اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/خودرو/زنگ خطر برای خودروهای چینی در ایران به صدا درآمد/ حذف این خودروها از بازار ایران در راه است؟

زنگ خطر برای خودروهای چینی در ایران به صدا درآمد/ حذف این خودروها از بازار ایران در راه است؟

صنعت خودروی چین تا سه سال آینده کاملاً برقی می‌شود؛ این موضوع را می‌توان جدیدترین چالش صنعت خودروی ایران دانست که طی سال‌های اخیر با ممنوع کردن واردات، بازار خودروهای خارجی را محدود به خودروهای...

تیر ۱۱, ۱۴۰۲
53 بازدیدها

اقتصادسنج؛ صنعت خودروی چین تا سه سال آینده کاملاً برقی می‌شود؛ این موضوع را می‌توان جدیدترین چالش صنعت خودروی ایران دانست که طی سال‌های اخیر با ممنوع کردن واردات، بازار خودروهای خارجی را محدود به خودروهای مونتاژی چینی و البته قطعات این کشور کرد.

پس از تحریم‌ها صنعت خودروی ایران با تکیه بر قطعات چینی توانست بقای خود را حفظ کند؛ با افزایش قیمت دلار خودروسازان تصمیم گرفتند تا عمق داخلی‌سازی قطعات و خودرو‌ها را افزایش دهند، اما رخنه‌ی چین در بازار خودرو ایران به حدی است که حذف چین از این صنعت تقریباً امری محال است.

با این حال چینی‌ها تصمیم گرفتند که نهایتاً تا سه سال آینده صنعت خودروی خود را به سمت برقی‌شدن ببرند. بنابراین صنعت خودروی ایران هم چاره‌ای جز حرکت به این سمت ندارد؛ در غیر این صورت باید باید شاهد حذف خودروهای چینی و احتمالاً قطعات آن‌ها از بازار باشیم.

 سرنوشت مونتاژ‌کاران چه می‌شود؟

تقریباً تمام مونتاژ‌کاران داخلی سعی دارند تا با وارد کردن نمونه‌های آزمایشی خودرو‌های برقی در واحد‌های تحقیق و توسعه خود گامی هر چند کوچک ولی رو به جلو در این حوزه بردارند، اما واقعیت این است که علاج خودروهای برقی را باید در صنعت دیگری جست‌و جو کرد.

با توجه به نبود توسعه‌ی متناسب با جمعیت زیرساخت‌های حوزه انرژی با جمعیت کشور معضل کمبود تولید برق به ویژه در فصول گرم سال دامن‌گیر تمام صنایع می‌شود. به روایت دیگر باید گفت بر فرض اینکه تکنولوژی تولید خودروهای برقی در ایران وجود داشته باشد، احتمالاً برق کارخانه‌ی تولید خودروی برقی در تابستان قطع می‌شود.

در حال حاضر چند سالی است که تقریباً از نیمه‌ی دوم خرداد برق واحد‌های صنعتی برای باقی ماندن واحد‌های اداری ومسکونی در شبکه برق قطع می‌شود؛ حال در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که بار عظیمی به اسم شارژ خودروهای برقی را بر شبکه‌ی برق کشور تحمیل کرد.

کمبود جایگاه و زمان برای شارژ خودروهای برقی

یکی دیگر از اصلی‌ترین دغدغه‌ها برای ورود خودروهای برقی به چرخه حمل و نقل ایران در کنار کمبود برق بحث جایگاه‌های شارژ و زمان‌بر بودن شارژ کردن خودروهای برقی است. در حال حاضر در تهران تعداد جایگاه‌های شارژ ویژه خودروهای برقی به عدد انگشتان یک دست نمی‌رسد و تعداد دستگاه‌ها هم تامین کننده نیاز استفاده هر روزه نیست.

در صورت نبود قطعات چینی در بازار ایران چند سناریو رخ می‌دهد. اولین سناریو این است که تقریباً تمام شرکت‌ها مونتاژ کننده اعم ازمدیران‌خودرو، بهمن و کرمان‌موتور عمده یا تمام خطوط خود را از دست می‌دهند و باید به فکر محصولات جایگزین باشند که با وضعیت سیاسی و بین‌المللی فعلی تقریباً محال است.

سناریوی دوم بلا استفاده شدن خودروهای چینی نظیر انواع برلیانس، تیگو و ام وی ام که در گذشته مونتاژ شده‌اند، است. این رخداد موجب منجر به افزایش نیاز خودرو در بازار می‌شود.

سناریوی سوم، افزایش خودروهای ناقص در حالت خوش‌بینانه و خاموش شدن خطوط تولید در حالت بدبینانه است.

اجماع این سه سناریو یعنی حرکت صنعت خودروی ایران به سمت ورشکستگی علنی و احتمالاً تعطیلی.

البته یک حالت فرضی محال را هم می‌توان در نظر گرفت و آن هم داخلی‌سازی تمام خودروهای روی خطوط تولید است که احتمالاً منجر به ایجاد رانت بیشتر، افزایش انحصار و در نهایت کاهش کیفیت محصولات شود.

آیا معادن ایران می‌توانند نیاز باتری کشور را برطرف کنند؟

چند ماه قبل خبری مبتنی بر کشف یک معدن لیتیوم عظیم در ایران منتشر شد. بسیاری از افراد معتقدند که این معدن نه‌تنها می‌تواند کشور را از واردات لیتیوم بی‌نیاز کند، بلکه می‌تواند ایران را به بزرگ‌ترین صادر‌کننده لیتیوم در منطقه تبدیل کند.

با نگاهی به تجربیات مربوط به حوزه معدن در کشور می‌توان گفت که ابتدا به ساکن این معدن هنوز آماده بهره‌برداری نیست و مضاف بر آن میل به خام‌فروشی و به پول رسیدن به حدی در ایران زیاد است که احتمال تاسیس کارخانه و تبدیل لیتیوم خام به باتری بسیار پایین‌‎تر از خام‌فروشی است.

خبر مثبت درباره آینده چیست؟

تجربه تولیدکنندگان چینی نشان داده است که یکی از مزیت‌های رقابتی تولیدکنندگان این کشور تولید قطعات و وسایلی است که برای کشور‌های صنعتی دیگر به صرفه نیست. در حال حاضر نیز چین مشغول به تولید قطعات خودروهایی است که در بهترین حالت باید گفت ۲۰ سال پیش از خط‌تولید کنار گذاشته شده‌اند.

این موضوع می‌تواند مسکنی باشد برای صنعت بیمار و ‌بحران‌زده خودروی ایران تا بتواند به همین روش کج‌دار و مریز ادامه دهد.

برچسب ها:

صنعت خودرو چینصنعت خودروسازی چینصنعت خودروی چین

اخبار مرتبط

قیمت روز انواع خودرو ساینا در بازار امروز/ ۲۴ آذر ۱۴۰۴
اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو از کارخانه تا بازار در یازدهمین طرح فروش...
آغاز ثبت نام یازدهمین دوره فروش محصولات ایران خودرو از امروز+ شرایط
هر آنچه باید درباره طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروها و معایب و مزایای...
رونمایی از آریزو ۸ پرو جدید با امکانات پیشرفته+ قیمت
معرفی مشخصات‌ فنی و امکانات آریزو ۶ جی تی مدیران خودرو/ این خودرو...
جدیدترین قیمت خودرو شاهین در بازار + جدول
قیمت روز خودروهای داخلی در بازار/ کدام خودروها گران شدند؟

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

پیش بینی قدیمی که به واقعیت تبدیل شد/ دلار ۱۷۸ هزار تومانی هم...
قیمت روز انواع خودرو ساینا در بازار امروز/ ۲۴ آذر ۱۴۰۴
معرفی وام قرض‌ الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی بانک مسکن+ شرایط دریافت
۵ محرک کلان اقتصادی برای شروع قوی‌ترین موج صعودی بازار کریپتو در ۳...
هشدار جدی به خریداران سکه؛ مراقب سکه های پلاستیکی در بازار باشید
آخرین قیمت دلار، یورو و انواع ارزها ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ دلار یک کانال...
اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو از کارخانه تا بازار در یازدهمین طرح فروش...
آخرین وضعیت بازار طلا و سکه ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ طلا همچنان می تازد
قیمت روز ارزهای مبادله ای ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ حواله دلار گران شد
برندگان و بازندگان بازار کریپتو امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴
آغاز ثبت نام یازدهمین دوره فروش محصولات ایران خودرو از امروز+ شرایط
قیمت طلای جهانی امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ دلار محرک رشد طلای جهانی

خبر ورزشی

صبحانه‌ای محبوب اما خطرناک که فشار خون شما را بالا می برد

هر آنچه باید در مورد تفاوت سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا بدانید

بهترین مکمل ها برای پیشگیری از سرماخوردگی را بشناسید

دیابتی ها بخوانند؛ با این رژیم مصرف انسولین را کاهش دهید

مضرترین موادغذایی که باعث تخریب دندان‌ها می‌شوند

اقتصادسنج

اقتصادسنج رسانه خبری–تحلیلی در حوزه اقتصاد است که با هدف ارائه اخبار دقیق، تحلیل‌های قابل‌اعتماد و تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ایران شکل گرفته است. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات اقتصادی را ساده، قابل‌فهم و به دور از پیچیدگی‌های رایج ارائه کنیم تا برای همه مخاطبان قابل استفاده باشد.

خبر فوری

۵ محرک کلان اقتصادی برای شروع قوی‌ترین موج صعودی بازار کریپتو در ۳ ماه نخست سال ۲۰۲۶

هشدار جدی به خریداران سکه؛ مراقب سکه های پلاستیکی در بازار باشید

هشدار جدی به خریداران سکه؛ مراقب سکه های پلاستیکی در بازار باشید

دسترسی سریع

  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • بین الملل
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اخبار استانها
  • فناوری
  • تماس با ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.