اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/اخبار روز/خطر تکرار پلاسکو در خودروسازی‌ها/ آینده بازار خودرو چه می‌شود؟

خطر تکرار پلاسکو در خودروسازی‌ها/ آینده بازار خودرو چه می‌شود؟

دو ماه از انتقاد تند و تیز وزیر صمت از خودروسازان نگذشته بود که وی در نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار تخصیص 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان...

بهمن ۱۵, ۱۴۰۲
21 بازدیدها

اقتصادسنج| دو ماه از انتقاد تند و تیز وزیر صمت از خودروسازان نگذشته بود که وی در نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان شد.

اوایل آذرماه بود که علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی تند و تیز خودروسازان را نواخت. وی با استفاده از لفظ خودروبازی تاکید کرد که ما خودروساز نداریم و خودروباز داریم.

وی تاکید کرد: به نظر من این خودروسازان به جای اینکه خودروساز باشند خودرو باز هستند. چرا که خودروسازی یک مقیاس اقتصایی و مقیاس موضوعی دارد که خودروسازان ما این دو مقیاس را محقق نکردند و ما باید خودروسازی را به سمت شرایط رقابتی ببریم. متاسفانه ما در این حوزه آنچه که می‌بینیم این است که ما شرایط را برای مردم تکلیف می‌کنیم که این وضعیت ما را به سمت پیشرفت نخواهد برد.

حالا؛ اما متن نامه منتشر شده از سوی وزیر صمت به رییس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد وی خطاب به رییس کل بانک مرکزی نوشته است: همان گونه که مستحضر هستید به علت عدم تغییر قیمت محصولات دو شرکت صنایع خودروسازی سایپا و ایران خودرو به منظور مهار تورم، این دو شرکت از نظر تأمین نقدینگی با مشکل مواجه شده‌اند.

در ادامه نامه آمده است؛ لذا با عنایت به موافقت معاون اول رئیس جمهور برای افزایش تولید در ماه‌های پایانی سال به منظور تنظیم بازار خواهشمند است دستور فرمائید سقف اعتبارات شرکت ایران خودرو به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و سقف اعتبارات شرکت سایپا به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال به فوریت افزایش یابد.

چرخش عجیب عضو کابینه در حالی اتفاق افتاده است که نه تنها علی‌آبادی بلکه وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت نیز وعده‌های بزرگی درباره صنعت خودرو مطرح کرد و از ایده‌ال‌های عجیب و غریب سخن گفت.

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو در گفتگو درباره دلیل این چرخش و مواضع متناقض گفت: سیاستمداران و مجریان سیاست‌ها در ایران آرزوهایشان را در قالب برنامه بیان می‌کنند کما اینکه وزیر سابق صمت نیز آرزوهایش برای افزایش تیراژ تولید خودرو و حتی کاهش بیست درصدی قیمت را به عنوان برنامه مطرح کرد در حالی که این آرزوی وی بود.

وی با اشاره به اینکه تناقض در سیاستگذاری‌ها در ایران بی‌شمار است و چه مقامات آن را بیان کنند و چه سکوت کنند، با این بحران روبرو هستیم، افزود: ما شش سال است با وضعیت بحرانی اقتصاد مواجه هستیم در این شش سال ایران خودرو چهار مدیرعامل و سایپا فکر کنم پنج مدیرعامل عوض کرده است. خوب ببینید، اگر مشکل در افراد بود با این تعداد تغییر عجیب و غریب باید مشکل حل می‌شد؛ اما وقتی هنوز با مساله و معضل روبرو هستید، باید درک کنند کار از افراد گذشته و این سیاست‌هاست که مشکل‌ساز است.

وی با اشاره به اینکه نتیجه بحران‎ های جدی در اقتصاد دویست هزار میلیارد تومان زیان رسمی و نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع زیان و بدهی است، گفت: در شرایط فعلی انقلابی‌ترین مدیران راس کار هستند؛ اما کار از پیش نمی رود، دلیل چیست؟ من پاسخ را اجمالی به شما می‌گویم.

وی گفت: مساله در خودروسازی‌های ایران یعنی ایران خودرو و سایپا به جدی پیچیده است که بانک امکان پرداخت تسهیلات را ندارد. طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، به دلیل حجم بالای زیان این دو کارخانه باید تعیین تکلیف شوند و در نتیجه امکانی برای پرداخت تسهیلات نیست، از سوی دیگر طبق قانون تجدید ارزیابی دارایی‌ها هر پنج سال یک بار امکان‌پذیر است و این دو شرکت سال آینده می‌توانند دوباره دارایی‌هایشان را تجدید ارزیابی کنند، در نتیجه ما با یک شرایط بسیار ویژه مواجه هستیم، اگر قرار باشد این تسهیلات پرداخت نشود، ممکن است تولید در دو خودروسازی متوقف شود، اصلا این مساله را دور از ذهن ندانید، اگر قرار باشد تسهیلات پرداخت شود، نیاز به ترتیبات و مجوزهای فراتر از قانون است و از این رو چنین نامه‌ای نوشته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بازار خودرو از یک سو تحت فشار رشد قیمت دلار است، اضافه کرد: هر تلنگری به این بازار می‌تواند بحرانی جدی را رقم بزند. مساله اینجاست که بحران فقط مختص بازار خودرو نخواهد بود و بلافاصله به سایر بازارها تسری می یابد از این رو ضرورت دارد هر چه سریع‌تر این مشکل حل شود چرا که دود تعطیلی خودروسازان به چشم همه خواهد رفت.

خطر تکرار پلاسکو در خودروسازی‌ها

وی بحران صنعت خودرو را بسیار جدی دانست و گفت: در میانه آتش سوزی کسی سراغ مقصر نمی‌رود. الان هم ما در شرایط خاص هستیم. باید همه تلاش کنند تا دامنه بحران گسترش پیدا نکنند . بالاخره همه ما آتش سوزی دیده بودیم؛ اما پلاسکو ناگهان ذهنیت ما را از آتش سوزی عوض کرد. حالا هم خودروسازی‌ها با این شرایط روبرو هستند و هر اهمالی جلوی چشم ما منجر به ریزش بنای این دو خودروساز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تجدید ساختار مدیریتی این دو خودروساز بسیار ضروری است، ادامه داد: اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، هشدار می‌دهم که شش ماه بعد دوباره به همین نقطه خواهیم رسید، خودروسازان ما در وقت اضافه هستند و این صنعت، با توجه به گستردگی فعالیتش اگر قفل شود، کل اقتصاد را درگیر خواهد کرد.

به گفته وی تا زمانی که مدیران پاسخگوی تصمیمات خود نباشند، این روند ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نحوه افزایش حقوق و دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۵ چگونه خواهد بود؟
سهمیه بنزین خودروهای خارجی با موتور بالای ۱۳۰۰ سی‌سی حذف شد
شرایط فروش سابرینا U5 پلاس با قیمت قطعی اعلام شد
زمان واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد
هر آنچه باید درباره یازدهمین طرح فروش ایران خودرو بدانید/ شانس برنده شدن...
اروپا در آستانه تحول امنیتی بزرگ 
قیمت روز خودروهای داخلی در بازار/ پژو ترمز برید
شرایط جدید فروش با قیمت قطعی هیوندای سوناتا ۲۰۲۵+ جزئیات

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

برای بورس فردا خواندن این ۱۱ خبر ضروری است
روند بازار طلا، سکه و ارز فردا شنبه ۲۹ آذر چگونه خواهد بود؟+...
نحوه افزایش حقوق و دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۵ چگونه خواهد بود؟
سهمیه بنزین خودروهای خارجی با موتور بالای ۱۳۰۰ سی‌سی حذف شد
پیش بینی جدید گلدمن ساکس از آینده قیمت طلا / میزان افزایش قیمت...
شرایط فروش سابرینا U5 پلاس با قیمت قطعی اعلام شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ داده‌های اقتصادی آمریکا بیت‌کوین را تکان داد
زمان واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد
هر آنچه باید درباره یازدهمین طرح فروش ایران خودرو بدانید/ شانس برنده شدن...
قیمت طلای جهانی امروز ۲۸ آذر ۱۴۰۴/ کاهش جزئی طلای جهانی
اروپا در آستانه تحول امنیتی بزرگ 
توصیه جدی متخصصان ارتوپد؛ با مصرف این نوشیدنی سلامت استخوان ها به خطر...

خبر ورزشی

توصیه جدی متخصصان ارتوپد؛ با مصرف این نوشیدنی سلامت استخوان ها به خطر می افتد

چه زمانی برای نخ دندان کشیدن مناسب تر است؛ صبح یا شب؟

هر آنچه باید از فواید و مضرات کلم بروکلی بدانید

توصیه های جدی به افراد بالای ۵۰ سال؛ از خوردن این نوشیدنی ها اجتناب کنید

خوراکی های مفید برای بدن در زمستان که نباید از آنها غافل شوید

اقتصادسنج

اقتصادسنج رسانه خبری–تحلیلی در حوزه اقتصاد است که با هدف ارائه اخبار دقیق، تحلیل‌های قابل‌اعتماد و تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ایران شکل گرفته است. ما تلاش می‌کنیم اطلاعات اقتصادی را ساده، قابل‌فهم و به دور از پیچیدگی‌های رایج ارائه کنیم تا برای همه مخاطبان قابل استفاده باشد.

خبر فوری

سهمیه بنزین خودروهای خارجی با موتور بالای ۱۳۰۰ سی‌سی حذف شد

پیش بینی گلدمن ساکس از آینده قیمت طلا

پیش بینی جدید گلدمن ساکس از آینده قیمت طلا / میزان افزایش قیمت طلا مشخص شد

دسترسی سریع

  • صفحه نخست
  • اقتصادی
  • بین الملل
  • اجتماعی
  • سیاسی
  • اخبار استانها
  • فناوری
  • تماس با ما

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.