جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 20379 |
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵ |
ارسال به دوستان
پ

تاثیر انقباض فدرال رزرو بر شمایل بازارها

هدف تورم دو درصدی باعث شد تا فدرال رزرو در ماه نوامبر امسال سیاست های انقباضی را ادامه دهد. بر این اساس کمیته‌ی بازار فدرال نرخ بهره سیاستی را به ۰/۷۵ افزایش داد. فدرال رزرو «بانک مرکزی ایالت متحده آمریکا» ششمین افزایش نرخ بهره را در سال جاری داشته و آن را به ۴ درصد رسانده است. اثر این سیاست ها دلار را در مسیر صعود قیمت و طلا و رمز ارز ها را در مسیر کاهش قیمت قرار داده است.

گزارش «اقتصادسنج»؛ بازار آمریکا از تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در روزهای آغازین نوامبر حکایت دارد. بر این اساس این نهاد نرخ بهره سیاستی خود را مطابق پیش‌بینی برخی از تحلیل‌گران، ۷۵/ ۰ واحد درصد افزایش داد. براین اساس نرخ بهره این کشور به ۴درصد رسید. فدرال رزرو «بانک مرکزی ایالات‌متحده» هدف از افزایش نرخ بهره را بهبود سطح ۵/ ۶ درصدی تورم هسته و همچنین اولویت سیاستگذاران در رساندن تورم به ۲ درصد در ماه‌های آتی اعلام کرد. آخرین آمارها از رکوردشکنی تورم هسته در این کشور حکایت دارد. طبق اهداف اعلام شده از این گزارش، کارشناسان متصورند که این نهاد برای دومین و سومین ماه متوالی نرخ بهره را به ترتیب ۵/ ۰ و ۲۵/ ۰ واحد درصد افزایش خواهد داد؛ زیرا تورم همچنان در بالاترین سطح در ۴۰ سال گذشته قرار دارد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا رسیدن به نرخ بهره ۷۵/ ۴ درصدی، سیاست‌های انقباضی ادامه می‌یابد. با صعود نرخ بهره، شاخص دلار بلافاصله با رشد ۵/ ۲ درصدی رو‌به‌رو شد و توانست بار دیگر حمایت کانال ۱۱۲ واحدی را به دست آورد. بازار طلا و بازارهای ریسکی نیز پس از مسیر صعودی شاخص دلار، روند نزولی به خود گرفتند.

 بر این اساس طلا به کف ۱۶۰۰ دلار نزدیک شد و بیت‌کوین و اتریوم از جمله مهم‌ترین ارزهای دیجیتال به ترتیب با افت ۸/ ۳ درصدی و ۴/ ۸ درصدی مواجه شدند. با این حال آمارها حاکی از آن است که افت بازارهای مذکور به دنبال احتمال رکود بیشتر در بازارهای آمریکا، تداوم نیافت. احتمال رکود بیشتر در این کشور سبب شد شاخص ارز آمریکایی بار دیگر با اندکی افت مواجه شود. شاخص دلار روز گذشته در ساعت ۱۶ به وقت تهران رقم ۲۱/ ۱۱۲ واحد را به ثبت رساند و سبب شد طلا به میانه کانال ۱۶۰۰ دلار برسد. همچنین بیت‌کوین نیز که در حال از دست دادن کانال ۲۰ هزار دلاری بود، با شیب نزولی شاخص دلار تقویت شد و در ساعت مذکور با قیمت ۲۰ هزار و ۶۸۰ دلار معامله شد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید