اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/خودرو/چرا واردات خودروهای دست دوم برای مردم و اقتصاد کشور خطرناک است؟

چرا واردات خودروهای دست دوم برای مردم و اقتصاد کشور خطرناک است؟

درحالی که واردات خودرو هنوز به سرانجام نرسیده است، کمیسیون صنایع و معادن خبر از آزادسازی واردات خودروهای دست‌ دوم...

بهمن ۱۷, ۱۴۰۱
22 بازدیدها

اقتصادسنج؛ درحالی که واردات خودرو هنوز به سرانجام نرسیده است، کمیسیون صنایع و معادن خبر از آزادسازی واردات خودروهای دست دوم می‌دهد.

در همین زمینه، امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: «مسئولان وزارت صمت متوجه شدند که نه می‌توانند آیین‌نامه واردات خودرو را به‌راحتی اجرا کنند و نه موفق به کنترل بازار شوند. در نتیجه به عنوان درمان، عده‌ای ایده واردات خودروهای دست‌ دوم را مطرح کردند که اتفاقی بسیار خطرناک برای مردم، بازار، صنعت خودروسازی و اقتصاد کشور رقم می‌زند.».

واردات خودرو همچنان به سرانجام نرسیده است و تاکنون تنها ۱۴۰ دستگاه خودرو خارجی وارد کشور شده است. با این حال، کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در جلسه روز دوشنبه هفته گذشته، واردات خودروهای کارکرده با عمر پنج تا هشت سال را تصویب کرد. تصمیم کمیسیون صنایع و معادن مجلس مبنی بر واردات خودروهای دست‌دوم این پرسش را مطرح کرد که چرا وزارت صمت چنین تصمیمی را گرفت؟ امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو به بررسی مزایا و معایب این تصمیم پرداخت.

چرا وزارت صمت تصمیم به واردات خودروهای دست‌ دوم گرفت؟

در حال حاضر مسئولان وزارت صمت متوجه شدند که نه می‌توانند آیین‌نامه واردات خودرو را به راحتی اجرا کنند و نه موفق به کنترل بازار شوند. در نتیجه به عنوان درمان، عده‌ای ایده واردات خودروهای دست‌دوم را مطرح کردند که اتفاقی بسیار خطرناک را برای مردم، بازار، صنعت خودروسازی و اقتصاد کشور رقم می‌زند.

هنگامی که خودرو دست‌دوم به جای نو وارد کشور شود، با یک‌سوم قیمت در بازار به‌فروش می‌رسد. درنتیجه با این روش می‌توان خودروهای ارزان‌قیمت و با تعداد بیشتر وارد می‌شود. در نهایت مسئولان می‌توانند به صورت ظاهری و موقت بازار خودرو کشور را کنترل کنند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که کنترل بازار با این روش تنها در کوتاه‌مدت پاسخگو خواهد بود و با گذشت مدتی نظم بازار در ابعاد مختلف به‌هم می‌ریزد.

به نظر شما اجرای طرح واردات خودرو دست‌دوم چه تبعاتی دارد؟

نخستین تبعاتی که با اجرای واردات خودروهای دست دوم نمایان می‌شود، افزایش نرخ دلار در نتیجه افزایش تقاضای ارز است که برای مسئولان به پدیده‌ای عادی تبدیل شده است. اما متاسفانه افرادی که این تصمیم را گرفته‌اند، به آینده توجهی ندارند و صرفاً می‌خواهند مشکل کنونی را رفع کنند. چراکه نتوانستند به وعده واردات خودرو عمل کنند و بازار کشور به‌‌هم ریخته است.

مسئولان به‌جای اینکه پاسخ‌گو باشند و توضیح دهند که چرا نتوانستند تاکنون صنعت خودرو را متحول و به وعده‌های خود عمل کنند؟ در حال طرح ایده‌های جدید هستند. این یعنی فرار رو به جلو مسئولین. ایده واردات خودروهای دست‌دوم در حالی مطرح شده است که سنجش کیفیت، کنترل و کارکرد خودروها هنگامی که به تعداد زیاد وارد کشور می‌شود تقریباً غیرممکن است.

خودروهای وارداتی دست‌دوم قطعاً مشکلات فنی بسیاری خواهند داشت و واردات قطعات یدکی نیز ارزبری بسیاری را به همراه دارد و بازار قطعات یدکی را نیز به‌هم می‌ریزد. چراکه از طرفی، قیمت این قطعات بالا می‌رود و در طرف دیگر، عرضه قطعات تقلبی به بازار نیز بالا می‌رود.

خدمات پس از فروش منتفی می‌شود؟

هم‌زمان با خرید خودروهای دست‌دوم کشورهای همسایه، خدمات پس از فروش نیز منتفی می‌شود. البته در بهترین حالت واردکنندگان می‌توانند از نمایندگی برندی که از آن خودرو خریدند، یک الی دو درصد سود واردات خود را به آن‌ها بپردازند و آن نمایندگی خدمات پس از فروش را به ایران ارائه کند.

حال این مساله مطرح می‌شود که آیا کسانی که این راه‌حل را ارائه داده‌اند، در پنج سال گذشته که واردات خودرو ممنوع بود، توانستند خدمات پس از فروشی ارائه کنند؟ مسئولان وزارت صمت و دولت درحال فروش رویاهای خود است که ارائه این رویاها تنها از جیب مردم می‌رود.

 خودروهای وارداتی دست دوم چه قیمتی دارند؟

علی‌القاعده قیمت خودروهای وارداتی دست‌دوم باید کمتر از خودروهای نو وارداتی باشد. در پاسخ به این سوال ابتدا باید این ابهام را روشن کرد که در رابطه با چه خودروهایی صحبت می‌کنیم. برای مثال واردات خودرو E10 که چهار سال هم کار کرده است، ارزشی ندارد و به تبع آن با قیمت پایینی نیز به بازار عرضه می‌شوند.

واردات خودروهایی مانند سانتافه، بی ام و و لندکروز تنها باعث می‌شود خودروهای مشابه آن در بازار به صورت موقت ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که کاهش قیمت این خودروها در بازار پس از مدتی دوباره متوقف می‌شود و افزایش قیمت در بازار اتفاق می‌افتد.

خودرو بخشی از بازار سرمایه‌ای کشور است. اما تمام مسئولان وزارت صمت تمرکز خود را بر بخش خودرو گذاشته‌اند. تا جایی که وزارت صمت را می‌تواند وزارت خودرو نامید.

برچسب ها:

واردات اتومبیل دست دومواردات خودروهای دست دومواردات خودروهای دست دوم به ایرانواردات خودروی دست دومواردات خودروی دست دوم خارجیواردات خودروی دسته دومواردات ماشینهای دست دومواردات ماشینهای دست دوم خارجی

اخبار مرتبط

قیمت روز انواع خودرو ساینا در بازار امروز/ ۲۴ آذر ۱۴۰۴
اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو از کارخانه تا بازار در یازدهمین طرح فروش...
آغاز ثبت نام یازدهمین دوره فروش محصولات ایران خودرو از امروز+ شرایط
هر آنچه باید درباره طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروها و معایب و مزایای...
رونمایی از آریزو ۸ پرو جدید با امکانات پیشرفته+ قیمت
معرفی مشخصات‌ فنی و امکانات آریزو ۶ جی تی مدیران خودرو/ این خودرو...
جدیدترین قیمت خودرو شاهین در بازار + جدول
قیمت روز خودروهای داخلی در بازار/ کدام خودروها گران شدند؟

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

قیمت روز انواع خودرو ساینا در بازار امروز/ ۲۴ آذر ۱۴۰۴
معرفی وام قرض‌ الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی بانک مسکن+ شرایط دریافت
۵ محرک کلان اقتصادی برای شروع قوی‌ترین موج صعودی بازار کریپتو در ۳...
هشدار جدی به خریداران سکه؛ مراقب سکه های پلاستیکی در بازار باشید
آخرین قیمت دلار، یورو و انواع ارزها ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ دلار یک کانال...
اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو از کارخانه تا بازار در یازدهمین طرح فروش...
آخرین وضعیت بازار طلا و سکه ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ طلا همچنان می تازد
قیمت روز ارزهای مبادله ای ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ حواله دلار گران شد
برندگان و بازندگان بازار کریپتو امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴
آغاز ثبت نام یازدهمین دوره فروش محصولات ایران خودرو از امروز+ شرایط
قیمت طلای جهانی امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ دلار محرک رشد طلای جهانی
هر آنچه باید درباره طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروها و معایب و مزایای...

خبر ورزشی

صبحانه‌ای محبوب اما خطرناک که فشار خون شما را بالا می برد

هر آنچه باید در مورد تفاوت سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا بدانید

بهترین مکمل ها برای پیشگیری از سرماخوردگی را بشناسید

دیابتی ها بخوانند؛ با این رژیم مصرف انسولین را کاهش دهید

مضرترین موادغذایی که باعث تخریب دندان‌ها می‌شوند

اقتصادسنج

اقتصادسنج رسانه خبری–تحلیلی در حوزه اقتصاد است که با هدف ارائه اخبار دقیق، تحلیل‌های قابل‌اعتماد و تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ایران شکل گرفته است. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات اقتصادی را ساده، قابل‌فهم و به دور از پیچیدگی‌های رایج ارائه کنیم تا برای همه مخاطبان قابل استفاده باشد.

خبر فوری

هشدار جدی به خریداران سکه؛ مراقب سکه های پلاستیکی در بازار باشید

هشدار جدی به خریداران سکه؛ مراقب سکه های پلاستیکی در بازار باشید

قیمت دلار، یورو و انواع ارزها ۲۴ آذر ۱۴۰۴

آخرین قیمت دلار، یورو و انواع ارزها ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ دلار یک کانال بالاتر رفت

دسترسی سریع

  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • بین الملل
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اخبار استانها
  • فناوری
  • تماس با ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.