اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/خودرو/چه تعداد خودرو توسط مردم در خانه ها انبار شده است؟

چه تعداد خودرو توسط مردم در خانه ها انبار شده است؟

تیموری، مدیرعامل سایپا اخیرا گفته است که با آزاد شدن قیمت، حدود ۳۰۰ هزار خودرو از انبارها خارج و وارد بازار می‌شود؛ اما یک کارشناس صنعت خودرو  آمار خودروهای صفری را که توسط مردم خریداری و انبار...

شهریور ۲, ۱۴۰۲
10 بازدیدها

اقتصادسنج| تیموری، مدیرعامل سایپا اخیرا گفته است که با آزاد شدن قیمت، حدود ۳۰۰ هزار خودرو از انبارها خارج و وارد بازار می‌شود؛ اما یک کارشناس صنعت خودرو  آمار خودروهای صفری را که توسط مردم خریداری و انبار شده‌اند را ۵۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت و بازار خودرو درخصوص تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای در چند سال گذشته و به تبع آن خرید و انبارشدن خودروها در پارکینگ گفت: این کار توسط خودروسازان انجام نمی‌شود، چون خودکشی برای آن‌هاست و از طرف دیگر تحت نظارت تعزیرات هستند و اصلا جرئت این کار را ندارند. این مردم هستند که خودرو را خریداری و در پارکینگ‌ها و انبارهای خود نگه داشته‌اند.

کاکایی با بیان این که مردم خودروها را انبار کرده‌اند تا سرمایه‌شان حفظ شود و در زمان مقتضی به بالاترین سود بفروشند، افزود: اگر قیمت‌ها آزاد شود، حالت سرمایه‌ای که خودرو پیدا کرده و ارزش دلالی از بین می‌رود و قیمت‌ها در بازار به گونه‌ای می‌شود که تفاوت قیمت بین خودروی کارخانه‌ای و بازار آزاد از بین می‌رود و مردم به دلیل این که خودروی کارخانه‌ای گارانتی دارد از کارخانه خودرو می‌خرند و دیگر هم خبری از رانت و سود چند میلیونی نیست. وقتی قیمت‌ها یکسان شود و مردم از خودروساز خودرو بخرند، اشخاصی که خودرو بدون استفاده دارند شروع به فروش کرده و خودروها را به بازار عرضه می‌کنند تا پولشان را نقد کنند. در چنین شرایطی تقاضا برای خودوساز هم پایین می‌آید.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو درخصوص صحبت‌های مدیرعامل سایپا که گفته است «با آزاد شدن قیمت، حدود ۳۰۰ هزار خودرو از انبارها خارج و وارد بازار می‌شود؛ بنابراین قطع به یقین قیمت‌ در بازار به شدت پایین خواهد آمد.» گفت: برآورد ما این است که بالای ۵۰۰ هزار دستگاه در خانه‌ها انبار شده است. به این کار نمی‌توان احتکار گفت، چون تورم داریم مردم مجبورند پول نقد خود را در خودرو سرمایه‌گذاری کنند تا ارزش پولشان حفظ شود. اگر نگه داشتن خودرو صرفه نداشته باشد به دلیل این که خودرو به مرور افت مدل پیدا می‌کند و کهنه شده و استهلاک پیدا می‌کند مردم خودشان تمایل به فروش پیدا می‌کنند و قیمت‌ها روند نزولی پیدا می‌کند، برای همین مدیرعامل سایپا همچین پیش‌بینی کرده و به‌نظرم درست است.

کاکایی تصریح کرد: این ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو اصطلاحا صفر و کارنکرده است، این اطلاعات براساس میزان مراجعه به سرویس دوره‌ای و خدمات پس از فروش مشخص می‌شود. چرا که بعد از مدتی کارکردن با خودرو خریداران برای سرویس دوره‌ای باید به مراکز خدمات پس از فروش مراجعه کنند و اگر نروند از گارانتی خارج می‌شود، بنابراین این عدم مراجعه به معنای فروش خودرو به صورت قولنامه‌ای و یا عدم جابه‌جایی و نگه‌داشتن آن در خانه است.

وی گفت: مراکز خدمات پس از فروش به صورت تلفنی از مشتریان خود آمارگیری می‌کنند و به این طریق به راحتی آمار این خودروها برآورد می‌شود. پلیس و مراکز ثبت اسناد هم می‌توانند متوجه شوند که خودرو چطور و چقدر جابجا شده است. هرچند مردم به صورت قولنامه‌ای خرید و فروش می‌کنند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: آمار فعلی را به صورت دقیق ندار؛  اما سه سال قبل، بیش از ۵۰ درصد خرید مردم به خودروی صفر انبارشده تبدیل شده بود.

برچسب ها:

انبار خودروهایخرید خودروهای داخلیخرید خودروهای سایپاخودرو

اخبار مرتبط

دلار بهانه ای برای گرانی خودرو؛ ماجرا چیست؟
سهمیه نرخ اول و دوم بنزین به کدام خودروها تعلق نمی‌گیرد؟
قیمت روز انواع خودرو ساینا در بازار امروز/ ۲۴ آذر ۱۴۰۴
اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو از کارخانه تا بازار در یازدهمین طرح فروش...
آغاز ثبت نام یازدهمین دوره فروش محصولات ایران خودرو از امروز+ شرایط
هر آنچه باید درباره طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروها و معایب و مزایای...
رونمایی از آریزو ۸ پرو جدید با امکانات پیشرفته+ قیمت
معرفی مشخصات‌ فنی و امکانات آریزو ۶ جی تی مدیران خودرو/ این خودرو...

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال بخوانند؛ مراقب این ۵ اشتباه در خرید ارز دیجیتال باشید
آخرین وضعیت بازار ارز امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴/ دلار کانال ۱۳۰ هزار تومانی...
پیش‌بینی اوپک از بازار نفت در سال ۲۰۲۶/ افزایش عرضه جهانی نفت در...
چرا بسته های اینترنت زود تمام می‌شود؟/ کدام بسته ها مناسب تر هستند؟
ثبت‌نام آزمون پذیرش دانشجو معلم ۱۴۰۵ امروز آغاز شد+ لینک ثبت‌نام
آخرین وضعیت بازار طلا و سکه ۲۵ آذر ۱۴۰۴/ طلا ریزشی شد
دلار بهانه ای برای گرانی خودرو؛ ماجرا چیست؟
آخرین وضعیت ارزهای دیجیتال در جهان/ حرکت بیت‌کوین به سمت کف قیمت ۲۰۲۵
افزایش ۲۰ برابری هزینه افتتاح حساب بانکی/ قیمت هر تمبر چقدر شد؟
ائتلاف کم سابقه تروریستی در شرق ایران/نشانه ای از یک درگیری بزرگ‌تر؟
تکلیف سهمیه‌های ذخیره کارت سوخت ها مشخص شد
قیمت طلای جهانی امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴/ رشد طلای جهانی ملایم شد

خبر ورزشی

صبحانه‌ای محبوب اما خطرناک که فشار خون شما را بالا می برد

هر آنچه باید در مورد تفاوت سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا بدانید

بهترین مکمل ها برای پیشگیری از سرماخوردگی را بشناسید

دیابتی ها بخوانند؛ با این رژیم مصرف انسولین را کاهش دهید

مضرترین موادغذایی که باعث تخریب دندان‌ها می‌شوند

اقتصادسنج

اقتصادسنج رسانه خبری–تحلیلی در حوزه اقتصاد است که با هدف ارائه اخبار دقیق، تحلیل‌های قابل‌اعتماد و تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ایران شکل گرفته است. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات اقتصادی را ساده، قابل‌فهم و به دور از پیچیدگی‌های رایج ارائه کنیم تا برای همه مخاطبان قابل استفاده باشد.

خبر فوری

چرا بسته های اینترنت زود تمام می‌شود؟/ کدام بسته ها مناسب تر هستند؟

ثبت‌نام آزمون پذیرش دانشجو معلم ۱۴۰۵ امروز آغاز شد+ لینک ثبت‌نام

دسترسی سریع

  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • بین الملل
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اخبار استانها
  • فناوری
  • تماس با ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.