شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-11-23
کد خبر: 37165 |
تاریخ انتشار : 18 ژانویه 2023 - 8:43 |
ارسال به دوستان
پ

رشد ۲۰ درصدی قیمت‌ها طی ۲ ماه گذشته رکود بازار لوازم خانگی را سنگین‌تر کرده است.

اقتصادسنج؛ رشد ۲۰ درصدی قیمت‌ها طی ۲ ماه گذشته رکود بازار لوازم خانگی را سنگین‌تر کرده است که این افزایش قیمت به کولر هم رسیده است.

یک‌ روز بعد از اینکه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران از افزایش قیمت بدون مجوز محصولات چند شرکت تولیدکننده خبر داد، انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور هم با انتشار بیانیه‌ای ضمن تشریح دلایل رشد قیمت‌ها، تلویحا این خبر را تأیید کرد. در ۳ ماه گذشته با وجود انتشار مستندات و گزارش‌هایی مبنی بر گران شدن لوازم خانگی پا به پای رشد نرخ ارز، این موضوع را هر دو بخش تولید و بازار تکذیب می‌کردند.

اواخر خرداد امسال مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت تلویزیون و افزایش ۱۰ درصدی قیمت یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی صادر و این مصوبه از اول تیرماه اجرایی شد. اما پس از این تاریخ تاکنون هیچ‌گونه تغییر نرخی به‌طور رسمی مورد موافقت نهادهای ذیربط قرار نگرفته و تلاش‌ شرکت‌های تولیدی برای دریافت مجوز افزایش دوباره قیمت، بی‌نتیجه مانده است. با این حال مشاهدات میدانی حاکی از آن است که تولیدکننده‌ها برای افزایش قیمت محصولاتشان چشم‌انتظار اجازه دولت نمانده‌اند و همزمان با رشد قیمت‌ها بازار روز به‌ روز سردتر می‌شود.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت کولر در زمستان

درحالی‌که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت محصولات ۶ یا ۷ برند تولیدکننده خبر داده است، نگاهی به بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد تعداد برندهایی که افزایش قیمت داشته‌اند بیشتر بوده و تقریبا تمام تولیدکننده‌ها در بازاری انحصاری و در شرایطی که مصرف‌کنندگان انتخاب دیگری ندارند، محصولات خود را از ریز تا درشت در ۲‌ ماه گذشته گران کرده‌اند. اسنوا، امرسان، پاکشوما، سام، جی‌پلاس، دیپوینت، الکترواستیل، آبسال، مادیران، هیمالیا، هاردستون، بوتان و استیل البرز، برندهایی هستند که فروشندگان از گران شدن یا کاهش عرضه محصولاتشان به بازار خبر می‌دهند و این نام‌ها در سایه ممنوعیت واردات رسمی و نبود رقیب خارجی به‌معنای کل بازار رسمی لوازم خانگی است.

افزایش قیمتی که به‌ طور رسمی اعلام شده ۲۰ درصد است اما بعضی از فروشندگان، میزان رشد قیمت را در بعضی محصولات ۳۰ درصد و بالاتر هم عنوان می‌کنند. محصولات درشت شامل ساید، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند اما محصولات ریز خانگی هم از گرانی بی‌نصیب نبوده‌اند و در تازه‌ترین خبر، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش ۷۰ درصدی قیمت کولر تولیدی یکی از برندها آن هم در فصل زمستان خبر می‌دهد.

اکبر پازوکی نامی از این برند نمی‌برد اما تحقیقات نشان می‌دهد، این شرکت یکی از ۳ برند معروف تولید کولر است. براساس پیگیری‌ها از سازمان حمایت و وزارت صمت هنوز مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده، مبنای قیمت در اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی لیست سامانه ۱۲۴ است و هرگونه تغییر قیمت تخلف محسوب می‌شود اما تولیدکنندگان بی‌توجه به این باید و نبایدها مسیر دیگری را پیش‌گرفته‌اند.

توضیحات تولیدکنندگان لوازم خانگی

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با انتشار متنی اعلام کرده با توجه به رشد هزینه‌های تولید مدت‌هاست که درخواست خود برای افزایش قیمت‌ها را به دولت ارائه کرده است. افزایش ۲۰ درصدی قیمت ارز در سامانه نیما و ۳۵ درصدی در بازار آزاد ارز و همچنین کند شدن روند تحویل ارز توسط آن سامانه، افزایش قیمت مواد اولیه در بورس کالا از جمله ورق‌های فولادی، مس، آلومینیوم، پتروشیمی، عدم‌همکاری بانک‌ها در تأمین منابع مالی و افزایش هزینه‌های جاری و خدمات از دلایلی است که در متن منتشر‌شده از سوی انجمن به‌عنوان دلایل افزایش قیمت محصولات عنوان شده است.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی روز گذشته در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها با بیان اینکه واحدهای نقدینگی واحدهای تولیدی اجازه تامین مواداولیه برای ماه‌های بعد را به آنها نمی‌دهد، گفت: در ماه‌های اخیر تخصیص ارز با تأخیر انجام شده و براساس جداول مربوط به افزایش نرخ نهاده‌های تولید، قیمت مواداولیه بین ۴ تا ۲۹۱ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که سخنگوی وزارت صمت چندی پیش اعلام کرد تولیدکنندگان نهاده‌های لازم را برای ماه‌های بعد تامین کرده‌اند و به همین دلیل افزایش قیمت محصولاتشان توجیهی ندارد.

 

همشهری/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید