جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 21772 |
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸ |
ارسال به دوستان
پ

زنان کدام کشورها سهم بیشتری از پارلمان دارند؟/ ایران‌ در جایگاه ۱۷۷ جهان

نقش و سهم زنان در پارلمان های کشورهای مختلف متغیر است؛ اما در برخی کشورها زنان بیش از گذشته کرسی های بیشتری از پارلمان را به خود اختصاص داده اند؟ در همین راستا پرسش این است که زنان کدام کشورها سهم بیشتری از پارلمان کشور خود دارند؟

نقش و سهم زنان در پارلمان های کشورهای مختلف متغیر است؛ اما در برخی کشورها زنان بیش از گذشته کرسی های بیشتری از پارلمان را به خود اختصاص داده اند؟ در همین راستا پرسش این است که زنان کدام کشورها سهم بیشتری از پارلمان کشور خود دارند؟

به گزارش اقتصادسنج، براساس گزارش اتحادیه بین پارلمانی، Inter-Parliamentary Union، علیرغم اینکه سهم زنان در صد و هفدهمین کنگره آمریکا به بالاترین حد خود در تاریخ رسیده است، اما ایالات متحده همچنان از نظر تعداد زنان در پارلمان از بسیاری از کشورها عقب تر است.

بر اساس این گزارش، سهم زنان در مجلس نمایندگان ۲۷.۷ درصد است (سهم سنا ۲۴ درصد است) که ایالات متحده را در فهرست جهانی کشورهای دارای بالاترین سهم زنان در رتبه ۷۲ قرار می دهد.

رواندا با  ۶۱.۳  درصد سهم زنان از مجلس در رتبه نخست

رواندا با فاصله بسیار زیادی با ۶۱.۳ درصد زن از مجلس خود در ژانویه ۲۰۲۲ در رتبه نخست قرار دارد. این تا حد زیادی به نسل کشی وحشتناک آن در سال ۱۹۹۴ مربوط می شود که جمعیتی ۶۰ تا ۷۰ درصدی را زنان تشکیل داده است. رواندا مجبور شد تغییرات گسترده ای را اعمال کند و جامعه را به روی زنان باز کند که بخشی از آن شامل سهمیه ای بود که زنان ۳۰ درصد کرسی های سیاسی را در اختیار دارند.

سهم جهانی زنان در پارلمان

کوبا با ۵۳.۴ درصد بیشترین سهم زنان را در مجلس قانونگذاری خود دارد و نیکاراگوئه با ۵۰.۶ درصد در رتبه بعدی قرار دارد.  دقیقاً نیمی از شورای ملی فدرال امارات و مجلس مکزیک زن هستند.  هر سه کشور اخیر قوانین برابری جنسیتی برای مجامع ملی خود دارند، در حالی که کوبا از برنامه‌های اقدام مثبت غیررسمی در سراسر سیستم دولتی تک حزبی استفاده می‌کند.

نیوزلند در رتبه ۶ از سیستمی به نام نمایندگی نسبی اعضای مختلط (MMP) استفاده می کند، که در آن رای دهندگان نمایندگان خود را بر اساس ناحیه انتخاب می کنند، اما به یک حزب سیاسی نیز رأی می دهند.

بزرگترین حزب این کشور، کارگر، که در حال حاضر ۵۴ درصد از کرسی های پارلمان را در اختیار دارد، سیستم سهمیه بندی داوطلبانه ای را وضع کرده است که تضمین می کند تعداد مساوی از زنان را به مجلس می فرستند.  شریک ائتلافی آنها، حزب سبز، هفت زن در پارلمان در مقابل سه مرد دارد.

دومین حزب بزرگ، حزب ملی، ۳۳ درصد زنان را برای مجلس فعلی به پارلمان فرستاد که مجموعاً امتیاز بالای نیوزلند را به خود اختصاص داده است.

در ایسلند، احزاب همچنین احزاب جنسیتی را هدایت می‌کنند و هر چهار حزب اصلی سهمیه‌های داوطلبانه را برای دستیابی به ۴۰ تا ۵۰ درصد زنانی که در نقش‌های درون حزبی و در فهرست‌های انتخاباتی حضور دارند، وضع می‌کنند.

میانگین جهانی سهم زنان از پارلمان ۲۶ درصد است.

زنان ایران چه تعداد سهم از کرسی های پارلمان را در اختیار دارند؟

در این رتبه بندی ایران در جایگاه ۱۷۷ جهان قرار  دارد و از مجموع ۲۸۶ نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران، زنان سهم ۵.۶ دهم درصدی را با اخذ ۱۶ کرسی از آن خود کرده اند.

سهم زنان در پارلمان ایران

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2