اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/خودرو/چگونه گیربکس دستی را به اتوماتیک تبدیل کنیم؟+ راهنما

چگونه گیربکس دستی را به اتوماتیک تبدیل کنیم؟+ راهنما

بسیاری از افراد از تعویض مرتب دنده و گرفتن زیاد کلاچ ناراضی هستند و بنا به دلایل متعدد تمایل دارند تا خودروی ایرانی خود را که گیربکس دنده‌ای دارد به گیربکس اتوماتیک تبدیل کنند . باید گفت که این تبدیل...

تیر ۱۹, ۱۴۰۲
21 بازدیدها

اقتصادسنج | بسیاری از افراد از تعویض مرتب دنده و گرفتن زیاد کلاچ ناراضی هستند و بنا به دلایل متعدد تمایل دارند تا خودروی ایرانی خود را که گیربکس دنده‌ای دارد به گیربکس اتوماتیک تبدیل کنند. باید گفت که این تبدیل گیربکس دارای مزایا و معایبی خواهد بود.

هر راننده‌ای که روزانه زمان زیادی را در ترافیک کلافه‌کننده شهری مثل تهران سپری می‌کند، حتما درباره تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک فکر کرده است. واقعیت این است که راحتی رانندگی با خودروهای اتومات به‌خصوص در ترافیک، موضوعی نیست که بتوان خیلی راحت از کنارش عبور کرد.

شاید از نظر خیلی از افراد، هزینه نسبتا بالای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک، ارزش رانندگی راحت‌تر را داشته باشد؛ اما قبل از هر تصمیمی باید به یک سوال مهم پاسخ دهید. آیا تبدیل گیربکس معمولی به اتومات، مشکلات فنی برای خودرو ایجاد نمی‌کند؟ در ادامه قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم.

گیربکس‌های اتوماتیک مورد استفاده در ایران

فرض کنید قصد تبدیل گیربکس دستی به اتومات ۲۰۶ را دارید. همان‌طور که می‌دانید مدل‌های کارخانه‌ای اتومات پژو ۲۰۶ نیز در ایران تولید می‌شود. عده‌ای تصور می‌کنند که برای اتوماتیک شدن پژو ۲۰۶ دستی، دقیقا همان گیربکس اتوماتیک کارخانه‌ای را جایگزین جعبه دنده معمولی می‌کنند. این تصور کاملا اشتباه است. اجازه دهید خیال شما را راحت کنیم. اصلا در ایران چیزی به نام گیربکس اتوماتیک نو نداریم.

وقتی برای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک به تعمیرگاه مراجعه می‌کنید، از گیربکس‌های اتوماتیک ZF مدل ۲۰۰۲ استفاده می‌کنند. داستان از چه قرار است؟ کارخانه ZF یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان گیربکس در سطح دنیاست. در سال ۱۳۷۶ برای نخستین بار از گیربکس‌های اتوماتیک این کارخانه روی پژو ۴۰۵ در ایران استفاده شد. این گیربکس‌ها مشکلات زیادی از جمله افزایش استهلاک، مصرف سوخت، کاهش شتاب و… را برای خودروها ایجاد می‌کردند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها در خارج از ایران خیلی زود متوقف شد.

تعدادی از این گیربکس‌ها از سال‌ها پیش در ایران موجود هستند. همه این گیربکس‌های اتوماتیک ZF، استوک یا دست دوم هستند. در واقع برای تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتومات، این جعبه دنده روی خودروی شما قرار می‌گیرد. بنابراین خبری از گیربکس‌های کارخانه‌ای باکیفیت برای جایگزینی با جعبه دنده‌های معمولی نیست. طبیعتا نمی‌توان انتظار عملکرد گیربکس اتوماتیک فابریک را از این جعبه دنده داشت.

نحوه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

تبدیل گیربکس معمولی به اتومات چیزی در حدود ۲ تا ۳ روز در تعمیرگاه به‌طول می‌انجامد. برای این منظور ابتدا سیستم گیربکس دستی از پیشرانه خودرو خارج می‌شود. سپس جعبه دنده ZF آلمان جایگزین آن می‌شود. دسته دنده مخصوص خودروهای اتوماتیک نیز جایگزین دسته دنده معمولی می‌شود. پس از تعویض پشت آمپر، نوبت به سیم کشی گیربکس اتوماتیک می‌رسد.

تبدیل گیربکس معمولی به اتومات

تکنولوژی گیربکس ZF قدیمی است. بنابراین خبری از کامپیوتر گیربکس روی این قطعه نیست. ضمن اینکه ساعت و شیر برقی نیز در آن وجود ندارد. به همین دلیل نمی‌توان جلوی تقه زدن ماشین حین حرکت با این خودرو را گرفت. در نتیجه با پشت سرگذاشتن مراحل فوق، کار تبدیل جعبه دنده به پایان می‌رسد.

تبدیل گیربکس معمولی به اتوماتیک در کدام خودروها امکان‌پذیر است؟

امکان تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک در همه خودروها وجود ندارد. نباید تصور کنید چون مدل اتوماتیک خودرویی مانند کوییک در بازار وجود دارد، می‌توانید جعبه دنده ماشین معمولی خود را نیز تعویض کنید. تعمیرکاران حرفه‌ای تنها برای مدل‌های خاصی از خودروهای سواری کار تبدیل گیربکس را انجام می‌دهند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

پژو پرشیا

زانتیا

سمند با موتور معمولی

دنا

پژو ۴۰۵

پژو ۲۰۶

 

معایب تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

فرض کنید قصد تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک دنا را دارید. از طرفی قیمت دنا پلاس اتوماتیک آنقدر در بازار بالا رفته است که امکان خرید آن را ندارید. از طرفی دیگر رانندگی راحت‌تر با جعبه دنده اتوماتیک، شما را وسوسه می‌کند که دست به چنین کاری بزنید. این روزها تقریبا در هر تعمیرگاهی تبلیغ تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتومات مشاهده می‌شود.

اولا پیشنهاد می‌کنیم که به هرکسی برای این منظور اعتماد نکنید. حتما این کار تخصصی را در مراکز معتبر و زیر نظر تعمیرکاران حرفه‌ای انجام دهید.

البته خیلی از تعمیرکاران درباره معایب تبدیل گیربکس معمولی به اتومات، توضیحات شفاف و روشنی به شما ارائه نمی‌کنند. به‌هر ترتیب با اعمال این تغییر، سیستم فنی خودروی خود را دستکاری خواهید کرد.

قطعات مختلف هر خودرو مطابق با استاندارد خاصی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. با ایجاد تبدیل گیربکس خودرو از دستی به اتوماتیک، نظم حاکم در عملکرد قطعات ماشین مختل می‌شود. شاید در روزهای ابتدایی هیچ مشکلی را مشاهده نکنید؛ اما به‌مرور زمان مشکلات یک‌به‌یک از راه می‌رسند. از جمله مهم‌ترین مشکلات در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افت توان و شتاب‌گیری خودرو

تقه زدن ماشین حین حرکت

افزایش بیش از حد دمای موتور

به‌گوش رسیدن صداهای غیرعادی حین حرکت

جا نرفتن یا دیر جا رفتن دنده هنگام تعویض

افزایش مصرف سوخت خودرو (حدود ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

 

 

همراه مکانیک/

 

برچسب ها:

تبدیل گیربکس اتومات به دستیتبدیل گیربکس به اتوماتتبدیل گیربکس دستی به اتومات 206تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

اخبار مرتبط

دور جدید عرضه خودروهای وارداتی آغاز شد + اسامی خودروها
قیمت روز محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار+ جدول
طرح فروش محصولات بهمن موتور آغاز شد+ شرایط
دلار بهانه ای برای گرانی خودرو؛ ماجرا چیست؟
سهمیه نرخ اول و دوم بنزین به کدام خودروها تعلق نمی‌گیرد؟
قیمت روز انواع خودرو ساینا در بازار امروز/ ۲۴ آذر ۱۴۰۴
اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو از کارخانه تا بازار در یازدهمین طرح فروش...
آغاز ثبت نام یازدهمین دوره فروش محصولات ایران خودرو از امروز+ شرایط

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

خواص بی نظیر چای دارچین برای سلامتی که باید بدانید
قیمت جدید آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران+ جدول
دور جدید عرضه خودروهای وارداتی آغاز شد + اسامی خودروها
قیمت روز محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار+ جدول
طرح فروش محصولات بهمن موتور آغاز شد+ شرایط
سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال بخوانند؛ مراقب این ۵ اشتباه در خرید ارز دیجیتال باشید
آخرین وضعیت بازار ارز امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴/ دلار کانال ۱۳۰ هزار تومانی...
پیش‌بینی اوپک از بازار نفت در سال ۲۰۲۶/ افزایش عرضه جهانی نفت در...
چرا بسته های اینترنت زود تمام می‌شود؟/ کدام بسته ها مناسب تر هستند؟
ثبت‌نام آزمون پذیرش دانشجو معلم ۱۴۰۵ امروز آغاز شد+ لینک ثبت‌نام
آخرین وضعیت بازار طلا و سکه ۲۵ آذر ۱۴۰۴/ طلا ریزشی شد
دلار بهانه ای برای گرانی خودرو؛ ماجرا چیست؟

خبر ورزشی

خواص بی نظیر چای دارچین برای سلامتی که باید بدانید

صبحانه‌ای محبوب اما خطرناک که فشار خون شما را بالا می برد

هر آنچه باید در مورد تفاوت سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا بدانید

بهترین مکمل ها برای پیشگیری از سرماخوردگی را بشناسید

دیابتی ها بخوانند؛ با این رژیم مصرف انسولین را کاهش دهید

اقتصادسنج

اقتصادسنج رسانه خبری–تحلیلی در حوزه اقتصاد است که با هدف ارائه اخبار دقیق، تحلیل‌های قابل‌اعتماد و تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ایران شکل گرفته است. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات اقتصادی را ساده، قابل‌فهم و به دور از پیچیدگی‌های رایج ارائه کنیم تا برای همه مخاطبان قابل استفاده باشد.

خبر فوری

قیمت روز محصولات سایپا و ایران‌خودرو

قیمت روز محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار+ جدول

طرح فروش محصولات بهمن موتور آغاز شد+ شرایط

دسترسی سریع

  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • بین الملل
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اخبار استانها
  • فناوری
  • تماس با ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.