پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 5822 |
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱ |
ارسال به دوستان
پ

حقوق کارگران افزایش می یابد؟

چند روز پیش طرح متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در قالب یک لایحه دوفوریتی به صحن مجلس رفت. اتفاقی که انتظار افزایش حقوق کارگران را در جامعه کارگری بیشتر کرد.

به گزارش «اقتصادسنج»، چند روز پیش طرح متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در قالب یک لایحه دوفوریتی به صحن مجلس رفت. اتفاقی که انتظار افزایش حقوق کارگران را در جامعه کارگری بیشتر کرد.

طبق تصمیم اخیر دولت و مجلس، قرار است دست‌کم یک میلیون تومان به حقوق کارمندان و ۹۰۰ هزار تومان به دریافتی بازنشستگان بخش دولتی اضافه شود.

افزایش حقوق کارگران چه میشود؟

در حالی که بر اساس‌ آمار های جدید، میانگین هزینه معیشت کارگران به بیش از ۱۸ میلیون تومان در ماه رسیده است؛ کارگران انتظار دارند که افزایش حقوق برای آنها نیز پیشبینی شود. لازم به ذکر است، نرخ سبد معیشت حداقلی برای خانوارهای کارگری در مذاکرات ۱۴۰۱، ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین شده است؛ یعنی کمتر از نصف هزینه میانگین معیشت کارگران.

حمید حاج اسماعیلی فعال حوزه کارگری در این رابطه‌ گفت:امسال دولت یک کار بسیار جدید را انجام داده که سابقه نداشته؛ آن هم بازنگری دستمزد کارمندان و بازنشستگان خودش است. این یک اتفاق عجیب است، چون دولتی که حاضر نمی‌شد دستمزد کارگران مورد بازنگری قرار بگیرد؛ ما الان حاضر شده دستمزد کارمندان خود را بازنگری کند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر قرار است بعد از تصویب لایحه دوفوریتی مجلس، حداقل حقوق برای کارمندان دولت به پیشنهاد خود دولت به ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یابد در صورتی که حداقل حقوق کارگران الان ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. آن هم حقوقی که مورد هجمه بسیار قرار گرفت که باعث تنش میان کارگران و کارفرمایان و تعطیلی کارگاه‌ها می‌شود.

حاج‌اسماعیلی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر سربازهایی که به خدمت سربازی می‌روند که عمدتا هم مجرد هستند و هزینه‌های کمتری دارند، حداقل حقوق قانون کار را دریافت می‌کنند. به بیان دیگر، هیچ سرباز ساده‌ای کمتر از ۵ میلیون تومان در ماه دریافتی ندارد. اما یک کارگر بابت ۱۹۲ ساعت کار در ماه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافتی دارد.

وی با انتقاد از اینکه به خانواده‌های کارگری توجه جدی نمی‌شود، می‌افزاید: خانواده‌های کارگران که عمدتا متاهل هستند علاوه بر نیاز به ارزاق عمومی، اجاره مسکن هم می‌دهند که یک هزینه بسیار سنگینی است. علاوه بر آن، هزینه‌های آموزشی و هزینه‌های رفاهی دارند چون زن و بچه دارند. بر این اساس، در شرایط فعلی، حق کارگران است که حقوق آنها نیز متناسب با حداقل حقوق کارمندان در میانه سال به ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

وی با انتقاد از اینکه به خانواده‌های کارگری توجه جدی نمی‌شود، می‌افزاید: خانواده‌های کارگران که عمدتا متاهل هستند علاوه بر نیاز به ارزاق عمومی، اجاره مسکن هم می‌دهند که یک هزینه بسیار سنگینی است. علاوه بر آن، هزینه‌های آموزشی و هزینه‌های رفاهی دارند چون زن و بچه دارند. بر این اساس، در شرایط فعلی، حق کارگران است که حقوق آنها نیز متناسب با حداقل حقوق کارمندان در میانه سال به ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

حاج‌اسماعیلی افزود: در اصل، عدالت این است که حق افزایش دستمزد و حقوق برای همه باشد چون تورمِ افسارگسیخته‌ای که در کشور شکل گرفته نه فقط کارمندان، کارگران، بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی که آحاد مردم را تحت تاثیر قرار داده و مادامی که ما رشد شتابان تورم را در کشور شاهد هستیم همه درآمدهایی که برای خانواده‌ها چه حقوق‌بگیرها، چه بازنشسته‌ها و چه اقشاری که سوبسید یا اعانه دریافت می‌کنند باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده!

همچنین بر اساس بخشنامه بودجه ۱۴۰۲، میزان افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان و کارگران مشمول قانون کار برای سال آینده علی‌الحساب ۲۰ درصد اعلام شده است.

حاج‌اسماعیلی در مورد این میزان افزایش حقوق می‌گوید: افزایش حقوق کارگران در اختیار دولت نیست، بلکه دولت یکی از ۳ ضلع شورای عالی کار است که در کنار نمایندگان کارگران و کارفرمایان می‌تواند در جلساتی که در این زمینه برگزار می‌شود، نظرش را اعلام کند. برای همین این رقم‌هایی که دولت اعلام می‌کند نظرات دولت است و به هیچ وجه نمی‌تواند تعیین‌کننده دستمزد کارگران باشد.

انتشار خبر افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشگری این انتظار را برای جامعه کارگری نیز بوجود آورد که دولت برای آنها هم دست به بازنگری بزند؛ انتظاری که با توجه به عدم واکنش مسئولان دولتی بعید است رخ دهد.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1