اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/اخبار روز/ساخت هواپیمای داخلی شدنی است؟/ ساخت چه هواپیمایی بهتر است؟

ساخت هواپیمای داخلی شدنی است؟/ ساخت چه هواپیمایی بهتر است؟

یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل هوایی با بیان اینکه منطقی نیست که در ایران ادعای ساخت هواپیما در سایز بزرگ را برای جابه‌جایی مسافر داشته باشیم، گفت: باید سایز هواپیماهای داخلی را کوچک‌تر کنیم که بازارش در...

اردیبهشت ۳, ۱۴۰۲
22 بازدیدها

اقتصادسنج؛ یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل هوایی با بیان اینکه منطقی نیست که در ایران ادعای ساخت هواپیما در سایز بزرگ را برای جابه‌جایی مسافر داشته باشیم، گفت: باید سایز هواپیماهای داخلی را کوچک‌تر کنیم که بازارش در کشور بیشتر شود و هزینه تولید را کاهش دهد.

آرمان بیات با بیان اینکه تولید هواپیما در داخل کشور، هزینه‌های تولید را در قبال نمونه‌های مشابه خارجی افرایش می‌دهد، گفت: هر نوع هواپیمایی نمی‌تواند نیاز همه جای کشور را پشتیبانی کند. هواپیماها از نظر سایز، مدل، نوع و کارایی متفاوت و هرکدام مناسب یک بازار خاص هستند. سایز هواپیما کارایی آن را مشخص می‌کند که متناسب با جنس، هدف و سایز بازار است. پس ما نمی‌توانیم برای همه‌ بازارها یک هواپیما تولید کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر این است که بدانیم بهای تمام‌شده برای تولید یک هواپیما چقدر است، توضیح داد: در مدیریت طراحی و تولید هواپیمای تجاری و غیرنظامی دو شاخص اصلی داریم، یکی برنامه طراحی و تولید از جهت طراحی سازه و مهندسی و دیگری تعداد تولید که با یک استراتژی، هزینه را مشخص می‌کند که به آن هزینه تولید (program cost) می‌گویند؛ از طرف دیگر به هزینه‌ای که برای ساخت هر هواپیما نیاز است، unit cost می‌گویند که چه برای یک هواپیما چه برای هزار هواپیما، این رقم یکسان است؛ بنابراین برای اینکه ساخت هواپیما به‌صرفه باشد، باید برایش بازار ایجاد کنیم.

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل هوایی ادامه داد: ما کشور دانش‌بنیانی هستیم که افراد متخصص زیادی با نگرش آکادمیک و طراح‌های قابل داریم؛ اما ساختار دانش‌بنیانی ما در بخش غیرنظامی، تجاری نیست، یعنی آنچه را تولید می‌کند نمی‌تواند بفروشد، چون بازار کشور ما آنقدر کشش ندارد که هزار فروند هواپیما تولید کنیم، اینجاست که به ارتباطات بین‌الملل نیاز داریم.

بیات خاطرنشان کرد: دلیل اینکه همه کشورها نسبت به ساخت هواپیما اقدام نکردند، نداشتن بازار است. کشورهای دیگر، کنسرسیومی ایجاد کردند که نهایتا چهار پنج تولیدکننده هواپیما از جمله بوئینگ و ایرباس در آن وجود دارد و سایر کشورها هم به این فرآیند ساخت کمک می‌کنند، اما به‌تنهایی به ساخت هواپیما اقدام نمی‌کنند؛ علت اول این است که هزینه تولید افزایش پیدا نکند و علت دوم اینکه آن کنسرسیون بتواند بازارهای بین‌المللی را بگیرد و فروشش را بیشتر کند.

وی با بیان اینکه در چنین حالتی اینکه ما ادعای ساخت هواپیما در سایز بزرگ را داشته باشیم که بتوانیم در بخش غیرنظامی مسافر جابه‌جا کنیم، منطقی نیست، افزود: باید قاعدتا سایز هواپیما را کوچک‌تر کنیم که بازارش در کشور بیشتر شود، زیرا به تعداد هواپیمای مسافربری زیادی در کشور نیاز نداریم که بتواند هزینه تولید (unit cost) را منطقی جلوه دهد.

برچسب ها:

ساخت هواپیمای داخلیهواپیماهای داخلی ایرانهواپیمای داخلی

اخبار مرتبط

زمان شارژ کالابرگ دهک‌های چهارم تا هفتم اعلام شد
قیمت جدید تخم مرغ اعلام شد+ جدول
یارانه بگیران بخوانند؛ معیار جدید برای حذف یارانه اعلام شد
آغاز امتحانات نهایی دوازدهمی‌ها از فردا
ساعت کاری جدید قوه قضاییه اعلام شد
این دسته از معتادان مشمول طرح «مدیریت مصرف» می‌شوند
کارگران بخوانند؛ زمان برگزاری نخستین نشست کمیته مزد مشخص شد
یارانه نقدی آذرماه دهک‌های اول تا سوم واریز شد

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

توصیه جدی متخصصان ارتوپد؛ با مصرف این نوشیدنی سلامت استخوان ها به خطر...
قیمت جهانی نفت امروز پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۴
نرخ سود بین بانکی برای دوازدهمین هفته متوالی ثابت ماند/بازار پول در حالت...
۶ دلیل پنهان در اتاق خواب که خواب شما را مختل می کند
جدیدترین قیمت گوشت قرمز امروز ۲۷ آذر ۱۴۰۴+ جدول
آخرین وضعیت بازار طلا و سکه امروز ۲۷ آذر ۱۴۰۴/ طلا عقب‌نشینی کرد
پیش‌بینی یک کارشناس از آینده بازار طلا و ارز/ الان طلا بخریم یا...
آخرین وضعیت بازار ارز امروز ۲۷ آذر ۱۴۰۴/ دلار در کانال ۱۳۱ هزار...
برندگان و بازندگان بازار کریپتو را بشناسید
قیمت دلار تا چه سطحی ریزش می کند؟+ پیش‌بینی
قیمت روز خودروهای داخلی در بازار/ پژو ترمز برید
چه زمانی برای نخ دندان کشیدن مناسب تر است؛ صبح یا شب؟

خبر ورزشی

توصیه جدی متخصصان ارتوپد؛ با مصرف این نوشیدنی سلامت استخوان ها به خطر می افتد

چه زمانی برای نخ دندان کشیدن مناسب تر است؛ صبح یا شب؟

هر آنچه باید از فواید و مضرات کلم بروکلی بدانید

توصیه های جدی به افراد بالای ۵۰ سال؛ از خوردن این نوشیدنی ها اجتناب کنید

خوراکی های مفید برای بدن در زمستان که نباید از آنها غافل شوید

اقتصادسنج

اقتصادسنج رسانه خبری–تحلیلی در حوزه اقتصاد است که با هدف ارائه اخبار دقیق، تحلیل‌های قابل‌اعتماد و تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ایران شکل گرفته است. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات اقتصادی را ساده، قابل‌فهم و به دور از پیچیدگی‌های رایج ارائه کنیم تا برای همه مخاطبان قابل استفاده باشد.

خبر فوری

۶ دلیل پنهان در اتاق خواب که خواب شما را مختل می کند

جدیدترین قیمت گوشت قرمز امروز ۲۷ آذر ۱۴۰۴+ جدول

دسترسی سریع

  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • بین الملل
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اخبار استانها
  • فناوری
  • تماس با ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.