شنبه, ۱ شهریور ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | 2025-08-23
کد خبر: 72013 |
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲ |
ارسال به دوستان
پ

رانا پلاس در فهرست خودروهایی قرار گرفت که ایران خودرو برای ادامه تولید آن نیازمند ایجاد تغییرات و اضافه کردن آپشن به آن است. هدف اصلی از نصب آپشن‌های جدید روی این خودرو افزایش ایمنی و کیفیت رانندگی است.

اقتصادسنج| رانا پلاس در فهرست خودروهایی قرار گرفت که ایران خودرو برای ادامه تولید آن نیازمند ایجاد تغییرات و اضافه کردن آپشن به آن است. هدف اصلی از نصب آپشن‌های جدید روی این خودرو افزایش ایمنی و کیفیت رانندگی است.

رانا با هدف فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار طراحی و تولید شد؛ اما محبوبیت ۲۰۶ به قدری در بین مردم ایران زیاد بود که حتی ارائه فیس‌لیفت رانا پلاس و توقف تولید اکثر مدل‌های پژو ۲۰۶ توسط ایران خودرو هم نتوانست رانا را به جانشین خلف هاچ‌بک فرانسوی تبدیل کند.

حال ایران خودرو برای شماره‌گذاری این محصول توسط پلیس راهور از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ باید تائیدیه سازمان استاندارد را دریافت کند. سازمان استاندارد استفاده از برخی آپشن‌های ایمنی روز دنیا را که قابلیت نصب روی پلتفرم خودروهای داخلی دارند را برای خودروسازان داخلی الزامی کرده است.

آپشن‌های جدید رانا پلاس

ایران خودرو برای دریافت تائیدیه سازمان استاندارد تصمیم گرفته است تا رانا پلاس را به سیستم کنترل پایداری و سنسور پایش باد لاستیک‌ها تجهیز کند.

سیستم کنترل پایداری (ESP) برای کنترل بهتر خودرو در سرپیچ‌ها ساخته شده است تا در مواقعی که خودرو دچار کم‌فرمانی یا بیش‌فرمانی به‌ویژه در جاده‌های لغزنده می‌شود؛ با محدود کردن سرعت موتور و کنترل میزان سرعت هر چرخ توسط ترمز (ABS) به حفظ تعادل و در مسیر ماندن خودرو کمک کند.

ESP را بعد از ترمز ABS می‌توان ابتدایی‌ترین آپشن برای حفظ ایمنی خودرو و حفظ امنیت سرنشینان دانست که استفاده از آن روی خودروهای تولیدی اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ الزامی شد.

آپشن دیگری که ایران خودرو موظف شده است تا روی رانا پلاس نصب کند، آپشن سنسور پایش باد لاستیک‌ها (TPMS) است. این آپشن وظیفه دارد تا کم شدن میزان باد لاستیک‌ها را روی نمایشگر کامپیوتر سفری خودرو به راننده نشان دهد. این آپشن شاید در کشور‌هایی که از راه و جاده‌های استاندارد برخوردار هستند خیلی کاربردی نباشد؛ اما در ایران به دلیل ناهمواری بسیار زیاد مسیرهای درون و برون شهری و کیفیت کم لاستیک‌های تولید داخل کاربردی محسوب می‌شود، چراکه خودروها پس از پیمایش اندکی میزان قابل توجهی از باد خود را از دست می‌دهند.

تفاوت‌های رانا پلاس معمولی و سقف شیشه‌ای 

رانا پلاس معمولی از پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 بهره می‌برد. این پیشرانه ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را توسط یک گیربکس پنج سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند؛ اما رانا پلاس سقف شیشه‌ای از نسخه به روزتر موتور TU5 با نام TU5+ بهره می‌برد که به دلیل استفاده از فناوری متغیر سوپاپ‌ها ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را به واسطه یک گیربکس شش سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

رانا پلاس سقف شیشه‌ای همان‌طور که از نامش پیداست از یک سقف شیشه‌ای که با نام پانوراما هم شناخته می‌شود، بهره می‌برد. از دیگر مزایای رانا پلاس پاناروما نسبت به رانا پلاس معمولی می‌توان به فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، سقف پانارومیک، دو کیسه هوا، آینه های جانبی برقی، تهویه دستی و سنسور پارک عقب اشاره کرد.

در واقع رانا پلاس‌های جدید در هر دو مدل تفاوت‌هایی مشابه قبل دارند، چراکه این آپشن‌های اجباری روی هر دو مدل نصب خواهند شد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید