عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: توزیع بنزین در برنامه هفتم براساس خانوار است به طوری که برای هر کد ملی یک سهمیه در نظر گرفته میشود.
اقتصادسنج | عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: توزیع بنزین در برنامه هفتم براساس خانوار است به طوری که برای هر کد ملی یک سهمیه در نظر گرفته میشود.
امروز میز اقتصاد به بررسی توزیع عادلانه یارانه حامل های انرژی در برنامه هفتم با حضور شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس، ظفریان کارشناس انرژی و رییسی کارشناس انرژی پرداخت.
شریعتی عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: یکی از نکات کلیدی که در تدوین برنامه هفتم در مجلس مورد توجه قرار گرفته است تصمیمگیری بر اساس خانوار است که در حوزه انرژی هم همینگونه است. در حوزه گاز و برق چون همه مردم به گاز و برق دسترسی دارند و استفاده میکنند امکان اینکه ما بازتولید اینها را عادلانه تر کنیم وجود داشت و دولت این کار را انجام داد.
او افزود: در حوزه بنزین اکنون/tags/بنزین توزیع بر اساس خودرو است. ما نمیتوانیم قیمت تمام شده از تمام مردم بگیریم. هدف گذاری برای بنزین در برنامه هفتم بر اساس خانوار است به این صورت که برای هر کد ملی یک سهمیه در نظر گرفته میشود و در ماه ۱۵ تا ۲۰ لیتر برای هر فرد میتوان در نظر گرفت. افراد میتوانند بنزین خودشان را بفروشند و از درآمد برخوردار شود با این توزیع عادلانه همه مردم منتفع میشوند.
قیمت یارانهای بنزین تغییر نمیکند
شریعتی گفت: هیچ بنزین جدیدی وارد سیستم نمیشود و قیمت یارانه ای هم تغییر نمیکند. افرادی که فاقد خودرو هستند میتوانند سهمیه خود را به بقیه افراد بدهند و یا خود دولت سهمیه را از آنها خریداری کند.
او افزود: هم اکنون هرم توزیع برعکس است و افراد کم برخوردار کمتر از سهمیه ها برخوردار میشوند.
دهک دهم ۱۷ برابر دهک اول در حال دریافت بنزین است
در ادامه برنامه ظفریان کارشناس انرژی گفت: دهک دهم ۱۷ برابر دهک اول در حال دریافت بنزین است. این فاصله با این قانون نزدیک سه برابر میشود. اولویت ما در حوزه بازتولید انرژی برای بنزین است. این راهکار مناسب است. این طرح در کیش انجام و مشکلات آن بررسی شد و طرح موفقی هم بود.
ظفریان افزود: ما شاخص شیب انرژی مان حدود چهار برابر کشور های پیشرفته است و سه برابر مصرف جهان را هم داریم که همه آن تقصیر مردم نیست و تجهیزات هم علاوه بر رفتار مصرفی موثر است. در برنامه هفتم یک رویکرد خوبی که اتخاذ شده است ذینفع کردن مردم در مصرف انرژی است.
او افزود: سال گذشته ناترازی گاز را داشتیم. اگر مردم سود اقتصادی داشته باشند همکاری ها بیشتر میشود و دولت میتواند کاهش مصرف را با یک قیمتی بخرد و مردم از این کاهش مصرف بهره ببرند و اگر این انگیزه وجود داشته باشد مردم از این طرح هم می توانند استفاده کنند. این کار یک نهضتی در فضای کشور ایجاد میکند.
زیرساخت ها در حوزه انرژی باید تقویت شود
در ادامه رییسی دیگر کارشنای انرژی گفت : برنامه هفتم یک سری نقاط قوت و ضعفی دارد.ما در حوزه بهینه سازی چندین قانون خوب داریم. چندین چالش است که باید دیده شود و اگر مشکل حل شود موجب چالش و بحران نمیشود. ما زمان جبران نداریم و ناترازی ها به اوج میرسد.
رییسی افزود: ما در حوزه مصرف انرژی زیر ساخت های لازمی که بتوانیم یک حکمرانی خوب را پیاده سازی کنیم نداشتیم. به نظرم برای بنزین زیر ساخت های موجود توانایی سیاست های موجود و برنامه ریزی شده را ندارد و زیر ساخت ها باید پیشرفت کنند و دولت باید تنظیم گری هم انجام دهد.
نظرات و تجربیات شما
-
دولت به ثروت ملت خسارت میزنه مجلس از ملت تاوان میگیره مجلس باید یقه دولت رو بگیره که این همه خودروساز با کیفیت رو رها کرده رفته خودروی پر مصرف آورده بعد ملت باید تاوان این بی کفایتی دولتهارو بده بیخود کردین به هر کارت ملی یک سهم کوچک میدید نفت ملی است و باید ملت نظر بدن نه دولت و نه مجلس فرمایشی
-
یکی بگه به اینها اول شما آقای دولت بیا زمینه دوگانه سوز درست کن خودرو سازها را مکلف به تولید خودرو دوگانه سوز کن بعد تصمیم بگیر چکار کنی
-
متاسفانه دولت مردان ما از سطح درک وادراک پایینی برخوردار هستند به خصوص نمایندگان نیز با تصویب قوانین نابخرد وبه حساب کتاب باعث تورم ونابود قشر ضعیف دامن میزنند در رابطه با توزیع به اصطلاح عادلانه بنزین به عرض برسانم آن کس که از وضع خوبی برخوردار هست برایش مهم ومشکل ساز نیست ولی قشر ضعیف چکونه با ماهی30000 تومانی که دولت میدهد مشکلشان حل میشود در حالی که این لوایح باعث تورم زیادی خواهد شد و30000ت در هزینه ها گم خواهد شد دست بردارید از این همه بی فکری و بگذارید مردم با مشکلاتشان بسوزند وشما این شعله را بر افروخته تر نکنید
-
به جای این کارها ۲۰میلیون افغانی داخل ایران را خارج کنید مشکل حل میشود.بنزین ایران را طالبان شپشو هم پس میفرستد.
-
سلام وخسته نباشید.شما همین پول سهمیه آرد وبرق وگاز و…..استفاده میکنند.ایاظلم به مردم مانیست.صبح میرویم دو عددنان بگیریم باید بایستیم تا اقایان …ده تا بیست نان ببرند.ماشاالله یک دوتا نیستن آقایان افغانی بعضی مواقع فکر میکنیم در افغانستان هستیم.لطفا فکری کنید.فدا مشکلات بیشتر نشود
متاسفانه حساب و کتاب تان اصلا منطقی نیست. کسی که ماشین داره هزینه مکانیک،آپاراتی،تعویض روغنی،لوازم یدکی، عوارض شهرداری،جریمه های راهنمایی و.. راپرداخت می کنه و به نوعی اشتغال زایی ایجاد می کنند. کسی که ماشین نداره آیا به این اقشار پولی میده!!