اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/اخبار روز/اقتصادی/راه آهن در آستانه شکستن رکود ۱۰۰ ساله افت حمل بار

راه آهن در آستانه شکستن رکود ۱۰۰ ساله افت حمل بار

به روش استدلال آقای میعاد صالحی، ای بسا اگر ایشان تشریف نیاورده بودند، رکورد به مراتب بالاتری رقم می‌خورد! همانطور که دیده می‌شود، تحقق عملکرد فوق ناشی از روندی خارج از کنترل راه آهن بوده که پیش از...

آذر ۲۶, ۱۴۰۱
9 بازدیدها

اقتصادسنج؛ میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن در ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در صفحه توییتر خود نوشت: «به لطف خدا با تلاش‌های شبانه روزی چهارماهه و عملیاتی کردن تفاهم با کشور‌های همسایه از جمله ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و پاکستان، ترانزیت بار ریلی کشور با دو برابر شدن نسبت به سال قبل، رکورد تاریخ صدساله راه آهن را شکست و انشاءالله تا پایان سال هر روز این رکورد را جا به جا خواهیم کرد.»

مدیرعامل راه‌آهن بار دیگر در آبان ماه سال ۱۴۰۱ در مراسم افتتاح راه آهن زاهدان-خاش این ادعا را تکرار کرد. بررسی عمیق‌تر عملکرد ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۰ بیانگر آن است که ادعای فوق، بیش از این که یک واقعیت قابل اتکا باشد، بازی با آمار و بزرگنمایی آن، جهت سرپوش گذاشتن بر عملکرد نامطلوب حمل بار در راه آهن در دوره اخیر است.

در خصوص میزان اعتبار ادعای فوق نکات زیر قابل بررسی است؛

گوگرد ترکمنستان، جور افزایش آمار ریلی ایران را کشید

۱ ـ ریشه اصلی رکورد ادعایی مطرح، افزایش شدید صادرات گوگرد ترکمنستان در اثر افزایش قیمت و تقاضای جهانی آن بوده است. شاهد این مدعا نیز ارتباط مستقیم و همیشگی میزان ترانزیت حمل ریلی ایران با میزان صادرات گوگرد توسط ترکمنستان از مسیر ایران بوده و سال ۱۴۰۰ نیز از این موضوع مستثنی نبوده است.

گوگرد ترکمنستان سهم حدود ۸۰ درصدی (۸۲ درصد تناژ و ۷۶ درصد تن-کیلومتر) از ترانزیت ریلی ایران را در سال ۱۴۰۰ داشته است. دقت در ترکیب ترانزیت ریلی بیانگر این مهم است که عملیاتی کردن تفاهم با کشور‌های همسایه ـ که مورد ادعای مدیر عامل راه آهن است ـ هیچ گونه تأثیری در ثبت رکورد فوق نداشته است، چون سهم سه کشور قزاقستان، روسیه و پاکستان بر خلاف ادعای فوق، بسیار ناچیز و نزدیک به صفر بوده و افزایشی هم نداشته است.

اساساً ادعای به فعلیت رساندن چهار ماهه تفاهم نامه‌های بین المللی در حوزه ترانزیت، با نگاه خوش بینانه بیانگر بی تجربگی ادعاکننده و با نگاه واقع بینانه، بیانگر تلاش جهت انحراف افکار عمومی از واقعیات وخیم حمل بار ریلی است.

رکوردزنی صالحی در افت تناژ حمل بار ترانزیت داخلی

۲ ـ مغالطه دوم در این ادعا، بزرگنمایی جزء کوچکی از یک واقعیت بزرگ است. به عبارت دیگر سهم ترانزیت از کل حمل بار ریلی طی سالیان گذشته حدود ۳ درصد بوده است. یعنی همه آنچه که مدیرعامل راه آهن به عنوان رکورد ۱۰۰ ساله تکرار می‌کند درباره ۳ درصد راه آهن است، اما درباره وضعیت ۹۷ درصد دیگر (بار داخلی) چیزی نمی‌گوید. علت این است که اگر چه بار ترانزیتی در سال ۱۴۰۰ کمی بیش از یک میلیون تن افزایش یافته، ولی حمل بار داخلی (غیر ترانزیت) نزدیک به پنج میلیون تن کاهش یافته است!

این میزان افت حمل بار در یک سال، رکورد تاریخی محسوب می‌شود. نحوه اطلاع رسانی مدیرعامل راه آهن در خصوص رکورد حمل ترانزیت مانند دانشجویی است که در معدل تمام دروس مشروط شده، ولی به نمره ۲۰ در یک درس افتخار کرده و در هر محفلی هم آن را بیان می‌کند.

به نام زدن توفیق گذشتگان

۳- وضعیت عملکرد ترانزیت در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ که در دوره مدیریت قبل بوده نیز دلیل دیگری بر سست بودن این ادعاست. اولاً حدود نیمی از عملکرد ترانزیت در سال ۱۴۰۰ طی شش ماهه اول سال محقق شده است. ثانیاً عملکرد ترانزیت در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۲۵ درصد رشد همراه بوده، در حالی که در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل، این رشد به ۹۸ درصد کاهش یافته است.

به روش استدلال آقای میعاد صالحی، ای بسا اگر ایشان تشریف نیاورده بودند، رکورد به مراتبی بالاتری رقم می‌خورد! همانطور که دیده می‌شود تحقق عملکرد فوق ناشی از روندی خارج از کنترل راه آهن بوده که پیش از انتصاب صالحی آغاز شده و در ماه‌های پس از حضور وی نیز ادامه یافته است.

انتساب رکورد فوق به عملکرد صالحی در دوره کوتاه سکانداری راه آهن ساده انگاری آماری و حتی جا زدن توفیقات دیگران به نام ایشان است.

با توجه به توضیحات فوق می‌توان ادعا کرد این روش اطلاع رسانی و استفاده از آمار، مصداق بارز ارائه اطلاعات غلط است که می‌تواند ضمن انحراف افکار عمومی از واقعیت‌های صنعت ریلی، موجب تصمیم گیری‌های اشتباه توسط مدیران ارشد دولت شود و البته که اظهارات و ادعا‌های مدیرعامل راه آهن در سایر موضوعات را هم بی اعتبار می‌کند.

واقعیت کنونی راه آهن این است که افت حمل بار ریلی در سال ۱۴۰۱ کماکان با شتاب ادامه دارد و چنانچه این موضوع چاره اندیشی نشود رکورد ۱۰۰ ساله افت حمل بار ریلی (براساس آمار‌های واقعی و نه داده‌های تخیلی) به نام مدیرعامل فعلی راه آهن ثبت خواهد شد.

تابناک/

برچسب ها:

راه آهنگوگرد ترکمنستانمیعاد صالحی مدیرعامل راه آهن

اخبار مرتبط

این مشاغل مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند
دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۵ چقدر تعیین شد؟
قیمت جدید کالاهای اساسی در هفته منتهی به ۲۰ آذر ۱۴۰۴+ جدول
قیمت جدید لبنیات اعلام شد+ جدول
زمان واریز کالابرگ دهک های ۴ تا ۷ جدا شد/ کالابرگ دهک های...
زمان واریز کالابرگ دهک های ۴ تا ۷ اعلام شد
کف و سقف عیدی کارگران در سال ۱۴۰۵ چقدر شد؟
آخرین جزئیات از کالابرگ مرحله پنجم/ مبلغ کالابرگ دهک های اول تا سوم...

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

پیش ‌بینی بورس سه ‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴
سهمیه نرخ اول و دوم بنزین به کدام خودروها تعلق نمی‌گیرد؟
آغاز پیش‌فروش سکه های ۱۳۸۶از فردا سه‌شنبه ۲۵ آذر/ امشب آخرین مهلت واریز...
جدیدترین قیمت انواع گوشی های سامسونگ تاشو در بازار+ جدول
پیش بینی قدیمی که به واقعیت تبدیل شد/ دلار ۱۷۸ هزار تومانی هم...
قیمت روز انواع خودرو ساینا در بازار امروز/ ۲۴ آذر ۱۴۰۴
معرفی وام قرض‌ الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی بانک مسکن+ شرایط دریافت
۵ محرک کلان اقتصادی برای شروع قوی‌ترین موج صعودی بازار کریپتو در ۳...
هشدار جدی به خریداران سکه؛ مراقب سکه های پلاستیکی در بازار باشید
آخرین قیمت دلار، یورو و انواع ارزها ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ دلار یک کانال...
اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو از کارخانه تا بازار در یازدهمین طرح فروش...
آخرین وضعیت بازار طلا و سکه ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ طلا همچنان می تازد

خبر ورزشی

صبحانه‌ای محبوب اما خطرناک که فشار خون شما را بالا می برد

هر آنچه باید در مورد تفاوت سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا بدانید

بهترین مکمل ها برای پیشگیری از سرماخوردگی را بشناسید

دیابتی ها بخوانند؛ با این رژیم مصرف انسولین را کاهش دهید

مضرترین موادغذایی که باعث تخریب دندان‌ها می‌شوند

اقتصادسنج

اقتصادسنج رسانه خبری–تحلیلی در حوزه اقتصاد است که با هدف ارائه اخبار دقیق، تحلیل‌های قابل‌اعتماد و تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ایران شکل گرفته است. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات اقتصادی را ساده، قابل‌فهم و به دور از پیچیدگی‌های رایج ارائه کنیم تا برای همه مخاطبان قابل استفاده باشد.

خبر فوری

جدیدترین قیمت انواع گوشی های سامسونگ تاشو در بازار+ جدول

پیش بینی قیمت دلار در روز های آینده

پیش بینی قدیمی که به واقعیت تبدیل شد/ دلار ۱۷۸ هزار تومانی هم در راه است؟

دسترسی سریع

  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • بین الملل
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اخبار استانها
  • فناوری
  • تماس با ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.