اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/اخبار روز/کدام رمزارزها در ایران مجاز هستند؟

کدام رمزارزها در ایران مجاز هستند؟

در پاسخ به اظهارات اخیر معاون وزارت ارتباطات، بانک مرکزی با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که طبق قانون مصوب مجلس و ابلاغ رئیس‌جمهور، تنها مرجع مجاز برای صدور مجوز، نظارت و تنظیم‌گری بازار رمزارزها در...

خرداد ۵, ۱۴۰۴
10 بازدیدها

اقتصادسنج| در پاسخ به اظهارات اخیر معاون وزارت ارتباطات، بانک مرکزی با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که طبق قانون مصوب مجلس و ابلاغ رئیس‌جمهور، تنها مرجع مجاز برای صدور مجوز، نظارت و تنظیم‌گری بازار رمزارزها در کشور، بانک مرکزی است.

بانک مرکزی با انتشار جوابیه‌ای پاسخ «احسان چیت‌ساز» معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را از منظر حقوقی، ساختاری و راهبردی در حوزه تنظیم‌گری رمزارزها داد. رئیس‌جمهور نیز طبق مستندات قانونی، در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی، این بانک را متولی انحصاری ساماندهی بازار رمزپول (رمزارز) و تنها مرجع مجوزدهی، تنظیم‌گری، نظارت و ابلاغ دستورالعمل‌های مورد نیاز این حوزه اعلام کرده است.

در این جوابیه آمده است: با احترام به دیدگاه‌های مطرح‌شده از سوی جناب آقای چیت‌ساز، معاون محترم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ذکر چند نکته کلیدی از منظر ضروری است.

مرجعیت تنظیم‌گری پولی و ارزی بر اساس قانون

بر اساس قوانین جاری کشور، از جمله قانون بانک مرکزی و شاید مجموعه مقررات موضوع، تنها نهاد رسمی سیاست‌گذار و تنظیم‌گر حوزه پول، اعتبار، و مبادلات ارزی در کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. رمزارزها ـ صرف‌نظر از فناوری زیربنایی آن‌ها ـ در عمل کارکردهای پول، ابزار پرداخت، و مبادله ارزش را ایفا می‌کنند و به همین دلیل ذیل صلاحیت ذاتی و قانونی بانک مرکزی قرار می‌گیرند. هیچ نهاد دیگری، اعم از وزارت ارتباطات یا سایر دستگاه‌ها، چنین جایگاهی در قوانین فعلی ندارد.

نگاه فناوری‌محور به رمزارزها، اشتباهی راهبردی است

بی‌تردید رمزارزها دارای ابعاد فناورانه، اقتصادی، حقوقی و اجتماعی هستند، اما این تنوع ابعاد به معنای تقسیم صلاحیت تنظیم‌گری به صورت افقی میان نهادهای متعدد نیست؛ بلکه به معنای ضرورت مشورت و همکاری بین بخشی در ذیل رهبری نهادی واحد است. در همه نظام‌های پیشرو دنیا، از جمله اتحادیه اروپا، بریتانیا، و سنگاپور، نیز نهاد تنظیم‌گر مالی یا بانک مرکزی، هدایت‌گر اصلی تنظیم‌گری رمزارزهاست و نهادهای فناورانه صرفاً نقش مشورتی و تسهیل‌گر دارند. آن‌چنان‌که مدیریت مجموعه‌های متعددی در کشور از جمله بازار سرمایه، با بهره‌گیری از ابزارهایی فناورانه صورت می‌پذیرد؛ اما آیا این به معنای انتقال نقش سازمان بورس و اوراق بهادار به مجموعه وزارت ارتباطات است!

خطر تعارض نهادی و چندگانگی تصمیم‌گیری

اعطای نقش تنظیم‌گری مستقل به نهادهایی چون وزارت ارتباطات یا وزارت صمت در حوزه‌ای به شدت حساس و آسیب‌پذیر مانند رمزارزها، که در معرض جرائم مالی، فرار سرمایه، و تأثیر بر ثبات مالی کشور است، پیشنهادی بسیار خطرناک و غیرمسئولانه است. تنوع بازیگران نباید به پراکندگی تصمیم‌سازی منجر شود؛ بلکه باید در قالب ساختاری یکپارچه و با محوریت بانک مرکزی، از ظرفیت‌های تخصصی سایر نهادها به صورت هدفمند استفاده کرد.

عدم درک صحیح از پول دیجیتال بانک مرکزی

استدلالی که می‌گوید بانک مرکزی صرفاً باید بر CBDC نظارت کند، نادرست است. پول دیجیتال بانک مرکزی بخشی از چشم‌انداز آینده بانکداری دیجیتال است، اما تنظیم‌گری بازار رمزارزهای غیردولتی (اعم از توکن‌ها، استیبل‌کوین‌ها و صرافی‌ها) نیز در راستای وظایف قانونی بانک مرکزی در مدیریت جریان‌های نقدی، ثبات پولی، و مقابله با تأمین مالی تروریسم قرار دارد. به عبارت دیگر، بانک مرکزی مسئول “کارکردهای پولی”، نه صرفاً “ابزارهای پولی” است.

حقوق داده کاربران باید ذیل تنظیم‌گر اصلی دیده شود

پیشنهاد تدوین منشور حقوق داده کاربران و ضوابط تبادل داده، در جای خود ارزشمند و ضروری است؛ آن‌چنان‌که تاکنون نیز هیچ شفافیتی در موضوعات متعدد مرتبط با حقوق کاربران از جمله نرخ کارمزد، مجموعه نگهداری دارایی عموم نزد پلتفرم‌ها نیز شفاف نگردیده است؛ اما نباید به بهانه حفاظت از داده‌های کاربران، حوزه تنظیم‌گری پولی به نهادهای غیراقتصادی واگذار شود. حفاظت از داده و محرمانگی اطلاعات، و بخشی از چارچوب کلان حکمرانی مالی، نیازمند هم‌سویی با نظام ضدپولشویی و افشای ذی‌نفعان است؛ امری که در صلاحیت اصلی نهادهای مالی و قضایی، نه فناورانه صرف، قرار دارد.

لازم به تأکید است که استفاده از ظرفیت تنظیم‌گران بخشی مانند وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد، و حتی سازمان بورس اوراق بهادار در سیاست‌گذاری، توسعه فناوری، و تقویت بسترهای نظارت بر زیست‌بوم رمزارز بسیار مهم و ضروری است؛ اما مسئولیت تنظیم‌گری، مجوزدهی، نظارت، و مقابله با سوءاستفاده‌های مالی باید منحصراً با رهبری بانک مرکزی و در هماهنگی با نهادهای امنیتی، قضایی و مالی انجام شود. حرکت به سوی ساختار چندنهادیِ بدون مرکز، تنها به تعارض، فساد و ریسک‌های سیستماتیک منجر خواهد شد.

در پایان تأکید بر این نکته ضروری است که رئیس‌جمهور محترم نیز در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ به رئیس‌کل بانک مرکزی، این نهاد را متولی انحصاری ساماندهی بازار رمزپول (رمزارز) و تنها مرجع مجوزدهی، تنظیم‌گری، نظارت و ابلاغ دستورالعمل‌های مورد نیاز این حوزه اعلام کرد. بر همین اساس و نظر به ضرورت تسریع در انتظام‌بخشی به کسب و کارهای فعال در حوزه رمزپول و در راستای تأکیدات ریاست جمهور طی نامه شماره ۱۷۶۱۲۲ مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۵، بانک مرکزی اقدامات مربوطه را در دستور کار قرار داده و اطلاع‌رسانی به تمام فعالان این حوزه نیز در ماه‌های گذشته انجام گرفته است.

به استناد اجزاء (۱۳) و (۱۴) بند (الف) و تبصره (۱) ماده (۴) و مفاد مقرر در ماده (۵۹) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۲/۰۳/۰۳ مجلس شورای اسلامی، تنظیم‌گری و ابلاغ انحصاری مقررات مرتبط با فعالیت در حوزه رمزپول‌ها (رمزارزها) بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

نظر به اینکه تاکنون کسب و کارهای فعال در حوزه مبادلات رمزپول‌ها (رمزارزها)، هیچ‌گونه مجوز فعالیتی از این بانک اخذ ننموده‌اند، طی چند ماه گذشته و با اطلاع‌رسانی‌های عمومی به کسب و کارهای فعال، ضرورت رعایت الزامات حداقلی این بانک در مرحله شناسایی اولیه جهت تمدید روند فعالیت مشروط ایشان تا زمان اخذ مجوزهای قانونی مربوطه ابلاغ گردید.

شایان ذکر است تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت امسال، تعداد ۶۱ کسب و کار با پذیرش الزامات ابلاغی، تعهد به ارائه اطلاعات و مدارک لازم در راستای نظارت بر سلامت فعالیت ایشان و تکمیل اطلاعات ثبتی و تجاری، موفق به اخذ موافقت اولیه مشروط سه ماهه گردیده و درگاه پرداخت ایشان از حالت تعلیق خارج گردیده است.

دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: به استناد اجزاء ۱۳ و ۱۴ بند الف و تبصره ۱ ماده ۴ و مفاد مقرر در ماده ۵۹ قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی، متولی انحصاری ساماندهی بازار رمزپول (رمزارز) و تعیین موارد مجاز نگهداری و مبادله آن و همچنین تنها مرجع مجوزدهی، تنظیم‌گری، نظارت و ابلاغ دستورالعمل مورد نیاز این حوزه ـ اعم از رمزپول (رمزارز) های جهان‌روا و پایه‌ثابت ـ بوده، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی فعال و کسب و کارهای عرصه رمزپول (رمزارز) ها، اشخاص تحت نظارت بانک مرکزی محسوب می‌شوند و تأسیس و فعالیت آنها منوط به اخذ مجوز از این بانک می‌باشد.

بر اساس نامه رئیس جمهور، بانک مرکزی به تمام داده‌ها و آمار و اطلاعات و اسناد نهادهای فعال در عرصه رمزپول (رمزارز) ها دسترسی مستقیم و دست اول خواهد داشت.

اخبار مرتبط

آخرین قیمت دلار، یورو و انواع ارزها امروز ۶ آذر ۱۴۰۴+ جدول
آخرین قیمت طلا و سکه امروز ۶ آذر ۱۴۰۴/ طلای دست دوم چند...
برندگان و بازندگان بازار کریپتو امروز ۶ آذر ۱۴۰۴
قیمت هر اونس طلای جهانی امروز ۵ آذر ۱۴۰۴/ افزایش ۲ درصدی قیمت...
پیش بینی افزایش مجدد قیمت کالاهای اساسی با مصوبه جدید دولت
حداقل حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۵/ حقوق کارمندان مجرد چقدر شد؟
روش جدید پرداخت کالابرگ برای دهک های اول تا سوم/ قیمت ها ثابت...
برندگان و بازندگان بازار کریپتو امروز ۴ آذر ۱۴۰۴

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

آخرین قیمت دلار، یورو و انواع ارزها امروز ۶ آذر ۱۴۰۴+ جدول
آخرین قیمت طلا و سکه امروز ۶ آذر ۱۴۰۴/ طلای دست دوم چند...
از بدقول‌ترین تا منظم‌ترین ایرلاین‌ها؛ کدام شرکت‌ها بیشترین تأخیر را ثبت کردند؟
برندگان و بازندگان بازار کریپتو امروز ۶ آذر ۱۴۰۴
قیمت هر اونس طلای جهانی امروز ۵ آذر ۱۴۰۴/ افزایش ۲ درصدی قیمت...
برای بورس فردا خواندن این ۷ خبر ضروری است
پیش بینی افزایش مجدد قیمت کالاهای اساسی با مصوبه جدید دولت
نگرانی خریداران خودروهای وارداتی از تحویل خودروها/ چرا وزارت صنعت پاسخ شفاف نمی...
حداقل حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۵/ حقوق کارمندان مجرد چقدر شد؟
آغاز فروش اقساطی وانت نیسان جدید بنزینی ویژه آذر ۱۴۰۴+ شرایط
شرایط فروش فوری GAC امپو شرکت آرتابان موتور+ جزئیات
شرایط فروش فوق العاده دو محصول فونیکس اعلام شد+ زمان تحویل

خبر ورزشی

مصرف آب‌لیمو برای معده مفید است یا مضر؟+ زمان مصرف

با خوردن بادام زمینی روند پیری را کندتر کنید

۸ غذای مدیترانه‌ای که عمر شما را دو برابر می‌کند

آلزایمر چه علائم و نشانه هایی دارد؟+ راه های جلوگیری از آلزایمر

خوردن قهوه‌ چگونه به سلامتی بدن کمک می کند؟

اقتصادسنج

اقتصادسنج رسانه خبری–تحلیلی در حوزه اقتصاد است که با هدف ارائه اخبار دقیق، تحلیل‌های قابل‌اعتماد و تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ایران شکل گرفته است. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات اقتصادی را ساده، قابل‌فهم و به دور از پیچیدگی‌های رایج ارائه کنیم تا برای همه مخاطبان قابل استفاده باشد.

خبر فوری

ارزهای دیجیتال پرسود و پر ضرر امروز ۶ آذر

برندگان و بازندگان بازار کریپتو امروز ۶ آذر ۱۴۰۴

قیمت طلای جهانی امروز ۵ آذرماه

قیمت هر اونس طلای جهانی امروز ۵ آذر ۱۴۰۴/ افزایش ۲ درصدی قیمت طلای جهانی

دسترسی سریع

  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • بین الملل
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اخبار استانها
  • فناوری
  • تماس با ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.