شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 71911 |
تاریخ انتشار : 22 آگوست 2023 - 11:14 |
ارسال به دوستان
پ

در گزارش سالانه اسنپ، میانگین درآمد ماهانه رانندگان این شرکت ۱۶ میلیون تومان عنوان شده است. با احتساب کمیسیون ۱۵درصدی، هزینه‌های بنزین و استهلاک خودرو می‌توان متوسط درآمد خالص ماهانه رانندگان این شرکت را حدود ۱۲ میلیون تومان در نظر گرفت.

اقتصادسنج| در گزارش سالانه اسنپ، میانگین درآمد ماهانه رانندگان این شرکت ۱۶ میلیون تومان عنوان شده است. با احتساب کمیسیون ۱۵درصدی، هزینه‌های بنزین و استهلاک خودرو می‌توان متوسط درآمد خالص ماهانه رانندگان این شرکت را حدود ۱۲ میلیون تومان در نظر گرفت.

تعداد رانندگان و مسافران تاکسی‌های اینترنتی روز به روز در حال افزایش است. قیمت استفاده از این خدمات نیز با گذر زمان با افزایش چشم‌گیری مواجه بوده‌است. این اتفاق، علاوه بر افزایش تصاعدی درآمد صاحبان این استارت‌آپ‌ها، درآمد رانندگان را نیز افزایش داده، اما این درآمد هرگز نتوانسته از تورم و گرانی در کشور سبقت بگیرد. در ادامه، به بررسی دخل و خرج رانندگان تاکسی‌های اینترنتی می‌پردازیم.

در گزارش سالانه اسنپ، میانگین درآمد ماهانه رانندگان این شرکت ۱۶ میلیون تومان عنوان شده است. با احتساب کمیسیون ۱۵درصدی، هزینه‌های بنزین و استهلاک خودرو می‌توان متوسط درآمد خالص ماهانه رانندگان این شرکت را حدود ۱۲ میلیون تومان در نظر گرفت. این رقم به فرض روزانه ۸ ساعت رانندگی محاسبه شده است. به عبارت دیگر، هر راننده اسنپ به طور میانگین، روزانه ۴۰۰ هزار تومان و ساعتی ۵۰ هزار تومان درآمد دارد.

به فرض اینکه یک راننده مالک یک خانه باشد و به فرض نداشتن هزینه‌های درمانی، خسارت تصادف و هزینه‌های جانبی خرابی خودرو، ۱۲ میلیون تومان شاید درآمد قابل قبولی برای زنده‌ماندن در تهران باشد. در این صورت، هر راننده اسنپ می‌تواند با درآمد یک روز کار در پایتخت، ۶۶۰ گرم گوشت گوسفندی یا ۲ عدد مرغ کامل یا ۵ عدد تن ماهی بخرد.

احتمال دوم؛ اما پررنگ‌تر است. مرکز آمار ایران، سهم هزینه مسکن، سوخت و روشنایی را از درآمد خانوار‌های شهری حدود ۳۸ درصد اعلام کرده بود. مشکلات معیشتی، اما شاید تنها پدیده‌ای باشد که با هیچ شعار، دستاوردسازی و پویش‌های سازمان‌یافته رسانه‌ای قابل تغییر یا انکار نباشد. به کلام ساده‌تر، با وجود اینکه مقامات دولتی و رسانه‌های متبوع‌شان هر روز از تورم کاهش و بهبود شرایط معیشتی برای مردم ایران سخن می‌گویند، شرایط در پس بازار، مغازه‌ها، خانه‌ها و خیابان‌ها روز به روز به وخامت می‌رود.

امروز، هزینه اجاره یک خانه ۵۰ متری در شهرک کیانشهر تهران، حدود ۲۰۰ میلیون رهن و ۵ میلیون تومان اجاره، معادل ۱۰ میلیون تومان است. با این حال، برای در نظر گرفتن این هزینه در سبد هزینه‌های یک راننده تاکسی اینترنتی، به آمار غیرسفارشی اکتفا می‌کنیم.

با این حال، با احتساب سهم ۷۰ درصدی اجاره‌خانه و سهم ۱۱درصدی هزینه‌های درمانی از درآمد‌ها در کشور، ۹ میلیون و ۷۲۰‌ هزار تومان از درآمد ۱۲ میلیونی راننده تاکسی اینترنتی به صورت پیش‌فرض کسر شده و آن‌چه باقی می‌ماند، معادل روزانه ۷۶ هزار تومان است.

این درآمد، معادل روزانه یک عدد تن ماهی یا ۱۵ عدد تخم مرغ یا ۱۳۰ گرم گوشت گوسفندی است. آن هم به شرط این‌که باقی مایحتاج را با درآمد روز بعدی تهیه کند.

با تمام این اوصاف، در روز‌هایی که تاکسی‌های اینترنتی به ابزار‌های پرآوازه‌ای برای درآمدزایی تبدیل شده‌اند، بررسی دقیق‌تر متوسط دخل و خرج رانندگان این استارت‌آپ‌ها می‌تواند از واقعیت پرده‌بردارد. شاید عده‌ای چنین توجیه کنند که این ابزارها، بیشتر به عنوان شغل دوم افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به مشاهدات میدانی اما، تعداد افرادی که به رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی به عنوان شغل اصلی نگاه می‌کنند روز به روز در حال افزایش است. به عبارت بهتر، رانندگی در تاکسی‌های اینترنتی، تبدیل به شغل کاذبی شده که از امکانات اولیه یک شغل مثل بیمه، امید به ارتقا و امنیت شغلی برخوردار نیست. در واقع، شغل‌هایی که شغل نیست…

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 10
    1. نویسنده :ناشناس

      یک سیستم برده داری نوین که یک عده سرمایه دار تعداد بسیاری از جوانهای کشور رو به بردگی خودشون گرفتن و از نیاز مالی‌شان حسابی سواستفاده میکنن.اینا اگه کمی وجدان و شرف داشتن یا کمیسیون کم میگرفتن یا خدمات به راننده هاشون میدادن

    1. نویسنده :ناشناس

      نشین چرتکه بنداز هر چی در میارن باید بدن بابت بنزینی که بهشون نمی‌دن قطعات ماشین و اصطلاک ماشین کمیسیون اسنپ چیزی تهش نمیمونه

    1. نویسنده :ناشناس

      من خودم راننده هستم ازروی مجبوری وبیکاری اگرنه به دردنمیخوره

    1. نویسنده :ناشناس

      به قران من اگه روم میشد میرفتم گدایی میکردم ولی راننده اسنپ نمیشدم گدایی شرف داره به اسنپ خدا شاهده

    1. نویسنده :ناشناس

      من‌ راننده‌ اسنب‌ هستم‌ با‌ این‌ کرایه‌ که‌ حساب‌ میکنید‌ محاله‌ ماهی‌ ۱۲ملیون‌ تومان‌ در‌ آمد‌ داشته باشیم‌ رفتین‌ دیدید‌ وسایل‌ یدکی‌ ماشین‌ یا‌ وسایل‌ ماشین‌ چقدر‌ گران‌ هست‌ رفتین‌ بازار‌ سوال‌ کردید‌
      بعدش‌ هم‌ بنزین‌ آزاد‌ داریم‌ میزنیم‌ اصلآ‌ نمیصرفه‌
      بعدش‌ هم‌ هر‌ ماه‌ اسنب‌ چقدر‌ جریمه‌ میکند‌ رانندگان‌ بدبخت‌ اتفاقآ‌ ۲۰٪‌ درصد‌ میگیره‌ بیزافیه‌ تخفیف‌ برای‌ مسافران‌
      میشود‌ ۲۰٪‌ درصد‌
      بزرگترین‌ کلاهبرداری‌ خوده‌ اسنب‌ هست‌

    1. نویسنده :ناشناس

      رانندگی در اسنپ یعنی پولی که از ماشینت قرض میکنی تا بعدا یکجا هزینه کنی
      درآمد به ریال
      هزینه به دلار

    1. نویسنده :ناشناس

      من خودم در صورت انجام کار در سطح شهر اینو روشن میکنم اما با اینکه کار خودم را انجام میدهم مسافر استپ هم سوار میکنم خیلی برای کسانی که تنها راه درآمدشان استپ است ناراحتم فقط از مسیولینی که برای انجام فرایض شأن بیش از ۲۰ملیون اضافه کاری دریافت می‌کنند میگویم کاری نکنید که این مردم باهمین دین شما را نابود کنند

    1. نویسنده :ناشناس

      کمسیون اسنپ 20%هست نه15%

    1. نویسنده :ناشناس

      ۱۶ میلیون از کجا دراومده.استپ منو ببینید روزی ۲۰۰ تومن هم به زور درمیاد.اسنپ هم درخواست هارو محدود کرده میگیم چرا اینجوری شده میگه قبلا درخواست اومده قبول نکردی الان محدود شده.وقتی قیمت پایین میاد و مسافت دوره چرا باید قبول کنم.بنزین که نمیدید ، کرایه ها که پایین، بیمه که نمیکنید،….. بعد سرویس هم به زور باید قبول کنیم.

    1. نویسنده :ناشناس

      شرمنده استاد شما چطوری حساب کردین که دارند راننده در ماه 16میلیون ویترین و سایر هزینه ها رو 4میلیون میتو.نی فرمولشو بم من یاد بدی روزی 20لیتر فقط بنزین در کمترین حالت میشه ماهی 1800 میمونه 2200 که بیمه وماینه فنی سالیانه بعلاوه روغن واسگازین و لاستیک وتسمه تایم ودینام وانت ترمز ودیسک وصفحه که همه اینا مصرفی حساب کنی پس خودت هم میدونین که شعر گفتی هزینه 15درصدی از هر سفر برای شرکت شما خیلی زیاده که فقط تو این اوضاع اقتصادی یه سری مجبورن انشالله خداوند عاقبت همه ما رو ختم به خیر کند