شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-11-23
کد خبر: 112810 |
تاریخ انتشار : 14 آوریل 2024 - 13:59 |
ارسال به دوستان
پ

در این مطلب به بررسی خودروهای سایپا اطلس و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ پرداخته ایم.

اقتصادسنج| اخیرا، سایپا پس از یک مدت زمان نسبتا طولانی، اطلس را به مشتریان تحویل داده است و برخی نسخه‌های آن حتی به بازار آزاد نیز عرضه شده‌اند. اکنون با توجه به عرضه اطلس در بازار، بسیاری از مصرف‌کنندگان به مقایسه آن با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ می‌پردازند و از خود می‌پرسند که کدام گزینه برای خرید مناسب‌تر است؟

سایپا اطلس خودرو عجیبی است. این خودرو در واقع فیس‌لیفتی از کوییک محسوب می‌شود و کوییک نیز خود فیس‌لیفتی از تیبا ۲ است. همان مشخصات فنی، همان پلتفرم با کمی امکانات بیشتر و طراحی شاید زیباتر.

در طرف مقابل، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با وجود این‌که سال‌ها از معرفی آن می‌گذرد و دیگر واقعا یک خودرو قدیمی به‌شمار می‌رود، همچنان به‌خاطر ویژگی‌های خوب و تناسب خاصش با نیازهای مشتری ایرانی، یک خودرو محبوب در ایران محسوب می‌شود.

سایپا اطلس؛ مشخصات و امکانات

اطلس-سایپا

سایپا اطلس جدیدترین هاچ بک سایپا و فیس‌لیفتی از خودرو کوییک محسوب می‌شود که اخیرا روانه بازار شده و قیمت‌های عجیبی نیز برای آن در بازار آزاد اعلام شده است. این خودرو بر اساس پلتفرم X200 ساخته شده و حالا بعد از مدت‌ها انتظار، بالاخره در حال تحویل به مشتریان است.

از آنجایی که این خودرو از نظر مشخصات فنی تفاوت خاصی با سهند ندارد، می‌توان آن را نسخه هاچ بک سهند نیز قلمداد کرد. موضوعی که البته باز هم ما را به الگوهای اولیه کوییک و ساینا می‌رساند.

در بحث طراحی داخلی و خارجی، اطلس به‌طور توامان جذابیت‌ها و نکات منفی خاصی دارد. برای مثال طراحی عقب و جلوی خودرو نسبتا مدرن و جالب به‌نظر می‌رسد، اما طراحی کناره‌های خودرو هیچ تناسبی با این طراحی خوب در جلو و عقب ندارد.

از طرفی اگرچه در داخل کابین، طراحی داشبورد به‌نظر جالب و قابل قبول می‌رسد، ترکیب رنگ نامتقارن (ترکیبی از مشکی با مقادیر زیادی از رنگ کرم) کمی ناامیدکننده از آب درآمده است. خصوصا که کیفیت متریال اجزای داخلی کابین نیز به سیاق همیشگی خودروسازان ایرانی، چندان سطح بالا نیست.

نمای-داخلی-اطلس-سایپا

با وجود این‌ها، قیمت‌های بازار آزاد برای سایپا اطلس که برخی مالکان خودرو  و نمایشگاه‌داران ثبت کرده‌اند، چیزی بین ۵۴۰ تا ۵۶۰ میلیون تومان است. رقمی که برای هاچ بک دنده‌ای جدید سایپا کمی بیش از اندازه به‌نظر می‌رسد.

خصوصا وقتی با بررسی بازار متوجه شویم که با حدودا ۲۵ میلیون تومان کمتر از این رقم، می‌توان کوییک آر پلاس اتوماتیک را خریداری کرد. از طرفی، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کم‌کار یا حتی صفر کیلومتر نیز از دیگر گزینه‌هایی است که با چنین مبلغی در دسترس خریداران خواهد بود. پس آیا سایپا اطلس اصلا ارزش خرید دارد؟ در ادامه با مقایسه سایپا اطلس با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بهتر به این سوال پاسخ می‌دهیم.

اطلس در همه تیپ‌های مختلف خود از یک پیشرانه M۱۵-GSI که در واقع یک موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ است، بهره می‌برد. مزیت این موتور جدید نسبت به نسخه معمولی M۱۵، وجود هدرز و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها است که سبب می‌شود گشتاور بالاتری در دور موتورهای پایین‌تر در دسترس راننده باشد.

پیشرانه سایپا اطلس، قادر به تولید ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور است که این قدرت را یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو خودرو انتقال می‌دهد.

از جمله امکانات و تجهیزات رفاهی اطلس نیز باید به فرمان هیدرولیک، رینگ‌های فولادی ۱۴ اینچی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی‌ها، کیسه هوای راننده، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ‌های همراهی تا درب منزل، کامپیوتر سفری، دی‌لایت، رادیو پخش با USB، AUX و بلوتوث، سنسور سنجش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور نور، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین عقب، کنترل صدا از طریق فرمان، روکش چرم مصنوعی برای صندلی‌ها، آینه‌های برقی تاشو، آنتن سقفی کوسه‌ای، تریم داخلی دو رنگ، سانروف برقی و سقف رنگی اشاره کرد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲؛ مشخصات و امکانات

پژو 206 تیپ ۲ با وجود قدیمی بودن طراحی‌اش، از نظر ظاهری بین مشتریان ایرانی محبوبیت بیشتری دارد و حداقل در مقایسه با سایپا اطلس، طراحی مناسب‌تری دارد.

پژو 206

۲۰۶ تیپ ۲ همان‌طور که طراحی بیرونی خوبی دارد، در داخل کابین هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اساسا طراحی کابین ۲۰۶ تیپ ۲ در زمان عرضه خودرو، به‌مراتب از زمان خود جلوتر بود؛ در نتیجه چندان شگفت‌انگیز نیست که با وجود گذشت سال‌ها، طراحی کابین و داشبورد ۲۰۶ به‌مراتب بهتر از خودروهایی مانند کوییک و اطلس باشد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بخش فنی از یک پیشرانه TU۳ برخوردار است که با حجم دقیق ۱۳۶۰ سی‌سی، قادر به تولید قدرت ۷۵ اسب بخار و گشتاور ۱۱۸ نیوتن‌متری است. موتوری که به‌طور کلی شباهت خاصی با پیشرانه محصولات امروزین سایپا دارد.

نمای-داخلی-پژو-206

گفتنی است که ایران خودرو در دی ماه ۱۳۹۸، نسخه یورو ۵ همین پیشرانه را به تولید انبوه رساند و شروع به نصب آن روی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کرد. قدرت تولید شده توسط این پیشرانه را نیز یک گیربکس پنج دنده دستی به چرخ‌ها می‌رساند. این دقیقا همان جعبه‌دنده‌ای است که روی خودرو رانا نیز نصب شده و با کد BE۴ نیز شناخته می‌شود. گیربکس BE۴ در واقع نسخه اصلاح‌شده گیربکس BE۳ است که در پژو ۴۰۵ به‌کار رفته است.

از جمله امکانات و تجهیزات رفاهی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ می‌توان به ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب، سیستم ترمز ضدقفل، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، دسته کنترل سیستم صوتی در پشت فرمان، تهویه مطبوع هوا با قابلیت تنظیم دستی، بلندگوهای جلو، چراغ‌های مه‌شکن در جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، چراغ‌های همراهی تا منزل، تنظیم دستی آینه‌های بغل، شیشه بالابرهای برقی برای درهای جلو خودرو، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، سیستم کنترل بخار بنزین، سنسور دنده عقب، امکان تنظیم ارتفاع صندلی راننده، قابلیت تاشوندگی برای صندلی‌های عقب و اینترفیس اشاره کرد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید