یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-08
کد خبر: 119946 |
تاریخ انتشار : 10 جولای 2024 - 17:15 |
ارسال به دوستان
پ

یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری، خرید سکه قسطی است. اگر می‌خواهید بیشترین سود را از خرید سکه ببرید، بهتر است سکه‌های تمام بهار آزادی و سکه امامی بخرید. این سکه‌ها حباب قیمتی کمتری دارند و خرید آن‌ها به نفع شما است. در این مقاله عوامل موثر برای انتخاب بهترین سکه را توضیح خواهیم داد و […]

یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری، خرید سکه قسطی است. اگر می‌خواهید بیشترین سود را از خرید سکه ببرید، بهتر است سکه‌های تمام بهار آزادی و سکه امامی بخرید. این سکه‌ها حباب قیمتی کمتری دارند و خرید آن‌ها به نفع شما است. در این مقاله عوامل موثر برای انتخاب بهترین سکه را توضیح خواهیم داد و شما را با روش خرید سکه قسطی آشنا می‌کنیم.

عوامل موثر در انتخاب بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری

در انتخاب بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری باید عواملی مثل مدت زمان سرمایه‌گذاری، زمان خرید سکه، میزان حباب سکه و میزان تقاضا را در نظر بگیرید. در ادامه، هر کدام از این عوامل را توضیح می‌دهیم.

تغییرات قیمت سکه در سال‌های اخیر

در انتخاب بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری باید تغییرات قیمتی آن سکه را در نظر بگیرید. کدام سکه در بازه کوتاه‌مدت و بلندمدت سود بیشتری به شما می‌دهد؟ اگر هدف شما سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سکه است، میزان رشد سرمایه‌ شما در سال به طور متوسط ۱.۵ تا ۲ برابر خواهد بود. بهتر است برای رصد تغییرات قیمت از سایت‌های معتبر استفاده کنید.

میزان تقاضا، مهم‌ترین عامل در انتخاب سکه برای سرمایه‌گذاری

سکه‌هایی که تقاضای بیشتری دارند، معمولا با قیمت بالاتری هم فروخته می‌شوند. این سکه‌ها نقدشوندگی بهتری دارند. طبق آمار، سکه امامی تا اسفند ۱۴۰۲ بیشتر تقاضا را داشته است. ربع سکه هم جزو پرفروش‌ترین سکه‌ها است. اگر می‌خواهید روی سکه امامی و ربع سکه سرمایه‌گذاری کنید، این نکته را در نظر بگیرید که این سکه‌ها نوسان قیمتی شدیدی در بازه‌های کوتاه‌مدت دارند و ریسک خرید آن‌ها بالا است.

زمان ضرب سکه

زمان ضرب سکه یکی از عوامل مهم در انتخاب سکه مناسب برای سرمایه‌گذاری است. شاید تصور کنید که سکه‌های قدیمی‌تر قیمت بالاتری دارند؛ اما آمار خرید و فروش سکه‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این مسئله در بازار سکه ایران درست نیست. اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری روی سکه را شروع کنید، حتما سکه‌ای بخرید که تاریخ ضرب آن بعد از سال ۱۳۸۶ باشد.

اهداف سرمایه‌گذاری

برای تصمیم‌گیری آگاهانه و سودمند در سکه باید هدف سرمایه‌گذاری مشخصی داشته باشید. آیا هدف شما از خرید سکه، تهیه پشتوانه مالی است یا به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستید؟ بعضی از افراد با هدف سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و حفظ ارزش پول وارد بازار سکه می‌شوند؛ بنابراین، هدف‌تان از سرمایه‌گذاری را مشخص کنید و فعالیت در بازار سکه را با هوشمندی شروع کنید.

معرفی انواع سکه برای سرمایه‌گذاری

قدم بعدی در شروع سرمایه‌گذاری در بازار سکه، شناخت انواع سکه است. در ادامه، هر کدام از سکه‌های موجود در بازار را معرفی می‌کنیم.

سکه بهار آزادی، سرمایه‌گذاری با حباب کم

سکه بهار آزادی از نظر عیار و وزن شبیه سکه امامی است. تاریخ ضرب این سکه از سال ۵۸ تا ۷۰ است. سکه بهار آزادی از نظر محبوبیت و تقاضا رتبه پایین‌تر از سکه امامی دارد و قیمت آن نیز پایین‌تر است؛ به همین دلیل، حباب کمتری نیز دارد.

سکه امامی طرح جدید، بهترین انتخاب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری بلندمدت سکه را شروع کنید، بهترین گزینه سکه امامی طرح جدید است. این سکه تقاضای بیشتر و نقدشوندگی سریع‌تری دارد؛ به‌علاوه، سکه امامی با قیمت بیشتری نیز خرید  و فروش می‌‌شود.

سکه پارسیان، سرمایه‌‌گذاری با وزن و قیمت متفاوت

بعضی از افراد با هدف خرید انواع سکه سرمایه‌گذاری را شروع می‌کنند. اگر شما هم جزو این گروه هستید، خرید سکه پارسیان بهترین انتخاب است. وزن این سکه بین ۵۰ سوت تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم است و شرکت‌های معتبر و مجوزدار آن را ضرب می‌کنند. شما می‌توانید سکه پارسیان را در شکل‌های مستطیلی، پنج ضلعی و شش ضلعی خریداری کنید. سکه پارسیان حباب و اجرت ندارد و می‌توانید با خیال راحت آن را از فروشنده‌ها خریداری کنید. قیمت این سکه بر اساس طلای ۱۸ عیار است. هنگام خرید سکه پارسیان به وزن آن روی بسته‌بندی توجه کنید.

سکه گرمی، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با بودجه کم

اگر تا به حال سرمایه‌گذاری در بازار سکه را تجربه نکرده‌اید و بودجه کمی دارید، پیشنهاد ما خرید قسطی سکه گرمی است. این سکه‌ها قیمت کمتری دارند و حباب بیشتری را تجربه می‌کنند.

انتخاب بهترین سکه برای سرمایه‌گذاری

برای انتخاب بهترین سکه باید میزان بازدهی انواع سکه در سال‌های گذشته را در نظر بگیرید و به عواملی مثل افق سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت، شرایط تاثیرگذار بر قیمت سکه مثل قیمت دلار و اونس جهانی طلا و شرایط اقتصاد کلان توجه کنید. با توجه به میزان بازدهی انواع سکه از جمله سکه پارسیان گرمی، ربع سکه، نیم سکه، سکه بهار آزادی و سکه امامی در ۱ سال گذشته، می‌توان گفت که سکه پارسیان بالاترین میزان بازدهی را داشته است.

از طرف دیگر، میزان بازدهی سکه امامی در ۳ سال گذشته بیشتر از بقیه سکه‌ها بوده است. در نهایت، مقایسه بازدهی انواع سکه در ۵ سال گذشته نشان می‌دهد که نیم سکه و ربع سکه، بهترین نوع سکه برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت هستند. جدول زیر بهترین سکه برای سرمایه گذاری را با توجه به سود کوتاه‌مدت و بلندمدت نشان می‌دهد.

نوع سکه مزایا معایب سود کوتاه‌مدت (یک ساله) سود بلندمدت (۱۰ ساله)
سکه امامی نقدشوندگی بالا قیمت بالا ۹۲.۳۶ درصد ۲۳۲۵.۳ درصد
سکه بهار آزادی طرح قدیم حباب کمتر، ارزش تاریخی نقدشوندگی کمتر ۸۲.۸۹ درصد ۲۴۴۲.۸۳ درصد
نیم سکه قیمت مناسب‌تر از سکه تمام حباب بالاتر از سکه تمام ۸۹.۶۹ درصد ۲۵۷۳.۰۲ درصد
ربع سکه قیمت مناسب برای سرمایه‌گذاری با مبالغ کم حباب بالا، ریسک بیشتر ۱۱۲.۸۳ درصد ۲۷۲۲.۹۰ درصد
سکه گرمی مناسب برای سرمایه‌گذاری با مبالغ کم، نقدشوندگی بالا حباب بالا، ریسک بیشتر ۱۲۴.۵ درصد ۱۴۳۲.۴ درصد
سکه پارسیان تنوع وزنی، حباب پایین وابسته به قیمت طلا، ریسک سرمایه‌گذاری ۵۰.۴۸ درصد ۲۸۸۸.۷ درصد

سرمایه‌گذاری را با خرید سکه قسطی شروع کنید

اگر برای سرمایه‌گذاری در بازار سکه، بودجه کافی ندارید، می‌توانید از روش خرید اقساطی استفاده کنید. برای خرید قسطی سکه به مدارک شناسایی و چک صیادی احتیاج دارید. چک صیادی مدرک ضمانت شماست و می‌توانید آن را از بانک و اپلیکیشن‌های بانکی تهیه کنید. نکته دیگر، اعتبار بانکی شما است. کارشناس‌های رتبه‌‌سنجی، اعتبار بانکی شما را بررسی می‌کنند؛ در صورتی‌که چک برگشتی ندارید و قسط‌های قبلی را پرداخت کرده‌اید، می‌توانید به راحتی خرید قسطی سکه را شروع کنید.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید