شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 30711 |
تاریخ انتشار : 01 دسامبر 2022 - 16:11 |
ارسال به دوستان
پ

اگر توپ فوتبالی در منزل داری، به احتمال زیاد در شهر سیالکوت واقع در شمال شرق پاکستان در نزدیکی مرزهای کشمیر درست شده است؛ شهری که تولیدکننده بیش از دوسوم توپ‌های فوتبال در جهان است از جمله توپ آدیداس که در جام جهانی فوتبال 2022 میلادی در قطر استفاده می شود.در سیالکوت حدود 60 هزار نفر یعنی 8 درصد از جمعبت شهر در زمینه ساخت توپ فوتبال کار می‌کنند.

اگر توپ فوتبالی در منزل داری، به احتمال زیاد در شهر سیالکوت واقع در شمال شرق پاکستان در نزدیکی مرزهای کشمیر درست شده است؛ شهری که تولیدکننده بیش از دوسوم توپ‌های فوتبال در جهان است از جمله توپ آدیداس که در جام جهانی فوتبال 2022 میلادی در قطر استفاده می شود.

به گزارش اقتصادسنج، به نقل از العربی الجدید؛ در سیالکوت حدود 60 هزار نفر یعنی 8 درصد از جمعبت شهر در زمینه ساخت توپ فوتبال کار می‌کنند و به خاطر اینکه کار دوخت توپ اغلب به شکل دستی انجام می‌شود، ساعات طولانی برای ساخت آن صرف می‌شود.

بیش از 80 درصد از توپ فوتبال ساخته شده در سیالکوت دوخت دست است که کاری طاقت‌فرسا و سخت است اما موجب استحکام و ثبات دینامیکی بیشتر توپ می‌شود.

در شرکت «انور خواجه»، کارگران دوخت برای هر توپ حدود 160 روپیه یا 0.75 دلار مزد دریافت می‌کنند و کار ساخت هر توپ حدود سه ساعت زمان می‌برد و هر کار کارگر هر روز می‌تواند تقریبا 3 توپ بسازد که در ماه حدود 9600 روپیه عایدش می‌شود، این در حالی است که حتی در این منطقه فقیر، این دستمزدی بسیار پایین محسوب می‌شود اما در مقابل، قیمت رسمی توپ فوتبال جام جهانی که آدیداس آن را عرضه می‌کند، 165 دلار یا 36000 روپیه است.

بر اساس گزارش‌ها، در سال‌هایی که جام جهانی فوتبال برگزار می‌شود مانند امسال بیش از 60 میلیون توپ فوتبال در شهر سیالکوت ساخته می‌شود و در سال‌هایی که جام جهانی در آن برگزار نمی‌شود این تعداد به 40 میلیون توپ می‌رسد.

در آمد حاصل از تجارت این توپ‌ها بالغ بر 200 میلیون دلار برآورد شده است که بخش قابل توجهی از صادرات کشور پاکستان را در بر می‌گیرد.

 

دلیل موفقیت پاکستان در ساخت توپ فوتبال چیست؟

دلیل اصلی موفقیت پاکستان در صنعت ساخت توپ فوتبال، وجود صنعت چرم موفق در این کشور است و همین سبب شده کمپانی‌های مشهوری مانند « نایک، آدیداس و پوما» سفارش‌های خود برای ساخت توپ فوتبال را به کارگاه‌های پاکستانی بدهند.

روسیه که میزبان بیست و یکمین دوره مسابقات فوتبال جام جهانی 2018 فوتبال را بر عهده داشت، توپ فوتبال این مسابقات را از کشور پاکستان تهیه کرد.

ساخت بسیاری از وسایل ورزشی در پاکستان

این درحالی است که بسیاری از وسایل ورزشی مانند دستکش، هوگو، ساق بند، ساعد بند و غیره نیز در شهر سیالکوت تولید می شود و به لطف چرم مرغوب پاکستانی این کشور بزرگترین تولید کننده این محصولات نیز تلقی می‌شود.

شهر صنعتی سیالکوت در 125 کیلومتری شمال غربی لاهور واقع شده و تنها چند کیلومتر با منطقه تحت کنترل هند یعنی «جامو» فاصله دارد.

 

شفقنا/

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید