اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/خودرو/آنچه باید درباره ال ۹۰ ایرانی شرکت سایپا بدانیم/ چه زمانی به بازار می آید؟

آنچه باید درباره ال ۹۰ ایرانی شرکت سایپا بدانیم/ چه زمانی به بازار می آید؟

مدیرعامل سایپا می‌گوید ال ۹۰ ایرانی را می‌شود با نصف قیمت ساندرو‌های فعلی خرید.

اردیبهشت ۱, ۱۴۰۲
35 بازدیدها

اقتصادسنج | قیمت ال ۹۰ ایرانی طبق حرف‌های مدیرعامل سایپا باید چیزی نزدیک ۵۰۰ میلیون باشد. محمدعلی تیموری در هفته‌ای که پشت سرگذاشتیم در جریان مراسم رونمایی از ال ۹۰ ایرانی قیمت تقریبی محصول جدید این کارخانه را نصف ارزش ساندرو‌های فعلی دانست که الان در بازار حول‌وحوش یک میلیارد ارزش دارند. مدیرعامل سایپا قبلا هم درباره ال ۹۰ ایرانی وعده داده بود که در سال ۱۴۰۲ و احتمالا در دهه فجر این محصول آماده عرضه به بازار باشد. در این مطلب کاری به زمان عرضه ال ۹۰ ایرانی که تا الان فقط ۵۰ تا نسخه از آن تولید شده، نداریم اما می‌خواهیم از لحاظ اقتصادی بررسی کنیم که چرا وعده مدیرعامل سایپا درباره قیمت احتمالی آن شدنی نیست.

قیمت تندر ۹۰ و ساندرو در بازار خودرو

تندر ۹۰ که نسخه قبلی ال ۹۰ ایرانی است، الان باوجود توقف تولید یکی از گران‌ترین محصولات داخلی در بازار آزاد به‌حساب می‌آید. اواسط سال ۹۸ همه تیپ‌های تندر ۹۰ به‌خاطر نداشتن استاندارد‌های جدید خودرویی از خط تولید ایرانخودرو کنار گذاشته شدند و الان همان نسخه‌های اتوماتیک مدل ۹۸ را حدود یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان می‌فروشند. قیمت تندر ۹۰ پلاس دنده‌ای ۹۵۰ میلیون تومان است و خرید تندر ۹۰ دنده‌ای صفرکیلومتر هم تقریبا ۹۰۰ میلیون تومان آب می‌خورد. مشخص نیست مدیرعامل سایپا دقیقا با کدام فرمول قیمت احتمالی ال ۹۰ ایرانی را نصف ساندرو‌های صفرکیلومتر فعلی توصیف کرده است. در سایت‌های تخصصی خودرو که با وارد کردن مشخصات، قیمت منصفانه مدل شما را تخمین می‌زنند، الان برای ساندرو اتومات مدل ۹۸ بازه ۹۷۶ میلیون تا یک میلیارد و ۴۸ میلیون تومان نمایش داده می‌شود.

یعنی به شکل میانگین با عدد یک میلیارد و ۱۶ میلیون برای ساندرو‌های صفرکیلومتر فعلی طرف هستیم و باید با حرف‌هایی که مدیرعامل سایپا زده ال ۹۰ ایرانی چیزی نزدیک ۵۰۰ میلیون قیمت داشته باشد. ال ۹۰ ایرانی در خوشبینانه‌ترین حالت همزمان با دهه فجر معرفی می‌شود، اما الان که ابتدای اردیبهشت هستیم با ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود در بازار مدل‌های دست‌دوم یک تندر ۹۰ دنده‌ای مدل ۹۲ خرید که در این ۱۰ سال ۱۴۰ هزارکیلومتر راه رفته است. یا بین مدل‌های اتومات سراغ تندر ۹۰ مدل ۹۵ رفت که کارکرد کمتری دارد و این عدد به ۸۰ هزارکیلومتر می‌رسد. درعوض بدنه آن دوررنگ است. بین ساندرو‌های دست‌دوم هم با ۵۰۰ میلیون فقط می‌شود روی مدل‌هایی دست گذاشت، که به‌اسم تصادفی فروخته می‌شوند. همه این چیز‌ها باعث می‌شوند حتی اگر سایپا به وعده خودش عمل کند و تا دهه فجر آماده فروش ال ۹۰ ایرانی باشد و علاوه بر این تا آن موقع هیچ تورمی در بازار خودرو نداشته باشیم، بازهم محدوده ۵۰۰ میلیونی برای ال ۹۰ ایرانی خیلی به واقعیت نزدیک نیست.

سرنوشت ال ۹۰ ایرانی مثل اطلس و آریا می‌شود؟

ال ۹۰ ایرانی در نزدیک‌ترین حالت ممکن بهمن امسال عرضه می‌شود و سایپا الان به‌جز آن روی اطلس و آریا هم مشغول است. اطلس اساسا قرار بود جایگزین تیبا و ساینا باشد و آریا به‌اسم اولین کراس‌اوور سایپا معروف شد. البته در خود سایت سایپا فعلا فقط اطلس را جزو مدل‌های درحال تولید گذاشتند، اما همین محصول یک زمانی قرار بود با قیمت احتمالی ۱۷۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان وارد بازار شود. این بازه را اواسط آبان ۱۴۰۰ کارشناسان خودرو برای اطلس تخمین می‌زدند و مدیرعامل سایپا وعده داده بود اطلس را در سه‌ماهه نخست ۱۴۰۲ به بازار عرضه کند. اگر سایپا از الان همه خطوط تولید و نیرو‌های خودش را برای تولید اطلس بگذارد، احتمال اینکه تا آخر خرداد وعده مدیرعامل آن‌ها محقق شود، وجود دارد، اما شانس فروش آن در بازه ۱۷۰ تا ۲۳۰ میلیون، دقیقا صفر است. آریا هم برای اولین بار در مرداد ۹۹ یعنی دو سال و نیم پیش رونمایی شد و قرار بود در سال ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شود. خرداد پارسال که خبری از عرضه آریا نشد، مدیرعامل سایپا اواخر ۱۴۰۱ را تاریخ جدید عرضه آریا به بازار معرفی کرد. آریا هنوز هم آماده عرضه و فروش نیست و هیچ‌وقت در بازه تقریبی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی که سال ۹۹ برای آن تخمین می‌زدند، فروخته نمی‌شود. همه این چیز‌ها باعث می‌شوند تا حدود زیادی وعده قیمت ۵۰۰ میلیونی برای ال ۹۰ ایرانی تا حدود زیادی از واقعیت فاصله داشته باشد.

برچسب ها:

ال نود ایرانیال نود جدیدال نود جدید ایرانیال نود جدید سایپاال نود قیمت

اخبار مرتبط

قیمت روز انواع خودرو ساینا در بازار امروز/ ۲۴ آذر ۱۴۰۴
اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو از کارخانه تا بازار در یازدهمین طرح فروش...
آغاز ثبت نام یازدهمین دوره فروش محصولات ایران خودرو از امروز+ شرایط
هر آنچه باید درباره طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروها و معایب و مزایای...
رونمایی از آریزو ۸ پرو جدید با امکانات پیشرفته+ قیمت
معرفی مشخصات‌ فنی و امکانات آریزو ۶ جی تی مدیران خودرو/ این خودرو...
جدیدترین قیمت خودرو شاهین در بازار + جدول
قیمت روز خودروهای داخلی در بازار/ کدام خودروها گران شدند؟

یک نظر

  1. ناشناس گفت:
    اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۸

    مطمئنا سایپا یکی از شرکتهای خواهد بود که به خاطر قیمتهای نجومی وبی کیفیتی خودروهای از چرخه خودروسازی ها خارج خواهد شد و خودرو انباشته بسیاری تا آخر سال خواهد داشت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

پیش بینی قدیمی که به واقعیت تبدیل شد/ دلار ۱۷۸ هزار تومانی هم...
قیمت روز انواع خودرو ساینا در بازار امروز/ ۲۴ آذر ۱۴۰۴
معرفی وام قرض‌ الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی بانک مسکن+ شرایط دریافت
۵ محرک کلان اقتصادی برای شروع قوی‌ترین موج صعودی بازار کریپتو در ۳...
هشدار جدی به خریداران سکه؛ مراقب سکه های پلاستیکی در بازار باشید
آخرین قیمت دلار، یورو و انواع ارزها ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ دلار یک کانال...
اختلاف قیمت خودروهای ایران خودرو از کارخانه تا بازار در یازدهمین طرح فروش...
آخرین وضعیت بازار طلا و سکه ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ طلا همچنان می تازد
قیمت روز ارزهای مبادله ای ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ حواله دلار گران شد
برندگان و بازندگان بازار کریپتو امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴
آغاز ثبت نام یازدهمین دوره فروش محصولات ایران خودرو از امروز+ شرایط
قیمت طلای جهانی امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴/ دلار محرک رشد طلای جهانی

خبر ورزشی

صبحانه‌ای محبوب اما خطرناک که فشار خون شما را بالا می برد

هر آنچه باید در مورد تفاوت سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا بدانید

بهترین مکمل ها برای پیشگیری از سرماخوردگی را بشناسید

دیابتی ها بخوانند؛ با این رژیم مصرف انسولین را کاهش دهید

مضرترین موادغذایی که باعث تخریب دندان‌ها می‌شوند

اقتصادسنج

اقتصادسنج رسانه خبری–تحلیلی در حوزه اقتصاد است که با هدف ارائه اخبار دقیق، تحلیل‌های قابل‌اعتماد و تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ایران شکل گرفته است. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات اقتصادی را ساده، قابل‌فهم و به دور از پیچیدگی‌های رایج ارائه کنیم تا برای همه مخاطبان قابل استفاده باشد.

خبر فوری

۵ محرک کلان اقتصادی برای شروع قوی‌ترین موج صعودی بازار کریپتو در ۳ ماه نخست سال ۲۰۲۶

هشدار جدی به خریداران سکه؛ مراقب سکه های پلاستیکی در بازار باشید

هشدار جدی به خریداران سکه؛ مراقب سکه های پلاستیکی در بازار باشید

دسترسی سریع

  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • بین الملل
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اخبار استانها
  • فناوری
  • تماس با ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.