جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 6204 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶ |
ارسال به دوستان
پ

هرآنچه درباره اینترنت «استارلینک» باید بدانید

اوج تکنولوژی اینجاست که با جابجا کردن محل دیش، مثلا ۷۰ سانتیمتر، یوزر سیگنال را از ۳ ماهواره دیگر دریافت خواهد کرد. قرار است تا دو سال دیگر ۳ سیگنال تبدیل به ۱۰ سیگنال شود.

اینترنت استارلینک چیست؟

به گزارش «اقتصادسنج»، استارلینک (به انگلیسی: Starlink) یک منظومه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت اسپیس‌اکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفته‌است. این صورت فلکی از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل‌شده‌است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند.

اینترنت استارلینک در ایران در دسترس است؟

بله، پس از اعتراضات ۱۴۰۱ و اختلال گسترده اینترنت در ایران، ایلان ماسک صاحب شرکت اسپیس اکس در واکنش به این رخداد گفت که اگر دولت آمریکا اینترنت ماهواره ای را شامل تحریم نداند، امکان دسترسی به ماهواره های استارلینک را برای ایران فراهم می کند. پس از اعلام موافقت وزارت خزانه داری آمریکا، شرکت اسپیس اکس به گیرنده های این شرکت در ایران اجازه دسترسی به اینترنت ماهواره ای داد.

تجهیزات اینترنت ماهواره ای استارلینک چیست؟ چقدر هزینه دارد؟

تجهیزات استارلینک شامل لوازم ترانس برق، دیش استارلینک و مودم استارلینک است؛ شرکت اسپیس اکس تجهیزات را ۵۹۹ دلار قیمت گذاری کرده است که میشود تقریبا ۲۰ میلیون؛ اما گزارشات اخیر حاکی از این است که تجهیزات استارلینک در ایران بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون به فروش می‌رسد.

تجهیزات اینترنت استارلینک

آیا اینترنت استارلینک رایگان است؟

خیر، بسته ماهیانه اینترنت استارلینک ۱۱۰ دلار است که با دلار آبان ۱۴۰۱ میتوان گفت حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد. با این حال برخی کاربران از دسترسی رایگان به اینترنت استارلینک خبر داده‌اند که هنوز قابل تایید نیست.

آیا اینترنت استارلینک را میتوان پارازیت، مسدود و یا ردیابی کرد؟

استارلینک فیلتر و مسدود نمی شود!

از مهندسین شرکت اسپِیس‌اکس سوال شده که کشورهایی که اقدام به انداختن پارازیت های زمینی روی سیگنال های ماهواره های تلویزیونی می کنند، آیا امکان پارازیت انداختن بصورت زمینی و یا جوی روی سیگنالهای اینترنت استارلینک را خواهند داشت؟

پاسخ داده اند که قطر هر دیش که در پک خریداری شده موجود است، ۷۰ سانتی متر میباشد. دیش را در هر جا که قرار دهید از غرب به شرق به ازای هر ۱۰ سانتیمتر یک سیگنال ماهواره دریافت می کند. (تاکنون ۴۰ ماهواره لازم را پرتاب و در مدار قرار داد و فعالند و مابقی همچنان در حال تهیه و پرتاب میباشند)

با این حساب تا امروز هر دیش در هر جایی که قرار بگیرد از ۳ ماهواره سیگنال دریافت خواهد کرد.

دیش ها دارای سیستمی میباشند که بصورت کاملا هوشمند چرخیده و قویترین سیگنال از بین ۳ سیگنال را تشخیص داد و روی بهترین و قویترین آنها متمرکز می شوند.

اوج تکنولوژی اینجاست که با جابجا کردن محل دیش، مثلا ۷۰ سانتیمتر، یوزر سیگنال را از ۳ ماهواره دیگر دریافت خواهد کرد. قرار است تا دو سال دیگر ۳ سیگنال تبدیل به ۱۰ سیگنال شود.

بدین ترتیب هیچ تکنولوژی در حال و شاید در آینده قادر نخواهد بود از رسیدن سیگنال به دیش یوزر جلوگیری کند.

مهندسین شرکت اسپیس اکس اطمینان داده اند که دیش های پک استارلینک بمانند دیش های “دیتا” که ال ان بی send و Recive داشتند و قابل شناسایی و ردیابی بودند، قابل ردیابی نیستند.

آیا داده های کاربران اینترنت استارلینک را میتوان رصد کرد؟

خیر، این دیش فقط وظیفه دریافت سیگنال را دارد و ModemRouter که به دیش وصل میشود یوزر را به شبکه اصلی اینترنت جهانی اسپیس اکس متصل میکند و از این لحظه به بعد تمام فعالیت اینترنتی یوزر را فقط یک شرکت میتواند رصد کند.

 

استارلینک

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید