چهارشنبه, ۷ آبان ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | 2025-10-29
کد خبر: 135824 |
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۳ |
ارسال به دوستان
پ

غول‌های فناوری آمریکا همچنان بر فهرست ارزشمندترین برندهای جهان تسلط دارند؛ به‌طوری‌که شش برند از میان ده برند نخست جهان آمریکایی هستند و چهار رتبه اول به طور کامل در اختیار شرکت‌های فناوری این کشور است.

اقتصادسنج| رتبه‌بندی برندهای جهانی در سال ۲۰۲۵ نشان‌دهنده تداوم سلطه شرکت‌های فناوری آمریکاست. طبق جدیدترین گزارش موسسه Brand Finance، برندهای اپل (Apple)، مایکروسافت (Microsoft)، گوگل (Google) و آمازون (Amazon) به ترتیب چهار جایگاه نخست جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

غول‌های فناوری آمریکا همچنان بر فهرست ارزشمندترین برندهای جهان تسلط دارند؛ به‌طوری‌که شش برند از میان ده برند نخست جهان آمریکایی هستند و چهار رتبه اول به طور کامل در اختیار شرکت‌های فناوری این کشور است. برند انویدیا (Nvidia) نیز در سال ۲۰۲۵ برای نخستین بار وارد جمع ده برند برتر جهان شد. در این سال ارزش برند آن تقریبا دو برابر شد و به ۸۷.۹ میلیارد دلار رسید.

در مجموع، ارزش برند این چهار شرکت به حدود ۱.۸ تریلیون دلار می‌رسد که از مجموع ارزش ۲۰ برند بعدی در فهرست بیشتر است. داده‌های این گزارش بر اساس تازه‌ترین به‌روزرسانی موسسه Brand Finance از فهرست ۵۰۰ برند ارزشمند جهان به‌دست آمده است. این موسسه ارزش برند را بر پایه سه شاخص اصلی سرمایه‌گذاری بازاریابی، قدرت برند و عملکرد مالی می‌سنجد.

ارزشمندترین برندهای جهان در سال ۲۰۲۵

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۵ شرکت اپل با ارزشی معادل ۵۷۴.۵ میلیارد دلار همچنان جایگاه نخست را در اختیار دارد. پس از آن، مایکروسافت با ۴۶۱.۱ میلیارد دلار، گوگل با ۴۱۳.۰ میلیارد دلار و آمازون با ۳۵۶.۴ میلیارد دلار در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند. در رتبه پنجم، والمارت (Walmart) با ۱۳۷.۲ میلیارد دلار حضور دارد که نشان‌دهنده قدرت ماندگار این غول خرده‌فروشی در کنار ابرشرکت‌های فناوری است.

سلطه فناوری‌های بزرگ

این رتبه‌بندی بار دیگر نشان می‌دهد که شرکت‌های فناوری آمریکا تا چه اندازه در اقتصاد جهانی ریشه دوانده‌اند. از میان ده برند نخست، شش برند متعلق به شرکت‌های فناوری آمریکایی یا محصولات آن‌هاست که شامل اپل، مایکروسافت، آلفابت یا گوگل، آمازون، متا یا فیسبوک و برند تازه‌وارد انویدیا می‌شوند. ارزش مجموع این شش برند بیش از ۲.۱ تریلیون دلار برآورد شده است.

یکی از چشمگیرترین اتفاقات سال ۲۰۲۵، جهش برند انویدیا به جمع ده برند برتر جهان بود. ارزش برند این شرکت به ۸۷.۹ میلیارد دلار رسید که بازتاب‌دهنده نقش رهبری آن در حوزه سخت‌افزار هوش مصنوعی و گسترش حضورش در مراکز داده و دستگاه‌های مصرفی است. رشد نزدیک به صددرصدی ارزش برند انویدیا نسبت به سال قبل، بازتابی از رونق جهانی هوش مصنوعی و افزایش آگاهی عمومی و سرمایه‌گذاران نسبت به این حوزه است.

ارزشمندترین برند چین در سال ۲۰۲۵

در همین حال، شرکت‌های چینی نیز حضور قدرتمند خود را حفظ کردند. در صدر آن‌ها، برند تیک‌تاک (TikTok) در جایگاه هفتم جهانی قرار دارد. ارزش برند تیک‌تاک در سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافت که بیانگر ادامه رشد و قدرت این پلتفرم در عرصه رسانه‌های اجتماعی جهانی است.

با وجود هفت برند چینی در میان ۲۵ برند برتر و ۶۹ برند در میان ۵۰۰ برند ارزشمند جهان، چین همچنان دومین کشور مسلط در این رتبه‌بندی جهانی در سال ۲۰۲۵ محسوب می‌شود.

در جایگاه سوم، آلمان قرار دارد که سه شرکت آن در میان ۲۵ برند نخست دیده می‌شوند. با این حال، در فهرست ۵۰۰ برند برتر جهان، کشورهای ژاپن با ۳۶ برند و فرانسه با ۳۵ برند جایگاه بهتری از آلمان با ۲۷ برند دارند.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید