رانا پلاس در فهرست خودروهایی قرار گرفت که ایران خودرو برای ادامه تولید آن نیازمند ایجاد تغییرات و اضافه کردن آپشن به آن است. هدف اصلی از نصب آپشنهای جدید روی این خودرو افزایش ایمنی و کیفیت رانندگی است.
اقتصادسنج| رانا پلاس در فهرست خودروهایی قرار گرفت که ایران خودرو برای ادامه تولید آن نیازمند ایجاد تغییرات و اضافه کردن آپشن به آن است. هدف اصلی از نصب آپشنهای جدید روی این خودرو افزایش ایمنی و کیفیت رانندگی است.
رانا با هدف فیسلیفت پژو 206 صندوقدار طراحی و تولید شد؛ اما محبوبیت 206 به قدری در بین مردم ایران زیاد بود که حتی ارائه فیسلیفت رانا پلاس و توقف تولید اکثر مدلهای پژو 206 توسط ایران خودرو هم نتوانست رانا را به جانشین خلف هاچبک فرانسوی تبدیل کند.
حال ایران خودرو برای شمارهگذاری این محصول توسط پلیس راهور از نیمه دوم سال 1402 باید تائیدیه سازمان استاندارد را دریافت کند. سازمان استاندارد استفاده از برخی آپشنهای ایمنی روز دنیا را که قابلیت نصب روی پلتفرم خودروهای داخلی دارند را برای خودروسازان داخلی الزامی کرده است.
آپشنهای جدید رانا پلاس
ایران خودرو برای دریافت تائیدیه سازمان استاندارد تصمیم گرفته است تا رانا پلاس را به سیستم کنترل پایداری و سنسور پایش باد لاستیکها تجهیز کند.
سیستم کنترل پایداری (ESP) برای کنترل بهتر خودرو در سرپیچها ساخته شده است تا در مواقعی که خودرو دچار کمفرمانی یا بیشفرمانی بهویژه در جادههای لغزنده میشود؛ با محدود کردن سرعت موتور و کنترل میزان سرعت هر چرخ توسط ترمز (ABS) به حفظ تعادل و در مسیر ماندن خودرو کمک کند.
ESP را بعد از ترمز ABS میتوان ابتداییترین آپشن برای حفظ ایمنی خودرو و حفظ امنیت سرنشینان دانست که استفاده از آن روی خودروهای تولیدی اتحادیه اروپا از سال 2014 الزامی شد.
آپشن دیگری که ایران خودرو موظف شده است تا روی رانا پلاس نصب کند، آپشن سنسور پایش باد لاستیکها (TPMS) است. این آپشن وظیفه دارد تا کم شدن میزان باد لاستیکها را روی نمایشگر کامپیوتر سفری خودرو به راننده نشان دهد. این آپشن شاید در کشورهایی که از راه و جادههای استاندارد برخوردار هستند خیلی کاربردی نباشد؛ اما در ایران به دلیل ناهمواری بسیار زیاد مسیرهای درون و برون شهری و کیفیت کم لاستیکهای تولید داخل کاربردی محسوب میشود، چراکه خودروها پس از پیمایش اندکی میزان قابل توجهی از باد خود را از دست میدهند.
تفاوتهای رانا پلاس معمولی و سقف شیشهای
رانا پلاس معمولی از پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 بهره میبرد. این پیشرانه 105 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور را توسط یک گیربکس پنج سرعته به چرخهای جلو منتقل میکند؛ اما رانا پلاس سقف شیشهای از نسخه به روزتر موتور TU5 با نام TU5+ بهره میبرد که به دلیل استفاده از فناوری متغیر سوپاپها 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور را به واسطه یک گیربکس شش سرعته به چرخهای جلو منتقل میکند.
رانا پلاس سقف شیشهای همانطور که از نامش پیداست از یک سقف شیشهای که با نام پانوراما هم شناخته میشود، بهره میبرد. از دیگر مزایای رانا پلاس پاناروما نسبت به رانا پلاس معمولی میتوان به فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، سقف پانارومیک، دو کیسه هوا، آینه های جانبی برقی، تهویه دستی و سنسور پارک عقب اشاره کرد.
در واقع رانا پلاسهای جدید در هر دو مدل تفاوتهایی مشابه قبل دارند، چراکه این آپشنهای اجباری روی هر دو مدل نصب خواهند شد.