هزینه های لازم برای استفاده حفظ و نگهداری عادی ساختمان و تأسیسات و تجهیزات مربوطه و هزینه های اداری و حق الزحمه مدیر یا مدیران ساختمان، هزینه مشترک محسوب می شود.
اقتصادسنج| هزینه های لازم برای استفاده حفظ و نگهداری عادی ساختمان و تأسیسات و تجهیزات مربوطه و هزینه های اداری و حق الزحمه مدیر یا مدیران ساختمان، هزینه مشترک محسوب می شود.
شرکاء ساختمان موظفند در پرداخت هزینههای مستمر و هزینه هایی که برای حفظ و نگهداری قسمتهای مشترک بنا مصرف میشود طبق مقررات زیر مشارکت نمایند:
در صورتی که مالکین ترتیب دیگری برای پرداخت هزینههای مشترک پیش بینی نکرده باشند سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان از هزینههای مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی دارد از قبیل آب، گازوئیل، اسفالت پشت بام و … به ترتیب مقرر در ماده ۴ قانون تملک آپارتمانها و سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت زیربنا ندارد از قبیل هزینههای مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگاهداری تاسیسات، باغبان، تزئینات قسمتهای مشترک و … بطور مساوی بین مالکین یا استفاده کنندگان تقسیم میگردد. تعیین سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان با مدیر یا مدیران میباشد.
چنانچه به موجب اجاره نامه یا قرارداد خصوصی هزینههای مشترک به عهده مالک باشد و مالک از پرداخت آن استنکاف نماید مستاجر می تواند از محل مال الاجاره هزینههای مزبور را پرداخت کند و در صورتی که پرداخت هزینههای جاری مشترک به عهده استفاده کننده باشد و از پرداخت استنکاف کند مدیر یا مدیران می توانند علاوه بر مراجعه به استفاده کننده به مالک اصلی نیز مراجعه نمایند.
هر یک از شرکاء که در مورد سهمیه با میزان هزینه مربوط بسهم خود معترض باشد میتواند بمدیر مراجعه و تقاضای رسیدگی نسبت به موضوع را بنماید در صورت عدم رسیدگی یا رد اعتراض شریک میتواند به مراجع صلاحیتدار قضایی مراجعه کند.
هزینههای مشترک عبارتست از:
الف- هزینههای لازم برای استفاده حفظ و نگاهداری عادی ساختمان و تأسیسات و تجهیزات مربوطه
ب- هزینههای اداری و حق الزحمه مدیر یا مدیران.