اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/اخبار روز/راز کاهش تولید خودرو فاش شد/ منتظر گرانی خودرو باشیم؟

راز کاهش تولید خودرو فاش شد/ منتظر گرانی خودرو باشیم؟

علت کاهش تولید خودرو در بهار مشخص شد. وزیر صمت از دلیل افت تیراژ تولید شرکت های خودروساز پرده برداشت. عباس علی آبادی در جدیدترین اظهارنظر خودرویی خود دلیل کاهش تولید خودرو در سه ماه اول ۱۴۰۳ را چالش...

تیر ۲۵, ۱۴۰۳
16 بازدیدها

اقتصادسنج| وزیر صمت از دلیل افت تیراژ تولید شرکت های خودروساز پرده برداشت. عباس علی آبادی در جدیدترین اظهارنظر خودرویی خود دلیل کاهش تولید خودرو در سه ماه اول ۱۴۰۳ را چالش ارزی خودروسازان عنوان کرد.

آن طور که وزیر صمت دولت سیزدهم خبر داد، محدودیت های ارزی گریبان صنعت خودرو را گرفته است. اما این همه ماجرای کاهش تیراژ تولید شرکت های خودروساز نیست و براساس صحبت های علی آبادی، شیوه جدید تخصیص ارز نیز مزید بر علت شده تا خودروسازان نتوانند آن طور که باید و شاید در جاده تولید حرکت کنند. این شیوه جدید تخصیص ارز چیست؟

آن‌طور که سکاندار صمت می گوید ارز مورد نیاز خودروسازان برای تولید محصولاتشان بر اساس پیش اظهاری تخصیص پیدا می‌کند. پیش اظهاری برای تخصیص ارز خودرو یعنی خودروسازان باید پیش از دریافت ارز برنامه تولید خود را به سمع و نظر وزارت صمت رسانده و در صورتی که مورد برنامه ارائه شده مورد تایید قرار گرفت، خودروسازان می توانند وارد پروسه تخصیص ارز شوند.

این شیوه جدید برای پرداخت ارز به شرکت های خودروساز حسابی دست و پای آنها را در تولید محصولاتشان بسته تا جایی‌که علی آبادی دلیل کاهش تولید خودرو در بهار ۱۴۰۳ را همین موضوع عنوان می کند.

تولید خودروی سواری توسط سه خودروساز بزرگ کشور در بهار سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت بیش از ۱۲ درصدی مواجه شده است. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع تا پایان خرداد ۱۴۰۳ حدود ۲۰۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردند.

اما سه خودروساز بزرگ کشور در همین بازه زمانی در سال گذشته حول و حوش ۲۳۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه محصول سواری تولید کردند. بنابراین شاهد هستیم که تولید خودروی سواری در بهار امسال به نسبت بهار ۱۴۰۲ با کاهش حدود ۲۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه همراه بود.

البته وزیر صمت دولت سیزدهم خوش بین است که مدیران خودروساز به این شیوه جدید عادت می کنند و با تطبیق دادن برنامه تولبد خود با شیوه پیش اظهاری برای دریافت ارز می توانند در ماههای باقی مانده تا پایان سال نه تنها تیراژ تولید را بالا ببرند بلکه از تیراژ تولید سال گذشته؛ یعنی یک میلیون و ۳۵۵ هزار دستگاه فراتر رفته و تولید خودرو در کشور به قله یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی برسند.

البته به نظر می رسد با توجه به چالشهای متعدد این وعده‌ها بیشتر به سنگ بزرگی شبیه است که تیر صمت به آن نمی خورد. برخی تحلبلگران معتقدند اجرای این شیوه ها سرعت عرضه خودرو به بازار را کاهش داده و قیمت خودرو در بازار مستعد بالا رفتن قیمت بازاری خودرو از ناحیه کاهش عرضه شرکت های خودروساز خواهیم بود.

اخبار مرتبط

دلار بهانه ای برای گرانی خودرو؛ ماجرا چیست؟
ائتلاف کم سابقه تروریستی در شرق ایران/نشانه ای از یک درگیری بزرگ‌تر؟
تکلیف سهمیه‌های ذخیره کارت سوخت ها مشخص شد
سهمیه نرخ اول و دوم بنزین به کدام خودروها تعلق نمی‌گیرد؟
قیمت روز انواع خودرو ساینا در بازار امروز/ ۲۴ آذر ۱۴۰۴
اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو از کارخانه تا بازار در یازدهمین طرح فروش...
آغاز ثبت نام یازدهمین دوره فروش محصولات ایران خودرو از امروز+ شرایط
هر آنچه باید درباره طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروها و معایب و مزایای...

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

چرا بسته های اینترنت زود تمام می‌شود؟/ کدام بسته ها مناسب تر هستند؟
ثبت‌نام آزمون پذیرش دانشجو معلم ۱۴۰۵ امروز آغاز شد+ لینک ثبت‌نام
آخرین وضعیت بازار طلا و سکه ۲۵ آذر ۱۴۰۴/ طلا ریزشی شد
دلار بهانه ای برای گرانی خودرو؛ ماجرا چیست؟
آخرین وضعیت ارزهای دیجیتال در جهان/ حرکت بیت‌کوین به سمت کف قیمت ۲۰۲۵
افزایش ۲۰ برابری هزینه افتتاح حساب بانکی/ قیمت هر تمبر چقدر شد؟
ائتلاف کم سابقه تروریستی در شرق ایران/نشانه ای از یک درگیری بزرگ‌تر؟
تکلیف سهمیه‌های ذخیره کارت سوخت ها مشخص شد
قیمت طلای جهانی امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴/ رشد طلای جهانی ملایم شد
قیمت جهانی نفت امروز سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴
جدیدترین قیمت انواع سکه پارسیان در بازار/ ۲۵ آذر ۱۴۰۴
آغاز پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری دی‌ماه از امروز

خبر ورزشی

صبحانه‌ای محبوب اما خطرناک که فشار خون شما را بالا می برد

هر آنچه باید در مورد تفاوت سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا بدانید

بهترین مکمل ها برای پیشگیری از سرماخوردگی را بشناسید

دیابتی ها بخوانند؛ با این رژیم مصرف انسولین را کاهش دهید

مضرترین موادغذایی که باعث تخریب دندان‌ها می‌شوند

اقتصادسنج

اقتصادسنج رسانه خبری–تحلیلی در حوزه اقتصاد است که با هدف ارائه اخبار دقیق، تحلیل‌های قابل‌اعتماد و تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ایران شکل گرفته است. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات اقتصادی را ساده، قابل‌فهم و به دور از پیچیدگی‌های رایج ارائه کنیم تا برای همه مخاطبان قابل استفاده باشد.

خبر فوری

دلار بهانه ای برای گرانی خودرو؛ ماجرا چیست؟

آخرین وضعیت ارزهای دیجیتال در جهان/ حرکت بیت‌کوین به سمت کف قیمت ۲۰۲۵

دسترسی سریع

  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • بین الملل
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اخبار استانها
  • فناوری
  • تماس با ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.