جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 4017 |
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲ |
ارسال به دوستان
پ

مهسا امینی کیست؟

چند وقتی است که نام مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی، نه تنها در ایران بلکه به صورت بین المللی و در سطح جهان بر سر زبان هاست و ماجراهایی را در کشور رقم زده است؛ اما به راستی مهسا امینی کیست؟ و چه ماجرایی دارد؟ 

به گزارش «اقتصادسنج»، چند وقتی است که نام مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی، نه تنها در ایران بلکه به صورت بین المللی و در سطح جهان بر سر زبان هاست و ماجراهایی را در کشور رقم زده است؛ اما به راستی مهسا امینی کیست؟ و چه ماجرایی دارد؟

مهسا امینی کیست؟

مهسا با نام اصلی «ژینا» امینی متولد ۳۰ شهریور ۱۳۷۹ در سقز کردستان است.

ماجرای مهسا امینی چیست؟

طبق گفته‌های خانواده مهسا امینی، در شهریور ۱۴۰۱ با خانواده برای دیدن اقوام به تهران سفر  میکند. حدود ساعت ۶ عصر روز سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در نزدیکی ایستگاه مترو شهید حقانی واقع در بزرگراه شهید حقانی، مهسا در حالی که همراه برادرش بود توسط ماموران گشت ارشاد به علت وضعیت پوشش خود دستگیر می شود.

عکس مهسا امینی در مترو قبل از بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی

پس از اعتراض برادرش «اشکان امینی»، به او گفته می شود، خواهرش برای گذراندن کلاس توجیهی به اماکن منتقل شده و بعد از ۴۰ دقیقه آزاد خواهد شد.

دو ساعت بعد از بازداشت و انتقال مهسا به ساختمان پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزراء، طبق آن‌چه از سوی مراجع رسمی گفته شد، او دچار حمله قلبی شده و بیهوش می‌شود.

بنابر گفته اشکان امینی برادر مهسا، با حضور آمبولانس در محل بازداشت مهسا، پس از پرس و جوهای خانواده او در رابطه با حضور آمبولانس به آن‌ها گفته می‌شود که یکی از ماموران مصدوم شده است ولی زمانی که خانواده نگران و چشم به راه مهسا عکس او را به یکی از مراجعین نشان می‌دهند به آن ها می‌گوید که فرد منتقل شده به بیمارستان «مهسا امینی» بوده است.

اشکان امینی همچنین گفت: بعد از اینکه به بیمارستان رسیدیم متوجه شدیم خواهرم در بخش ویژه این بیمارستان در حال کما قرار دارد و پزشکان به ما گفتند او توأمان سکته مغزی و سکته قلبی داشته است.

فوت مهسا امینی

متاسفانه بعد از ظهر روز جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، مهسا امینی در بیمارستان کسری تهران دار فانی را در ۲۲ سالگی وداع گفت.

به دلیل گمانه‌زنی های متعددی که در رابطه با فوت مهسا امینی وجود داشت، پلیس ساعاتی بعد از فوت این دختر جوان، ویدیویی از لحظه اعتراض او به حضورش در جلسه توجیهی و سکته اش تا لحظه رسیدن اورژانس را منتشر کرد.

پیکر پاک مهسا امینی روز شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ مصادف با اربعین حسینی و با حضور گسترده مردم در آرامستان «آیچی» شهر سقز تشیع و به خاک سپرده شد.

اعتراضات مردمی به فوت مهسا امینی 

خبر فوت مهسا امینی منجر به جریحه‌دار شدن افکار عمومی شد؛ بنابراین پس از انعکاس خبر فوت مهسا امینی، عده ای از مردم در اعتراض به مرگ مهسا روبروی بیمارستان کسری تجمع کردند.

خشم عمومی مردم از فوت مهسا امینی در جامعه و شبکه‌های اجتماعی هر روز بیشتر می‌شد و باعث واکنش‌های گسترده‌ای در سطح داخلی و بین‌المللی شد. بسیاری از سیاستمداران، هنرمندان، شخصیت‌ها، احزاب و نهادهای ایرانی و جهانی به آن واکنش نشان دادند. همچنین مرگ او باعث اعتراضات گسترده‌ای در شهرهای مختلف ایران شد، اعتراضاتی که بعد از گذشت ۱۰ روز هنوز هم ادامه دارد.

رکورد هشتگ مهسا امینی در توییتر 

همزمان با اعتراضات، استفاده از هشتگ #مهسا_امینی در اعتراض به مرگ او رکورد استفاده از یک هشتگ در تاریخ توییتر را شکست و تا ۴ مهر ۱۴۰۱ این هشتک بیش از ۱۰۰ میلیون بار استفاده شد.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 6