یکشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | 2025-06-08
کد خبر: 51684 |
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰ |
ارسال به دوستان
پ

نگاهی به قیمت روز دوربین‌های عکاسی نشان می‌دهد امروز خرید پراید ۳۵۰ میلیونی برای جوانان بسیار به‌صرفه‌تر از خرید تجهیزات دوربین عکاسی است.

اقتصادسنج | از آنجا که عکاسی علاوه بر کسب مهارت نیاز به تجهیزات حرفه‌ای برای خدمات رسانی دارد با نگاهی به قیمت روز دوربین‌های عکاسی نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای متوجه هزینه بالای این فعالیت شغلی می‌شویم. در حال حاضر قیمت یک دوربین عکاسی فول فریم نیمه حرفه‌ای حدود ۷۰ الی ۱۰۰ میلیون و دوربین عکاسی فول فریم حرفه‌ای ۱۱۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که دوربین تنها وسیله لازم و کافی برای ایجاد یک کسب و کار عکاسی نیست.

به طور متوسط هر عکاس برای پوشش انواع و اقسام محصولات و یا سوژه‌های عکاسی حوزه تخصصی خود به ۳ لنز متفاوت نیاز دارد. لنز از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین تجهیزات در کیفیت عکس است کما اینکه بدون لنز عکسی هم وجود نخواهد داشت و دوربین بدون لنز به کار کسی نمی‌آید. قیمت ۳ عدد لنز با کیفیت در بازار امروز نزدیک به ۲۴۰ میلیون تومان می‌شود.

۳۶۰ میلیون تومان؛ کف قیمت تجهیزات عکاسی!

اما قضیه به اینجا ختم نمی‌شود! علاوه بر لنز به نور عکاسی استودیویی و تجهیزات جانبی نیز نیاز است. هر عکاس برای ارائه کار حرفه‌ای حداقل به سه شاخه نور استودیویی و تعدادی تجهیزات جانبی از قبیل سه پایه، فون، بک دراپ، رفلکتور، سه پایه رفلکتور، سه پایه نور و انواع اقسام اکسسوری‌ها نیازمند است. حداقل هزینه تهیه این تجهیزات که متشکل از نورها و شکل‌دهنده‌های نور و اکسسوری‌های چینی است ۵۰ الی ۸۰ میلیون تومان است.

تا به اینجا هزینه تهیه تجهیزات عکاسی در کف قیمتی خود حدود ۳۶۰ میلیون تومان شده است. حال جوانی را در نظر بگیرید که با کسب مهارت عکاسی در ابتدای راه‌ ایجاد کسب و کار خود قرار دارد. علاوه بر هزینه خرید تجهیزات مسئله اجاره محل استودیو هنوز باقی مانده. بر کسی پوشیده نیست که اجاره واحدهای تجاری در حال حاضر سر به فلک می‌کشد و برآمدن از پس این قیمت‌های نجومی در توان اکثریت افراد جامعه نیست. تازه زمانی که همه این‌ها انجام شد مدتی نامعلوم نیز باید در انتظار رسیدن به درآمد ثابت بود که این خود به سرمایه‌ای اضافی نیاز دارد تا جای خالی هزینه‌ها در این زمان را پر کند. اکنون نگاهی به قیمت دوربین‌ و لنزهای موجود در بازار می‌اندازیم.

نکته قابل توجه در لیست بالا این است که عموما برای عکاسی تبلیغاتی حرفه‌ای و بنرهای شهری دوربین‌های مدیوم فرمت مناسب هستند که با اغماض از دوربین‌های فول فریم نیز استفاده می‌شود.

با  این اوصاف و یک حساب سرانگشتی سوال این است که آیا طبقه متوسط و پایین جامعه اصلا می‌تواند به چنین راهی برای کسب درآمد فکر کند؟! پر واضح است که چنین چیزی ممکن نیست و همین قیمت بالای راه‌اندازی این کسب و کار کاربردی و مهم آن را به یک کالای لوکس و تجملاتی تبدیل می‌کند که تنها در انحصار طبقه و افراد خاصی است. اینجا دقیقا نقطه‌ای است که تخصص کم کم رنگ می‌بازد و پول حرف اول را می‌زند.

و اما در انتها باید گفت شاید بدترین کارکردی که این مسئله در جامعه دارد تشدید هر چه بیشتر شکاف طبقاتی و دور شدن جوانان مستعد و علاقمند از حوزه کاریشان و کشیده شدنشان به سمت حوزه‌های کاری نامرتبط مانند مسافربری و حتی شغل‌های کاذب است. به طوری که امروز خرید پراید ۳۵۰ میلیونی برای جوانان بسیار به‌صرفه‌تر از خرید تجهیزات دوربین عکاسی است.

اطلاعات/

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید