از آنها قصد دارند دوباره در طرحهای جدید اعم از داخلی و وارداتی شرکت کنند؛ بنابراین این سوال برایشان پیش میآید که اصلا این امر برایشان امکانپذیر هست یا خیر؟
اقتصادسنج| بازار خودرو بهطور معمول توسط شرکتهای خودروسازی، نمایندگان فروش و بازاریابان خودروها، فروشگاههای خودروهای دست دوم و افراد حقیقی که خودرو خود را به فروش میگذارند، تشکیل شده است. در این بازار عموماً مشتریان میتوانند از انتخاب مدل، مشخصات فنی، قیمت و شرایط فروش مناسب برای خودرو خود استفاده کنند.
مشارکت در طرحهای فروش یکپارچه خودروهای داخلی طی چند سال اخیر به شیوههای مختلف اجرایی شده است، در ابتدا این طرحهای فروش که با روش قرعهکشی منتخبان خود را مشخص میکرد از سال گذشته آغاز شد و پس از سه دوره اجرا، بهدست خود شرکتهای خودروساز افتاد؛ به گونهای که بازهم گردونه قرعهکشی پای کار بود و مشتریان نهایی به روش قرعهکشی تعیین میشدند.
پس از آن، از اواخر سال گذشته، فروش یکپارچه خودروها شکلی دیگر به خود گرفت و با کنار رفتن این گردونه بختآزمایی (برنده شدن یا نشدن)، این گردونه برای تعیین نوبت تحویل مشتریان به چرخش درآمد.
در همان برهه زمانی آخرین ماه سال گذشته، نخستین دور از ثبت نام خودروهای وارداتی آغاز شد.
بدین ترتیب تعداد زیادی از مشتریان طی یکسال و نیم اخیر در طرحهای مختلف فروش خودروها، اعم از داخلی (تولیدی و مونتاژی) و وارداتی شرکت و ثبتنام کردهاند؛ اما پس از مدتی به هر دلیلی از ادامه طی فرآیند خرید خودرو، منصرف شدهاند؛ به طور مثال در قرعهکشی نوبتدهی خودروهای داخلی در اولویت تحویل سال ۱۴۰۳ قرار گرفتهاند که برایشان این زمان بیش از یکسال، زیاد بوده و در فراخوانهای واریز وجه خودروی خود، دیگر اقدام نکرده و به گونهای منصرف شدهاند.
در مورد خودروهای وارداتی نیز، در همان ابتدای امر، ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود مسدود کردند اما طی چند مرحلهای طی دو سه ماه اخیر برای ثبتنام خودرو اجرایی شده، از طی ادامه مسیر خرید خودروی وارداتی منصرف شده و میخواهند حال که خودروهای داخلی بنابر ظرفیت موجود، بدون هیچگونه محدودیتی در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی عرضه میشوند، برای خرید خودروی تولید داخل یا مونتاژی اقدام کنند.
بر این اساس این مشارکتکنندگان میخواهند بدانند که آیا باز هم میتوانند در این طرحهای جدید شرکت کنند یا دیگر مجاز به ثبتنام نیستند؟
شرکتهای خودرویی باید انصراف مشتری را اعلام کنند
در این رابطه مهدی تقدسی- مدیر سامانه یکپارچه خودروها تصریح کرد که مشارکتکنندگان در طرحهای فروش یکپارچه اعم از داخلی و وارداتی، زمانیکه به عنوان یک مشتری منتخبِ یک محصول در سامانه شناخته میشوند، اطلاعاتشان برای شرکت خودرویی (که انتخاب کردهاند) ارسال میشود؛ بنابراین ادامه روند از واریز وجه خودرو تا تحویل آن بر عهده شرکت است.
وی افزود: اگر مشتری برای واریز وجه در موعد مقرر اقدام نکرده باشد، از نظر شرکت به منزله انصراف تلقی شده و بایستی اطلاعات مشتری را مجدد به سامانه یکپارچه ارسال کند تا “عدم تخصیص” این مشتری، برای سامانه یکپارچه احراز شود تا دسترسی او برای ثبتنامهای بعدی باز شود. بر این اساس تا زمانیکه شرکت، به سامانه اعلام نکند که مشتری از خرید خودرویی که برنده شده یا در نوبت تحویل است، منصرف شده، سامانه از وضعیت این مشتری اطلاعی ندارد و بدین ترتیب وی امکان مشارکت در هیچ طرحی را نخواهد داشت.
مدیر سامانه یکپارچه خودروها تصریح کرد: اما زمانیکه شرکت به سامانه انصراف مشتری را اعلام میکند، سامانه میتواند امکان دسترسی مشتری برای شرکت در طرحهای بعدی را فراهم کند و مشتری میتواند در همه طرحهای فروش خودروسازان، مجدد شرکت کند.