چهارشنبه, ۷ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-27
کد خبر: 72124 |
تاریخ انتشار : 23 آگوست 2023 - 18:41 |
ارسال به دوستان
پ

اسنپ به جای ایجاد راهکارهای هوشمندانه و تشویقی برای ترغیب راننده به قبول درخواست، به راهکارهای تنبیهی برای رانندگان روی آورده و عملا بعضی رانندگان همکار خود را تهدید می‌کند.

اقتصادسنج| اسنپ به جای ایجاد راهکارهای هوشمندانه و تشویقی برای ترغیب راننده به قبول درخواست، به راهکارهای تنبیهی برای رانندگان روی آورده و عملا بعضی رانندگان همکار خود را تهدید می‌کند.

موضوع انحصارطلبی و اتخاذ رویه های ضد رقابتی، در سالیان اخیر بارها از سوی شرکت‌های مختلف بویژه استارتاپ‌ها مطرح شده و علاوه بر بروز بحث و جدل های فراوان در شبکه های اجتماعی، موجب شده تا مراجع ذی‌صلاح نیز به آن‌ها رسیدگی کنند.

از جمله داغ ترین و بیشترین مصادیقی که در مورد فضای کسب‌وکار در رسانه ها مطرح شده، رویه هایی است که یکی از شرکتهای مشهور اینترنتی در حوزه تاکسی های اینترنتی و غذا از آن بهره می برد. این ماجرا از زمانی بین کاربران و رسانه ها داغ شد که اسنپ با وضع یک ممنوعیت و محدودیت عجیب، رانندگانش را مجبور می کرد نرم افزار شرکت رقیب را از تلفن همراه خود حذف کنند.

این موضوع به اعتقاد برخی حقوقدانان، کاملا مغایر با قسمت الف ماده 45 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی بود و یک اقدام ضد رقابتی محسوب می شد و به علت همین اعتراضات و جو منفی که علیه شرکت به وجود آمد، این دستور و دخالت نرم افزاری اسنپ در تلفن همراه رانندگان لغو شد.

چند سال بعد، این موضوع با یک شکایت و اطلاعیه عجیب، بار دیگر در فضای رسانه ها مطرح شد و این بار به موضوع خرید بیش از 1000 سیم کارت توسط اسنپ و ساخت حساب‌های کاربری به عنوان مسافر جعلی در پلتفرم رقیب یعنی «تپسی» و دسترسی به اطلاعات تماس هزاران راننده شرکت مزبور اختصاص داشت.

بعدا مشخص شد شورای رقابت، شرکت اسنپ را به جرم ارائه رویکرد ضدرقابتی محکوم و به استرداد اضافه درآمد اسنپ از سوی مراجع قضایی ذی‌صلاح رای مثبت داده است.

بازگشت انحصار با ترفندی جدید

اما بررسی های جدید حاکی از آن است که فشار و اجبار رانندگان تاکسی های اینترنتی برای حذف و عدم همکاری با رقیب، با سبک و سیاقی دیگر بازگشته و گویا این بار جریمه همکاری با شرکتی غیر از اسنپ، منع دریافت تقاضای سفر از سوی شرکت است.

این موضوع که صریحا در بخش مقررات مربوط به رانندگان، در وب سایت اسنپ درج شده، نشان می دهد در صورت روشن بودن اپلیکیشن راننده اسنپ و عدم قبول درخواست‌های سفر از سوی وی، پیشنهاد سفر بطور قابل توجهی کاهش پیدا می ‌کند و حتی ممکن است راننده تا مدتی درخواست سفر جدید دریافت نکند.

افزایش بی سر و صدای محدودیت رانندگان

این روند موجب خواهد شد رانندگان تنها در صورتی امکان همکاری با سایر رقبا همچون تپسی، ماکسیم، هیترو و مانند آنرا داشته باشند که دسترسی اسنپ خود را قطع کنند چرا که بین رانندگان گفته شده در صورت روشن بودن نرم افزار و مشاهده پیشنهاد شرکت های دیگر، نرم افزار اسنپ به گونه ای برنامه ریزی شده که تعداد درخواست های راننده را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.

این تمامیت‌خواهی و استاندارد دوگانه در برخورد با همکاران خود موجب می شود حق انتخاب راننده کاملا محدود شده و هم اکنون نیز سبب نارضایتی و تضییع حقوق رانندگان شده است.

قوانین جدید اسنپ

رانندگان؛ اولین متضرر قوانین جدید اسنپ

همانطور که اشاره شد، این مقررات و سخت گیری، علاوه بر محدود کردن فعالیت سایر شرکتهای فعال در حوزه حمل و نقل اینترنتی مسافر، به ضرر رانندگان نیز خواهد بود چراکه اولا حق انتخاب آن‌ها برای فعالیت بین چند اپلیکیشن را سلب می کند و ثانیا، حق انتخاب راننده را برای تنظیم سفرها بر اساس درآمد و به صرفه بودن را محدود می سازد.

چراکه با اجرای این طرح، عملا راننده امکان انتخاب بین اپلیکیشن اسنپ و دیگر اپلیکیشن های تاکسی اینترنتی را ندارد و مجبور است با باز کردن اپلیکیشن اسنپ به سرعت سفرها را قبول کند و در صورتی که بخواهد بین درخواست های ارسالی از چند اپلیکیشن تصمیم بگیرد، به علت انتخاب نکردن بخشی از درخواست های اسنپ، درخواست کمتری دریافت خواهد کرد.

از سویی دیگر در صورتی که درخواست های اسنپ را مطابق طرح محدودسازی قبول کند عملا کنترلی در به صرفه بودن سفرها و منصفانه بودن درآمد خود ندارد.

در شرایط اقتصادی فعلی، هزینه‌های گزاف تعمیرات و استهلاک خودرو و ترافیک شهرهای بزرگ، رانندگان از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند و در چنین شرایطی، رانندگان تاکسی اینترنتی تلاش می‌کنند با استفاده از مزایای این سرویس مانند انعطاف زمان کاری، داشتن حق انتخاب در مسیرهای انتخابی بتوانند بخشی از مشکلات اقتصادی خود را حل کنند.

با این حال اسنپ به جای ایجاد راهکارهای هوشمندانه و تشویقی برای ترغیب راننده به قبول درخواست، به راهکارهای تنبیهی برای رانندگان روی آورده و عملا بعضی رانندگان همکار خود را تهدید می‌کند که اگر از حق انتخاب خود برای قبول یا رد درخواست سفر استفاده کنید، درخواست کمتری دریافت می کنید. این اقدام عملا به معنی کاهش درآمد راننده و متضرر شدن اوست.

به نظر می رسد بر خلاف استدلال های قبلی، این طرح نیز یک رفتار انحصارگرایانه است که می‌تواند با ورود نهادهای مسئول، جلوی ادامه آن گرفته شود در غیر اینصورت، اتفاقی که در حوزه های مشابه مانند غذا نیز رخ داده و منجر به عقد قراردادهای یکطرفه و سختگیرانه با یک شرکت خاص شده، در حوزه حمل و نقل نیز رخ خواهد داد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 32
    1. نویسنده :ناشناس

      من یک راننده اسنپ هستند .ایکاش ما رانندگان یک کانال یا پیج یا …..داشتیم که متعلق به خودمان بود و می‌توانستیم با هم هماهنگ باشیم و متحد بشیم .کافیه فقط یک هفته سر کار نریم و به این زالوها درس عبرتی می‌دادیم که هیچ وقت فراموش نکنند .بر خلاف پیجها و کانالهایی که متعلق به خود صاحبان اسنپ هستند و فقط منافع اونها را دنبال می‌کنند من دنبال ساخت کانالی هستم که با هم متحد بشیم و بتونیم جلوی این کارهای بیشرمانه اسنپ و بگیریم. ایکاش اونروز بیاد و همکاران عزیز و زحمت کش ازم حمایت کنند .اتحاد و اتحاد …فقط همین .کافیه بفهمیم با اتحاد داشتن چه قدرتی خواهیم داشت .لطفا به حرفه‌ام فکر کنید .بزودی کانال و راه ميندازم قول میدم ازم حمایت کنید حقتون و میگیرم .‌خدا قوت

    1. نویسنده :ناشناس

      بی خود کرده خر کی باشه
      ببینید کی گفتم دیگه آخرای کار اسنپه محکوم میشه تا ابد حتی مدیر کثیفش
      لعنت بهت بیاد اسنپ لعنت به تمام کسانی که میتونستند کاری بکنن ونکردن تاوانش رو میدید

    1. نویسنده :ناشناس

      چه عجب ؟!!؛ یک گزارش خبری ، در جهت منافع رانندگان اسنپ نوشتید؟!!!

    1. نویسنده :ناشناس

      بله دیگه هرنهادی یاهرچی چیزی مالک نظامی داشته باشه همینه متوسل بزورمیشه …

    1. نویسنده :ناشناس

      باعرض سلام مسؤلین محترم درصورتی که خودم درخواست راقبول میکنم بازور صرف می‌کند وای به حال آنروز که باید انتخاب کنیم چون کرج هشتاد درصد جاهاش واقعا پرترافیک وکرایه هاش پایین است هزینه ماشین بالاست باتشکر

    1. نویسنده :ناشناس

      تقصیر اسنپ نیست، تقصیر اون جماعتیه که هر خفتی رو سرشون میارن بازم سواری میدن. ملتی که ایمان درست و حسابی به خالقش نداره، عاقبتش بهتر از این نمیشه. از قدیم گفتن تا خر هست، خر سوارم هست

    1. نویسنده :ناشناس

      من راننده ی اسنپ هستم ازشون رازی نیستم والان هم خیلی کم مسافر جابه جا میکنم شاید روزی یکی

    1. نویسنده :ناشناس

      واقعا تو اسنپ کار کردن بی عقلی است عقل که نباشه هم ماشین وهم جان در عذاب است

    1. نویسنده :ناشناس

      هر کس به هر روشی میتونه خرج خانواده رو بده فرقی نداره اسنپ تپسی یا …بیخود حرف نزنین لطفا

    1. نویسنده :ناشناس

      همشون برن به جهنم

    1. نویسنده :ناشناس

      تا وقتی راننده نفهمه می تونه با مفت بری نکردن از حق و حقوق خودش دفاع کنه هیچ موقعیت مثبتی برای راننده ایجاد نمیشه . بنظرم تمام این قوانین که شبیه برده داری هست متاسفانه بخاطر عملکرد رانندگان غیر بومی و دو شغله هستش . اگر یکروز همه گوشیشون رو خاموش کنن دیگه ازین غلطا نمیکنن اما کو وجود و اتحاد .

    1. نویسنده :ناشناس

      گور خودشون
      جز ضرر هیجی نیست
      فلافل بفروشم بهتر از کار تو شرکت های اینترنتی اسنپ و ….

    1. نویسنده :ناشناس

      من راننده اسنپم البته تا 4 روز قبل بودم، گشتم دنبال کار و الان 4 روزه نگهبان کارخانه شدم، خیلی زور داشت برام ی اپلیکیشن که معلومم نیست کی پشتشه و به کجا وصل ازم بهره کشی کنه، چرا: ی دایره که عدد ۹۷ در مرکزش بود و با قبول نکردن هر سرویسی یکی یکی ازش کم میشد و اگر به عدد ۵۰ می‌رسید تا ۵ دقیقه هیچ درخواستی برات ارسال نمیشد، یعنی ۴۷ فرصت برای انتخاب سرویس، قسمت مضحکش اینجاست که، برات درخواست سفر میاد که ۱۲ دقیقه باهاش فاصله داری و سرویس داخلی با کرایه ۱۶ هزار تومنیه، کدوم ابلهی چنین سرویسی رو قبول میکنه؟ خنده دار و دردناکتر اینه که وقتی قبولش نمیکنی و یک فرصت از دست میدی، بازم همون سفر برای بارها برات نمایش داده میشه چون کسی چنین سرویسی رو قبول نمیکنه و بازم از فرصت گرفتن سرویست کاسته میشه، گاها چنین درخواست‌های سفری ۱۰تا از حق انتخابت رو از بین میبره، خوب منی که تو شهر کوچکی مثل ورامین با ماشین کار میکنم، چرا باید آنقدر اجحاف در حقم بشه، تازه الان ۴ ماهه که یقرون بابت حق بنزینی که باید بهمون بدهند رو ندادن، هیچکسم پاسخگو نیست، اینطوری کارکردن یعنی کارکردن درازگوش و خوردن ،،،،،،،؟؟؟!!!!

    1. نویسنده :ناشناس

      بجای اشانتیون و تشویق اسنپ و بسیاری از این شرکتهای مافیایی محدودیت و تنبیه را در این سیستم فشل و شیاد سرلوحه کارشون کردن تا انحصار کامل برهمه چیز داشته باشند

      کارهای اسنپ با این حجم درامد در سطح کشور بدون حتی یک خودرو یا استخدام یک راننده فقط منجر به استثمار رانندگان و برده داری نوین میشه

      دیکتاتورها فقط در سیاست بوجود نمی‌آیند با این روش اسنپ در چندسال اتی قدرتمندترین دیکتاتور حمل و نقل کشور میشود

    1. نویسنده :ناشناس

      به جهنم

    1. نویسنده :ناشناس

      هر کی راننده اسنپ هست خیانت به خودش و ماشینش میکنه.
      هرچی در میاری باید بدی سوخت و خرج ماشین.

    1. نویسنده :ناشناس

      واقعاً اسنپ سیاست غیر اخلاقی در پیش گرفته.حالا جدا از این موضوع ۱۰درصد هم از کرایه ها کم کرده تا تقاضاها همه برای اسنپ باشه.دیگه عملاً راننده با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور ماشین، یک چیزی هم باید از جیب بگذاره

    1. نویسنده :ناشناس

      اسنپ در حد انداره نیست که بخواد تنبیه کنه . گوشی از رانندست . اینترنت از رانندست . ماشین چند صد میلیونی از رانندست . بعد بیاد تنبیه کنه؟ به گور پدرش خندید . برنامه شیفت دلیت میکنیم . خیلی هم واسه راننده ها حالا سود ده هم هست که بخواد منت بزاره . خرج ماشینو در نمیاره ادم تو‌اسنپ .مخارج زندگی بماند . ادم عاقل بیلو کلنگ بزنه ولی اسنپ کار نکنه

    1. نویسنده :ناشناس

      اصلا اینطور نیست، مهم برای هرکس کسب درآمد، اصلا هم فرق نمیکنه با کدوم شرکت، کارکرد هرکس با چنین شرکت هایی تا جایی یه نوع قرارداد برد برده،. و هرکدوم خارج از قوانین منطقی، نخوان همکاری کنند، بطور قطع برای راننده در آخر فرقی نخواهد داشت، ولی اون شرکت یکی از کانکت های کسب درآمدش رو از دست داده، شاید بگید مهم نیست، ولی کافیه تنها ده درصد دیگه نخوان با این شرکت همکاری کنند، و بدنبال آن خروجی ها از ورودی ها بیشتر بشه. این یعنی بصدا دراومدن زنگ خطر برای اون شرکت.

    1. نویسنده :ناشناس

      مرگ براسنپ کلاهبردارمن اسنپم کاش کاربریموقطع کنن کرایه های مفت وکمیسیون زیادبعضیاعشقشون اینه مفتی براشون بارببرن ومسیرهارامفتی برن هرکی دوست داره حداقل۱سال بیادداخل اسنپ تابفهمه دنیاچه خبره

    1. نویسنده :ناشناس

      مشخصه که اسنپ وابسته به ارگان خاصی میباشد که اینقدر قلدری میکنه.

    1. نویسنده :ناشناس

      حالا ازبس کرایه هاشو خوب میزنند یه راننده صبح تاشب سگ دوبزنه براچوس تومن تهدیدم میکنن اصن نمیصرفه براچوس تومن 30 کیلومترراهو 40 میزنه کیمیسیونم میگیره تهدیدم میکنه باش دیگ چی🤣

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام،دمتون گرم که از مشکلات راننده ها میگین،بخدا اگه یکم هوای راننده هارو بیشتر داشته باشن مام به مسافرا بیشتر احترام میزاریم وسعی میکنیم که اصلا اذیت نشن ،مافقط میخواییم قیمتا منصفانه شه نه خیلی زیاد شه که به مسافر فشاربیاد نه انقدرپایین باشه که به ما نصرفه

    1. نویسنده :ناشناس

      خیلی مذخرف فقط پشت مسافر رو میگیره خدا لعنت کنه باعث و بانی

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام الان نزدیک دوساعت هستش مسافراوردم فرودگاه امام ساعت 4صبح داره میشه انقدرابدیت بدی دادن که نمیشه سفرقبول کردیااینکه دوتاسفرمیاددیگه قطع میشه

    1. نویسنده :ناشناس

      والا ما که دو ساله اسنپ و گاهی اوقات تپسی کار میکنیم همچنین چیزی ندیدیم
      تا جایی که ما دیدیم اسنپ سعی داره با طرحهای تشویقی راننده را ترغیب کنه

    1. نویسنده :ناشناس

      اسنپ خیلی خیلی غلط کرده میخواد راننده ها رو تنبه کنه با کدام بنزین به کدام کمسیون به کدام تشویق پاداش

    1. نویسنده :ناشناس

      تنها راه کوچ همه رانندگان به شرکت‌های دیگر است تا دیگر چنین تصمیمی نگیرد

    1. نویسنده :ناشناس

      استثمار به این میگن،کسایی که اسنپ کار میکنن دلیلشون آزادی و عمل بدون سر خر میباشد،اسنپ داره پررویی میکنه ،بنزین به بهانه هایی نمیدی،قیمت ارزان،محدودیت در سفر،محدودیت در لغو سفر ، راننده رد ببمه نمیکنی و هیچ مسئولیت رفاهی و اجتماعی و قانونی و امنیتی ایجاد نکردی پس کاملا داره پررو بازی در میاره

    1. نویسنده :ناشناس

      به راننده اصلا اهمیتی نمی‌دهند تمام تاکسی های اینترنتی

    1. نویسنده :ناشناس

      فقط برای اسنپ متأسفم بجای اینکه پول بنزین مارو واریز کنه داره به ماه شیشم رسید خجالتم که دیگه نمیکشن بجای جبران میاد مسئله رو سنگین‌تر میکنه

    1. نویسنده :ناشناس

      فقط ظلم و اجحاف در حق کاربر راننده به هر شکل ممکن از مبلغ بسیار پایین کرایه تا کمیسیون زیاد حالا هم محدودیت سرویس و تهدید و تنبیه به خدا اگر مجبور نبودیم تن به ظلم اینها نمی دادیم کسی هم به داد راننده ی مظلوم نمی رسد