اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/خودرو/تفاوت قیمت لاستیک دولتی و آزاد چقدر است؟/ علت کمبود لاستیک چیست؟

تفاوت قیمت لاستیک دولتی و آزاد چقدر است؟/ علت کمبود لاستیک چیست؟

عرضه ۷۰۰ هزار لاستیک و کاهش تعرفه واردات دو سیاست جدید برای کنترل بازار است. رئیس اتحادیه فروشندگان تایر از آغاز فروش ۷۰۰ هزار لاستیک در ۳۱ استان کشور با شروع هفته جدید خبر داده و همزمان وزارت صمت...

آبان ۲۱, ۱۴۰۲
6 بازدیدها

اقتصادسنج| عرضه ۷۰۰ هزار لاستیک و کاهش تعرفه واردات دو سیاست جدید برای کنترل بازار است. رئیس اتحادیه فروشندگان تایر از آغاز فروش ۷۰۰ هزار لاستیک در ۳۱ استان کشور با شروع هفته جدید خبر داده و همزمان وزارت صمت تعرفه واردات را علی‌رغم میل باطنی تولید‌کننده‌ها به یک‌سوم رسانده است.

آمار تولید لاستیک در کشور که اخیرا برمبنای کارنامه هفت‌ماهه ابتدایی سال از کارخانه‌های داخلی منتشر شده، تا حدود زیادی از نبود هماهنگی میان عرضه و تقاضا در این بازار پرده‌برداری می‌کند و طبق محاسبات فرارو کسی که به‌ناچار راهی بازار آزاد می‌شود، ممکن است تا سه برابر نرخ مصوب هزینه کند.

کاهش تولید لاستیک به روایت آمار

تولید لاستیک در کشور ظرف هفت ماه ابتدایی امسال درمقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش داشته است. براساس جدولی که اخیرا تحت‌عنوان آمار تولید کارخانه‌های تایرسازی در رسانه‌ها منتشر شده در حدفاصل فروردین تا پایان مهرماه سال جاری ۱۴۶ هزار و ۳۶۳ تن تایر که معادل ۱۳ میلیون و ۴۷۸ هزار و ۹۳۱ حلقه لاستیک است، تولید شده، اما پارسال میزان تولیدات کارخانه‌های تایرسایزی در همین بازه زمانی کمی بیش از ۱۳ میلیون و ۷۵۷ هزار حلقه لاستیک بوده است.

تولید لاستیک در کشور ظرف هفت ماه ابتدایی سال درحالی به حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه رسیده که از این تعداد ۱۱ میلیون و ۹۳۱ هزار حلقه یعنی ۸۸ درصد کل حجم تولید تایرسازان مخصوص خودرو‌های سواری بوده که همین عدد هم کاهش پنج درصدی حجم تولید لاستیک سواری درمقایسه با هفت ماه ابتدایی پارسال را نشان می‌دهد. از طرفی آمار و ارقام اعلام شده از حجم تولید لاستیک وانت‌ها هم افت ۱۰ درصدی در این بخش را مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید 

قیمت روز انواع لاستیک خودرو در بازار+ جدول

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیاز سالانه کشور به لاستیک را چیزی بین ۲۶ تا ۲۷ میلیون حلقه تخمین زده می‌شود. طبق اظهارات حسین فرهید‌زاده که یکی از معاونان وزیر صمت است، سالانه ۲۱ میلیون حلقه در کشور تولید می‌شود و به این عدد ۳.۷ میلیون لاستیک وارداتی هم اضافه می‌شود. با این اوصاف می‌توانیم کمبود سالانه لاستیک در کشور را دست‌کم حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار حلقه بدانیم. تایرسازان اگر با همان دست‌فرمان هفت‌ماهه ابتدایی سال جلو بروند، تا پایان اسفند کمبود همین میزان حلقه لاستیک در کشور احساس می‌شود.

سیاست‌های وزارت صمت برای تنظیم بازار لاستیک

عرضه ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک در کشور و کاهش تعرفه واردات دوتا از جدید‌ترین سیاست‌های وزارت صمت برای کنترل اوضاع است. محمد‌رضا آل سارا به‌عنوان رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران گفته از این هفته روند عرضه ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک در تمام استان‌های کشور کلید می‌خورد.

عرضه لاستیک در کشور در این برهه با هدف برقراری ثبات در بازار استارت می‌خورد و فروش سامانه‌ای لاستیک که به طور موقت منتفی شده بود تا وقتی که این محصول به قیمت واقعی برسد، ادامه خواهد داشت. از تابستان امسال عرضه لاستیک کاهش پیدا کرده بود و سایت‌هایی که با هدف تامین لاستیک با قیمت دولتی مشغول به کار بودند، تقریبا هیچ عرضه‌ای نداشتند. این وضعیت تا همین امروز ادامه دارشد و نتیجه آن چیزی جز بالارفتن قیمت لاستیک نبوده است.

بیشتر بخوانید 

راهنمای صفر تا صد خرید لاستیک دولتی+ جزئیات خرید حضوری و آنلاین/ در هر بار نوبت امکان خرید چند حلقه تایر وجود دارد؟

عرضه لاستیک در کشور طبق صحبت‌های رئیس انجمن صنفی صنعت تایر و تولیدکنندگان تایر در قالب رینگ‌های پرمصرف مثل ۱۳، ۱۴ و ۱۵ اینچ است که اغلب برای پراید، پژو و سمند به کاربرد دارد. به‌طور دقیق‌تر قرار است نیمی از لاستیک‌های توزیع شده تا پایان آبان رینگ ۱۳، سایز مخصوص پراید باشد که کمبود آن بیشتر از سایر لاستیک‌ها در بازار احساس می‌شود.

کاهش تعرفه واردات لاستیک هم دومین حربه وزارت صمت در این برهه برای مقابله با کمبود و گرانی لاستیک است. طوریکه تعرفه واردات لاستیک از ۳۲ به ۱۰ رسیده که خب این اتفاق اصلا خوشایند تولید‌کننده‌ها نیست.

تفاوت قیمت لاستیک دولتی و آزاد

قیمت لاستیک در بازار آزاد نسبت به نرخ مصوب می‌تواند تا سه برابر بیشتر باشد. مثلا لاستیک سایز ۱۳ پراید از برند ایران‌تایر در سایت تولید ایرانی که یکی از سکو‌های مخصوص فروش لاستیک با نرخ مصوب به‌حساب می‌آید، ۸۳۰ هزار تومان است. کسی که می‌تواند یک جفت حلقه لاستیک پراید را با قیمت مصوب بخرد، چیزی حدود یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان هزینه می‌کند، اما همین جفت لاستیک را در بازار آزاد ممکن است چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بفروشند و با این اوصاف خرید هر چهار حلقه نزدیک هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

لاستیک پژو ۲۰۶ در بازار آزاد به‌اسم رودستون به‌ازای هر حلقه دو میلیون و ۸۷۵ هزار تومان به‌فروش می‌رسد، اما در سایت تولید ایرانی امکان خرید لاستیک پژو ۲۰۶ با نرخ مصوب فراهم شده و لاستیک سایز ۱۴ ایران‌تایر را می‌شود با یک میلیون و ۲۰ هزار تومان سفارش داد.

برچسب ها:

تفاوت لاستیک دولتی با آزادعرضه لاستیکعلت کمبود لاستیک خودرولاستیک

اخبار مرتبط

قیمت کارخانه ای محصولات ایران‌خودرو ویژه آذر ۱۴۰۴+ جدول
مجازات سخت برای کسانی که پلاک خودرو را مخدوش می کنند
شرایط جدید فروش محصولات کرمان موتور اعلام شد+ جدول
قیمت روز محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار/ تفاوت چشمگیر قیمت سهند...
هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ به سبد خودرویی بازار ایران اضافه شد+ قیمت
قیمت روز محصولات سایپا و ایران خودرو ۳۰ آبان ۱۴۰۴/ بازار خودرو در...
روند بازار خودرو در هفته اول آذر چگونه خواهد بود؛ قیمت خودرو صعودی...
شرایط فروش اقساطی کامیون ۱۹۳۰ ایران خودرو دیزل+ جزئیات

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

اعلام تکلیف نهایی جاماندگان سهام عدالت تا دو ماه آینده
قیمت کارخانه ای محصولات ایران‌خودرو ویژه آذر ۱۴۰۴+ جدول
اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی/ ارائه خدمات درمانی به بازنشستگان ادامه دارد
خریداران عرضه اولیه کوچین بخوانند؛ فروش سهام برای خریداران مرحله دوم آغاز شد
پیش ‌بینی بورس یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ 
زمینه‌سازی برای عادی‌سازی حمله اتمی اسرائیل به ایران!؟
برای بورس فردا یکشنبه ۲ آذر خواندن این ۸ خبر ضروری است
قانون جدید خرید و فروش طلای آنلاین تصویب شد
مجازات سخت برای کسانی که پلاک خودرو را مخدوش می کنند
خبر خوش برای بازنشستگان/ پرداخت همزمان دو وام برای بازنشستگان
پرسودترین و پرضررترین ارزهای دیجیتال امروز ۱ آذر ۱۴۰۴
شرایط جدید فروش محصولات کرمان موتور اعلام شد+ جدول

خبر ورزشی

۸ غذای مدیترانه‌ای که عمر شما را دو برابر می‌کند

آلزایمر چه علائم و نشانه هایی دارد؟+ راه های جلوگیری از آلزایمر

خوردن قهوه‌ چگونه به سلامتی بدن کمک می کند؟

عوارض خطرناک مصرف آنتی‌بیوتیک که باید بدانید!

چرا ترک سیگار برای زنان سخت تر از مردان است؟

اقتصادسنج

اقتصادسنج رسانه خبری–تحلیلی در حوزه اقتصاد است که با هدف ارائه اخبار دقیق، تحلیل‌های قابل‌اعتماد و تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ایران شکل گرفته است. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات اقتصادی را ساده، قابل‌فهم و به دور از پیچیدگی‌های رایج ارائه کنیم تا برای همه مخاطبان قابل استفاده باشد.

خبر فوری

خریداران عرضه اولیه کوچین بخوانند؛ فروش سهام برای خریداران مرحله دوم آغاز شد

خریداران عرضه اولیه کوچین بخوانند؛ فروش سهام برای خریداران مرحله دوم آغاز شد

پیش بینی بورس یکشنبه 11 آبان 1404

پیش ‌بینی بورس یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ 

دسترسی سریع

  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • بین الملل
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اخبار استانها
  • فناوری
  • تماس با ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.