یکی از پر درآمد ترین شغل های حوزه ی تکنولوژی و الکترونیک تعمیرات سخت افزاری و یا نرم افزاری موبایل است. مهم ترین عوامل موفقیت در تعمیرات موبایل همانند هر شغل دیگری تخصص کافی، تعهد کاری، احترام به مشتری و… است خصوصا در زمانه ای که تعمیر موبایل ممکن است دردسرهای فراوانی را با خود به همراه داشته باشد چرا که اعتماد به هر تعمیرگاهی، ریسک از دست دادن اطلاعات گوشی را به همراه دارد و حتی امکان سوء استفاده از اطلاعات شخصی گوشی شما بسیار زیاد است و یا امکان به کارگیری قطعات تقلبی و نامرغوب از جمله مشکلاتی هستند که افراد را وادار میکند برای کمتر شدن این ریسک ها به مراکز مجرب و قابل اعتماد مراجعه کنند
اقتصادسنج| اکوپدیا؛ یکی از پر درآمد ترین شغل های حوزه ی تکنولوژی و الکترونیک تعمیرات سخت افزاری و یا نرم افزاری موبایل است. مهم ترین عوامل موفقیت در تعمیرات موبایل همانند هر شغل دیگری تخصص کافی، تعهد کاری، احترام به مشتری و… است خصوصا در زمانه ای که تعمیر موبایل ممکن است دردسرهای فراوانی را با خود به همراه داشته باشد چرا که اعتماد به هر تعمیرگاهی، ریسک از دست دادن اطلاعات گوشی را به همراه دارد و حتی امکان سوء استفاده از اطلاعات شخصی گوشی شما بسیار زیاد است و یا امکان به کارگیری قطعات تقلبی و نامرغوب از جمله مشکلاتی هستند که افراد را وادار میکند برای کمتر شدن این ریسک ها به مراکز مجرب و قابل اعتماد مراجعه کنند.
تعمیرات موبایل یعنی چه؟
در واقع به مجموعه فعالیتهایی که برای تعمیر گوشی موبایل، بر روی قطعات مختلف آن انجام میشود، تعمیرات موبایل گفته میشود. این تعمیرات فقط توسط یک تعمیرکار حرفهای گوشی موبایل، قابل انجام است. از جمله کارهایی که در حین تعمیر موبایل بررسی می شوند معمولا عبارتند از: تعمیر آی سی، تعمیر اسپیکر گوشی، تعمیر یا بازسازی هارد یا تعمیر و تعویض جک شارژ میباشد.
ویژگی های مرکز تعمیرات موبایل خوب چیست؟
بهره مندی از تعمیرکاران با تجربه
تخصص و تجربه تعمیرکار از ارکان اصلی یک مرکز تعمیرات موبایل محسوب میشود. یک مرکز تعمیرات تخصصی گوشی در صورتی که از تعمیرکاران با سابقه و حرفهای استفاده کند میتواند به عنوان یک مرکز معتبر معرفی گردد. تکنسین و تعمیرکار تلفن همراه باید دورههای تعمیر موبایل را طی کرده و دانش و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد.
نکته حائز اهمیت دیگر، به روز بودن تعمیرکاران است. در واقع این افراد باید از انواع مدلهای جدید گوشیهای برندهای مختلف آگاهی داشته و نحوه تعمیرات آنها را بدانند. در صورتی که تعمیرکار اطلاعات آپدیت نداشته باشد، سبب بی اعتمادی مشتری شده و رفته رفته تعداد مراجعین کاهش خواهد یافت.
مختصات جغرافیایی
مکان یکی از مهم ترین جنبههای کسب و کار برای موفقیت است. مکان مرکز خدمات تعمیرگاه گوشی باید بهگونهای باشد که هم برای افراد مسکونی و هم برای افراد اداری بهراحتی در دسترس باشد. همچنین داشتن یک مکان ایدهآل، اقتصادی، جادار برای حداکثر تعداد افراد میتواند به معتبر بودن و ارزش بالای مرکز تعمیرات گوشی هوشمند اضافه کند.
به کار بردن دستگاهها و ابزار کار مناسب
بهترین مرکز تعمیرات گوشی برای این که بتواند انواع ایرادهای موبایل را شناسایی کرده و آنها را رفع کنید، علاوه بر تخصص نیاز به ابزار کار و تجهیزات متعدد دارد. این ابزارها باید قادر به برطرف کردن انواع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری موبایل در برندهای مختلف باشند و تعمیرکار نیز نحوه کار کردن با آنها را به صورت حرفهای بلد باشد تا مشتری به وی اعتماد کرده و گوشی خود را به دست او بسپارد.
از جمله این تجهیزات میتوان به منبع تغذیه، تقویت کننده باتری، دستگاه تست باتری، ست انواع پیچ گوشتی، جعبه JIG، تستر ال سی دی، ایستگاه کاری مادون قرمز، دستگاه پاک کننده اولتراسونیک، سیم جامپر، جذب کننده دود، هویه، هیتر و … اشاره کرد.
علاوه بر آن، یک مرکز تعمیرات موبایل باید جهت تعمیرات نرم افزاری، از برنامهها و نرم افزارهای مختلف برخوردار بوده و نحوه کار با آنها را بداند. باکس Z3X، باکس SE Tool، باکس اختاپوس و بسیاری از موارد دیگر از جمله نرم افزارهای پرکاربرد در این حوزه است.
استفاده از قطعات با کیفیت
زمانی که مشتری به یک مرکز تعمیرات موبایل مراجعه میکند، ممکن است نیاز به تعویض قطعهای در موبایل او باشد. قطعاتی که قرار است که به جای قطعه معیوب در گوشی قرار بگیرند باید از اصالت کافی برخوردار بوده و کاملاً اورجینال باشند. در غیر این صورت ممکن است پس از مدت زمان کوتاهی مجدداً گوشی دچار مشکل شده و اعتماد مشتری نیز سلب گردد.
ارائه انواع خدمات
از دیگر ویژگیهای بهترین مرکز تعمیرات موبایل این است که انواع خدمات عیب یابی و تعمیرات تلفن همراه را به مشتریان ارائه دهد. این خدمات شامل رفع انواع مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری است. تخصص بالا در هر یک از این زمینهها سبب میشود تا مشتری در صورت بروز هرگونه مشکل در گوشی خود به این مرکز مراجعه کرده و اعتماد کافی به مجموعه داشته باشد.
از جمله خدماتی که باید در یک نمایندگی تعمیرات موبایل ارائه گردد شامل مواردی مانند تعمیر و تعویض باتری گوشی، تعمیر و تعویض دوربین گوشی، تعمیر و تعویض ال سی دی گوشی، رفع مشکلات نرم افزاری موبایل، تعمیر گوشی آب خورده، تعمیر بلوتوث و وایفای گوشی، برطرف کردن مشکلات آنتن و غیره است.
ارائه گارانتی و ضمانت نامه تعمیرات
یکی از نکاتی که میتواند در هنگام تعمیر انواع وسایل از جمله تلفن همراه برای مشتریان حائز اهمیت باشد، دریافت گارانتی تعمیرات است. برای جلب اطمینان مشتری نیاز است تا پس از پایان تعمیرات، به وی گارانتی تعمیرات با درج مدت زمان ارائه شود. با استفاده از این گارانتی فرد میتواند در صورت بروز مشکل مشابه در گوشی، به تعمیرکار مراجعه کرده تا موبایل به صورت رایگان تعمیر مجدد گردد.
ارائه خدمات سریع و راحت
با توجه به این که تلفن همراه وسیلهای ضروری برای افراد است، نیاز است تا فرآیند عیب یابی و تعمیرات آن در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود و گوشی سالم در اسرع وقت به دست مشتری رسانده شود. مشتری معمولاً برای انجام تعمیرات به مرکزی مراجعه میکند که در کنار دقت و کیفیت بالای کار، سرعت عمل کافی نیز داشته باشد و طی مدت زمانی که در ابتدا برای تحویل گوشی اعلام میکند، تعمیرات را انجام دهد. سرعت بالای کار نیز در نتیجه مهارت و تجربه بالای تعمیرکار حاصل میشود و همچنین برخورداری از ابزار کار مناسب در تسریع فرآیند تعمیر بی تأثیر نیست.
ارائه خدمات به صورت آنلاین و در محل
مشغله کاری بالا در این روزها باعث شده تا افراد کارهای خود را به افرادی بسپارند که خدمات را به صورت آنلاین و در محل انجام میدهند. ممکن است بسیاری از افراد زمان کافی برای مراجعه به تعمیرکار برای برطرف کردن مشکلات موبایل خود نداشته باشند.
این افراد میتوانند با مراکزی که خدمات تعمیر موبایل را در محل انجام میدهند تماس گرفته و پس از ثبت آدرس، در مدت زمان کوتاهی بهترین تعمیرکار موبایل را در محل داشته باشند. این ویژگی میتواند در جذب مشتری بسیار تأثیرگذار بوده و به دیده شدن یک مرکز تعمیرات موبایل کمک بسیاری کند.
ارائه قیمت مناسب و صداقت با مشتری
از جمله موارد مهم در تعمیر موبایل که هر مشتری از ابتدای امر به آن توجه ویژه ای دارد، بحث هزینه هاست. قطعاً مشتری مرکزی را انتخاب میکند که در کنار ارائه خدمات با کیفیت هزینههای معقول نیز دریافت کند. در واقع یک مرکز تعمیرات موبایل خوب باید در ابتدا گوشی را عیب یابی کرده و هزینهای را به صورت تخمینی به مشتری اعلام کند. در صورت موافقت با هزینه اعلامی، موبایل برای تعمیرات به دست تعمیرکاران سپرده شده و در نهایت گوشی سالم به همراه فاکتور به صورت شفاف در اختیار مشتری قرار داده میشود.
از ویژگیهای ممتاز بهترین مرکز تعمیرات موبایل، ارائه خدمات با کیفیت و صداقت با مشتری است تا مراجعه کنندگان به آن اعتماد کرده و با خیال آسوده گوشی چند میلیونی خود را به آن مرکز بسپارند
به روز بودن اطلاعات
یک تعمیرکار خوب همیشه باید اطلاعاتش به روز باشد و از منابع مختلفی همچون اینترنت برای کسب دانش و اطلاعات جدید استفاده کند. دوره تکیه کردن به تجربه و اصطلاحا اوستاکاری دیگر تمام شده و ابزارهای الکترونیکی پیچیدهای مثل گوشی هوشمند را نمیتوان فقط با تکیه بر تجربه تعمیر کرد. متاسفانه اغلب تعمیرکارانی که در بازار کار میکنند اطلاعات به روز شدهای ندارند و تعمیر گوشی های مدرنتر را تجربی انجام میدهند و خیلی وقتها هم نه تنها گوشی را تعمیر نمیکنند، بلکه به آن آسیب بیشتری هم وارد می کنند.
اما کارشناسان تعمیرات موبایل شرکت موبایل کمک دائما با اطلاعات روز و ترفندهای روز تعمیر موبایل های جدید آشنا خواهند شد و کلاسها و دورههای اختصاصی را برای فراگیری این ترفندها پشت سر میگذارند. بنابراین مشتریان عزیز میتوانند با خیال راحت تعمیر گوشی های مدرن و جدیدتر خود را به کارشناسان واحد تعمیر موبایل کمک واگذار کرده و از یک تعمیر بیدردسر، سریع و با کیفیت لذت ببرند. پس به روز بودن اطلاعات تعمیرکار یکی دیگر از اصلی ترین نکاتی است که باید متخصصین تعمیرات موبایل به آن توجه داشته باشند.
سهیلا حسن وند|