اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/اخبار روز/پیش بینی مهم از بازار خودرو/ بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ به چه سمتی حرکت می‌کند؟

پیش بینی مهم از بازار خودرو/ بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ به چه سمتی حرکت می‌کند؟

یک کارشناس خودرو گفت: اگر سال ۱۴۰۳ اقتصاد درگیر نوسانات ارزی شدید باشد متاسفانه روند بازار خودرو هم تغییر خواهد...

فروردین ۲, ۱۴۰۳
15 بازدیدها

اقتصادسنج| یک کارشناس خودرو گفت: اگر سال ۱۴۰۳ اقتصاد درگیر نوسانات ارزی شدید باشد متاسفانه روند بازار خودرو هم تغییر خواهد کرد، اما به جهت قیمت کارخانه می‌‎توان این اطمینان را داشت که افزایش قیمت‌ها شبیه به سال ۱۴۰۲ و یا حتی کمتر باشد.

بازار خودرو در چندسال اخیر یکی از ملتهب ‎ترین بازار‌ها در اقتصاد ایران بوده است به گونه‎‌ای که هرگونه تصمیم، اتفاق و یا تغییر کوچکی در مسیر اقتصادی کشور سبب تغییر مسیر بازار خودرو می‌شد و غالبا این تغییرات با افزایش قیمت برای بازار همراه بود.

بازار در سال ۱۴۰۲ با فراز و نشیب‌‌های کمتری همراه بود؛ برای بررسی دقیق‌تر کافی است کمی به عقب برگردیم. سال ۱۴۰۲، با افزایش نرخ دلار آغاز شد و به دنبال آن شاهد افزایش قیمت خودرو بودیم این در حالی بود که در همان روز‌ها خبر توافق ایران و عربستان توانست سیگنال‌های مثبتی را روانه بازار ارز کند و کمی باعث ریزش نرخ دلار شود، اما برخلاف همیشه قیمت خودرو از قیمت ارز پیروی نکرد.

به طور کلی می‌‎توان گفت که روند بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ یکنواخت نبود، به عنوان نمونه در اردیبهشت قیمت‌ها در بازار نزولی شد، در خرداد ماه بازار ثابت و کم نوسان مانده بود و تیر ماه در رکود کامل به سر می‌برد. حتی آبان هم که به عنوان بهترین فصل برای معامله در بازار خودرو شناخته می‌شود با سکوت و رکود گذشت. البته از آذر ماه روند افزایش قیمت خودرو استارت خورد و این افزایش‌ها حتی به صورت جزئی تاکنون ادامه دارد.

در این میان این پرسش مطرح می‌شود که دلیل افت‌‎وخیز‌های جزئی و رکود بازار در سال ۱۴۰۲ ناشی از چه بود؟ با بررسی بازار و همچنین از نظر گذراندن وعده‌های داده شده که هیچ کدام هم محقق نشد به راحتی می‌‎توان پاسخ سوال را داد. قطعا نوع عملکرد دولت در بازار سبب به وجود آمدن چنین شرایط شده است.

سقط برنامه فاطمی امین برای کاهش التهاب بازار خودرو

در این راستا ابراهیم شجاعت، کارشناس خودرو با بررسی عملکرد دولت در بازار خودرو طی سال ۱۴۰۲ گفت: در ابتدای سال آقای فاطمی‌امین وزیر استیضاح شده صمت، برنامه‌‎ریزی را برای بازار خودرو در نظر داشت که این برنامه شامل تولید ۱.۹ میلیون دستگاه خودرو بود. طبق این برنامه قرار بود از یک سو با افزایش تولید و از سوی دیگر با واردات حداقل ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو التهاب بازار را کنترل کنند، اما از آنجایی که این برنامه یک برنامه آرمانی بود و به هیچ وجه با واقعیت‌های اقتصادی مطابقت نداشت و هیچ کدام از اهداف محقق نشدند.

وی پروژه واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ را پروژه‌ای شکست خورده توصیف کرد و گفت: در طول سال ۱۴۰۲ کمتر از ۱۰ هزار خودرو وارد شده و از سوی دیگر کمتر از ۲ هزار دستگاه خودرو پلاک شده است. این در حالی است که در بحث خودروی داخلی نیز طبق آماری که وجود دارد حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه تا پایان بهمن ماه تولید شده که بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی تجاری بوده و در بحث خودرو‌های سواری آنچنان توفیقی به دست نیامده است. تمام این موارد نوع عملکرد دولت را در بازار خودرو نشان می‌دهد.

شجاعت یادآور شد: عدم تامین ارز و مواد اولیه برای خودرو‌ها و همچنین قیمت‌گذاری‌های دستوری موانعی بود که بر سر راه تولیدات بیشتر وجود دارد و اگر این موانع به خصوص موانع در بحث تامین، رفع نشود سال آتی هم نهایتا همین تولید را خواهیم داشت

بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ به چه سمتی حرکت می‌کند؟

این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که بازار خودرو را در سال ۱۴۰۳ چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: احتمال اینکه در سال ۱۴۰۳ بازار خودرو شاهد افزایش قیمت باشد زیاد است. البته وزارت صمت تمام تلاش خود را دارد که جلوی افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها را بگیرد، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که بازار فقط متکی به صنعت خودرو نبوده و به پارامتر‌های دیگر هم بستگی دارد که مهم‎ترین پارامتر بحث نوسانات ارزی خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر سال آینده اقتصاد درگیر نوسانات ارزی شدید باشد متاسفانه ریتم بازار خودرو هم تغییر خواهد کرد، اما به جهت قیمت کارخانه می‌توان این اطمینان را داشت که افزایش قیمت‌ها شبیه به سال ۱۴۰۲ و یا حتی کمتر باشد.

راهی برای کاهش التهاب بازار خودرو

شجاعت در پاسخ به پرسش دیگری که چگونه می‌توان التهاب بازار را کاهش داد؟ گفت: اگر می‌خواهیم بازار در سال جدید شرایط مناسبی را تجربه کند باید هر دو موضوع عرضه و تقاضا مدیریت شود. در بحث عرضه اگر دولت بتواند از یک سو ارز بیشتری را به خودرو‌های داخلی تخصیص دهد و قطعات را تامین کند افزایش تولید را خواهیم داشت و از سوی دیگر برای اینکه فضای روانی بهبود یابد می‌توان با حدودا یک تا دو میلیارد دلار ارز واردات قابل قبولی را انجام داد. این حجم از ارز همین الان برای واردات کالا‌های لوکس مثل تلفن‌های همراه استفاده می‌‎شود. اگر همین ارز را هزینه فرصت کنیم التهابات بازار خودرو کاسته می‌شود.

وی افزود: در بحث تقاضا نیز اگر قیمت‎ خودرو‌ها به خصوص خودرو‌هایی که قیمت‌هایشان به صورت دستوری نگه داشته‌اند تعدیل اتفاق بی‎افتد فاصله قیمت کارخانه و بازار کم می‌‎شود. در این شرایط تقاضای کاذب دلالی کاهش پیدا می‌کند و ما یک بازی برد ـ برد را در بازار خواهیم داشت، اما تمام این، اما و اگر‌ها مستلزم این است که دولت تصمیم بگیرد حضور جسورانه‌تری را در این بازار داشته باشد.

اخبار مرتبط

دلار بهانه ای برای گرانی خودرو؛ ماجرا چیست؟
ائتلاف کم سابقه تروریستی در شرق ایران/نشانه ای از یک درگیری بزرگ‌تر؟
تکلیف سهمیه‌های ذخیره کارت سوخت ها مشخص شد
سهمیه نرخ اول و دوم بنزین به کدام خودروها تعلق نمی‌گیرد؟
قیمت روز انواع خودرو ساینا در بازار امروز/ ۲۴ آذر ۱۴۰۴
اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو از کارخانه تا بازار در یازدهمین طرح فروش...
آغاز ثبت نام یازدهمین دوره فروش محصولات ایران خودرو از امروز+ شرایط
هر آنچه باید درباره طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروها و معایب و مزایای...

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال بخوانند؛ مراقب این ۵ اشتباه در خرید ارز دیجیتال باشید
آخرین وضعیت بازار ارز امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴/ دلار کانال ۱۳۰ هزار تومانی...
پیش‌بینی اوپک از بازار نفت در سال ۲۰۲۶/ افزایش عرضه جهانی نفت در...
چرا بسته های اینترنت زود تمام می‌شود؟/ کدام بسته ها مناسب تر هستند؟
ثبت‌نام آزمون پذیرش دانشجو معلم ۱۴۰۵ امروز آغاز شد+ لینک ثبت‌نام
آخرین وضعیت بازار طلا و سکه ۲۵ آذر ۱۴۰۴/ طلا ریزشی شد
دلار بهانه ای برای گرانی خودرو؛ ماجرا چیست؟
آخرین وضعیت ارزهای دیجیتال در جهان/ حرکت بیت‌کوین به سمت کف قیمت ۲۰۲۵
افزایش ۲۰ برابری هزینه افتتاح حساب بانکی/ قیمت هر تمبر چقدر شد؟
ائتلاف کم سابقه تروریستی در شرق ایران/نشانه ای از یک درگیری بزرگ‌تر؟
تکلیف سهمیه‌های ذخیره کارت سوخت ها مشخص شد
قیمت طلای جهانی امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴/ رشد طلای جهانی ملایم شد

خبر ورزشی

صبحانه‌ای محبوب اما خطرناک که فشار خون شما را بالا می برد

هر آنچه باید در مورد تفاوت سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا بدانید

بهترین مکمل ها برای پیشگیری از سرماخوردگی را بشناسید

دیابتی ها بخوانند؛ با این رژیم مصرف انسولین را کاهش دهید

مضرترین موادغذایی که باعث تخریب دندان‌ها می‌شوند

اقتصادسنج

اقتصادسنج رسانه خبری–تحلیلی در حوزه اقتصاد است که با هدف ارائه اخبار دقیق، تحلیل‌های قابل‌اعتماد و تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ایران شکل گرفته است. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات اقتصادی را ساده، قابل‌فهم و به دور از پیچیدگی‌های رایج ارائه کنیم تا برای همه مخاطبان قابل استفاده باشد.

خبر فوری

چرا بسته های اینترنت زود تمام می‌شود؟/ کدام بسته ها مناسب تر هستند؟

ثبت‌نام آزمون پذیرش دانشجو معلم ۱۴۰۵ امروز آغاز شد+ لینک ثبت‌نام

دسترسی سریع

  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • بین الملل
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اخبار استانها
  • فناوری
  • تماس با ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.