اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/خودرو/شورای رقابت یا شورای رفاقت!؟/ خودروسازان از گران کردن ها راضی می شوند؟

شورای رقابت یا شورای رفاقت!؟/ خودروسازان از گران کردن ها راضی می شوند؟

بعد از حدود دو ماه کش‌و‌قوس میان شورای رقابت و خودروسازان خصوصی و تایید و تکذیب‌های چندباره، بالاخره شورای رقابت در مقابل خودروسازان بخش خصوصی کوتاه آمد و به اصلاح قیمت‌ها به نفع خودروسازان...

تیر ۲۲, ۱۴۰۲
17 بازدیدها

اقتصادسنج| بعد از حدود دو ماه کش‌و‌قوس میان شورای رقابت و خودروسازان خصوصی و تایید و تکذیب‌های چندباره، بالاخره شورای رقابت در مقابل خودروسازان بخش خصوصی کوتاه آمد و به اصلاح قیمت‌ها به نفع خودروسازان پرداخت.

ابتدا ۱۶ اردیبهشت ماه بود که شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژکاران را بررسی و ابلاغ کرد، این بررسی که براساس صورتحساب‌های ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ انجام شده بود با اعتراض و انتقاد خودروسازان مواجه شد و آن‌ها این قیمت‌های جدید را که کمتر از قیمت مصوب کارخانه‌ای و باعث ضرر و زیان بود را نپذیرفتند تا این که این شورا مجدد به بررسی این موضوع براساس صورت‌های مالی نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و سه ماهه اول ۱۴۰۲ پرداخت که این‌بار قیمت‌ها نسبت به اردیبهشت ماه افزایش یافت.

طبق قیمت‌های ابلاغی جدید شورای رقابت قیمت فیدلیتی محصول بهمن‌موتور با ۳۶ درصد افزایش قیمت بیشترین افزایش قیمت را در میان خودروهای مونتاژی داشته و با ۲۶۲ میلیون افزایش قیمت مواجه بوده است. این درحالی است که کمترین درصد افزایش قیمت هم متعلق به دایون Y۵ محصول ایلیاموتور با افزایش ۴ درصدی و رقم حدود ۴۹ میلیون تومانی بوده است.

هرچند عملکرد کلی شورای رقابت یعنی قیمت‌گذاری دستوری سبب اختلال در بازار و مورد انتقاد است؛ اما برداشت افکار عمومی از اقدام اخیر این نهاد ضرر به مردم و منفعت رساندن به خودورسازان خصوصی بود.

این اقدام شورای رقابت سبب شد تا این شورا در فضای مجازی و رسانه‌ای با عناوینی چون شورای رفاقت، عقب‌نشینی شورای رقابت و همچنین شورای رقابت در برابر و علیه مردم نام برده شود.

حال باید پرسید که آیا مونتاژکاران که در این فاصله دو ماهه و با قیمت اردیبهشت شورای رقابت به دلیل متناسب نبودن با هزینه‌های تولید خودرویی عرضه نکرده بودند، این‌بار به این قیمت‌ها که اصلاح شده و صعودی بوده تن خواهند داد و یا خیر؟

در همین رابطه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: قبلا هم اعلام کرده‌ام شرکت‌های خصوصی گفته‌اند اگر قیمتی که برای ما ضرر داشته باشد نمی‌فروشیم و کارخانه را تعطیل می‌کنیم. مدیران ایران‌خودرو و سایپا با ضرر هم دارند تولید می‌کنند چون مدیران آن‌ها را سازمان گسترش و وزارت صمت تعیین می‌کنند و مجبور هستند که حرف‌شنوی داشته باشند و همچنان قیمت‌هایی که شورای رقابت برای آن‌ها تعیین کرده که با زیان همراه است را بپذیرند. اما بخش خصوصی مال خودش است و می‌گوید با زیان نمی‌فروشم.

نعمت‌بخش تصریح کرد: الان که قیمت‌ها اصلاح شده، اطلاعات دقیقی ندارم؛ اما قطعا آن‌هایی که از زیان خارج شوند، محصولاتشان را برای فروش آگهی می‌کنند ولی خودروهایی که همچنان در زیان‌اند آگهی برای فروش نمی‌دهند و اگر به نتیجه نرسند آن خودرو را از خط تولید خارج می‌کنند. این روالی است که خودروسازان بخش خصوصی در پیش گرفته‌اند و این که در کدام خودرو سود و در کدام زیان کنند را ملاک برای فروش قرار می‌دهند.

همچنین خبرها حاکی از این است که خودروسازان خصوصی در حال حاضر از قیمت‌های جدید اعلام شده از سوی شورای رقابت تمکین کرده‌اند؛ اما از قیمت برخی خودروها ناراضی هستند و در حال مذاکره در این زمینه هستند.

برچسب ها:

اخبار خودروخودروسازانشورای رقابتقیمت خودرو
من را دنبال کنید نوشته شده توسط

sohila

اخبار مرتبط

مجازات سخت برای کسانی که پلاک خودرو را مخدوش می کنند
شرایط جدید فروش محصولات کرمان موتور اعلام شد+ جدول
قیمت روز محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار/ تفاوت چشمگیر قیمت سهند...
هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ به سبد خودرویی بازار ایران اضافه شد+ قیمت
قیمت روز محصولات سایپا و ایران خودرو ۳۰ آبان ۱۴۰۴/ بازار خودرو در...
روند بازار خودرو در هفته اول آذر چگونه خواهد بود؛ قیمت خودرو صعودی...
شرایط فروش اقساطی کامیون ۱۹۳۰ ایران خودرو دیزل+ جزئیات
شرایط فروش کامیونت ۱۲ تن جک با قیمت قطعی ویژه آذرماه ۱۴۰۴

یک نظر

  1. ناشناس گفت:
    تیر ۲۲, ۱۴۰۲ در ۰۳:۱۲

    به قول محمود بی مخ،بالاخره خودرو کیلو چند؟ تعطیلش کنید بره وقتی در کشور چین خودرویی که هشت هزار دلار فروش میرود سود هم میکنند اما در ایران همان خودرو مونتاژی چهل هزار دلار میفروشند بازهم زیان میکنند باید تعطیل شود چه تولیدی چه کشکی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

پیش ‌بینی بورس یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ 
زمینه‌سازی برای عادی‌سازی حمله اتمی اسرائیل به ایران!؟
برای بورس فردا یکشنبه ۲ آذر خواندن این ۸ خبر ضروری است
قانون جدید خرید و فروش طلای آنلاین تصویب شد
مجازات سخت برای کسانی که پلاک خودرو را مخدوش می کنند
خبر خوش برای بازنشستگان/ پرداخت همزمان دو وام برای بازنشستگان
پرسودترین و پرضررترین ارزهای دیجیتال امروز ۱ آذر ۱۴۰۴
شرایط جدید فروش محصولات کرمان موتور اعلام شد+ جدول
قیمت روز محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار/ تفاوت چشمگیر قیمت سهند...
قیمت جدید انواع گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون امروز ۱ آذر ۱۴۰۴+ جدول
آخرین قیمت دلار، یورو و انواع ارزها امروز ۱ آذر ۱۴۰۴/ دلار مبادله...
آخرین قیمت طلا و سکه ۱ آذر ۱۴۰۴/ کاهش جزئی قیمت ها در...

خبر ورزشی

۸ غذای مدیترانه‌ای که عمر شما را دو برابر می‌کند

آلزایمر چه علائم و نشانه هایی دارد؟+ راه های جلوگیری از آلزایمر

خوردن قهوه‌ چگونه به سلامتی بدن کمک می کند؟

عوارض خطرناک مصرف آنتی‌بیوتیک که باید بدانید!

چرا ترک سیگار برای زنان سخت تر از مردان است؟

اقتصادسنج

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

خبر فوری

قانون جدید خرید و فروش طلای آنلاین تصویب شد

قانون جدید خرید و فروش طلای آنلاین تصویب شد

مجازات سخت برای افرادی که پلاک خودرو

مجازات سخت برای کسانی که پلاک خودرو را مخدوش می کنند

دسترسی سریع

  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.