شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 67153 |
تاریخ انتشار : 14 جولای 2023 - 12:55 |
ارسال به دوستان
پ

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران) می‌گوید: ما امیدی به همسان‌سازیِ رونمایی شده نداریم؛ اگر در حمایت از کارگران و بازنشستگان صادقند و راست می‌گویند، چرا در این چندماه که این‌همه انتقاد کردیم به موضوع دستمزد ورود نکردند؟ چرا وقتی تورم حدود ۵۰ درصد بود؛ اما مزد و مستمری ۲۷ درصد زیاد شد، اقدامی صورت ندادند؛ بازهم تاکید می‌کند بازنشسته «همسان‌سازی» نمی‌خواهد، بازنشسته «مستمری شایسته و قانونی» می‌خواهد.

اقتصادسنج| علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران) می‌گوید: ما امیدی به همسان‌سازیِ رونمایی شده نداریم؛ اگر در حمایت از کارگران و بازنشستگان صادقند و راست می‌گویند، چرا در این چندماه که این‌همه انتقاد کردیم به موضوع دستمزد ورود نکردند؟ چرا وقتی تورم حدود ۵۰ درصد بود؛ اما مزد و مستمری ۲۷ درصد زیاد شد، اقدامی صورت ندادند؛ بازهم تاکید می‌کند بازنشسته «همسان‌سازی» نمی‌خواهد، بازنشسته «مستمری شایسته و قانونی» می‌خواهد.

دولت به سازمان بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، همین بدهی را بپردازد کافی‌ست ما همسان‌سازیِ اضافه نمی‌خواهیم. از همه‌ی این‌ها گذشته، قانون افزایش حقوق اجرا شود هیچ نیازی به اجرای همسان‌سازی نیست.

حقوق تیرماه بازنشستگان کارگری در حالی در حالِ واریز شدن است که اشکالات باقی‌مانده‌ی متناسب‌سازی برطرف نشده؛ در چنین شرایطی، نمایندگان مجلس دوباره از تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در کمیسیون‌ها خبر داده‌اند؛ اما این خبر هیچ جزئیاتی ندارد! بودجه چقدر است، چگونه قرار است اجرا شود، سهم تامین اجتماعی چه اندازه است و از همه مهم‌تر، این همسان‌سازی چه زمانی قرار است به تصویب نهایی برسد؟

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران) با بیان اینکه به اجرای باقیمانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان انتقاداتی وارد بود؛ اما اشکالات رفع نشد؛ می‌گوید: افزایش ۱۴۰۱ در اجرای باقی‌مانده‌ی متناسب‌سازی لحاظ نشد؛ اما مشکل اساسی در جای دیگر است، در مهار نشدن تورم و بحران معیشتی بازنشستگان.

او به برجسته شدن موضوعِ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در روزهای اخیر ورود می‌کند و می‌گوید: حالا در روزهای پایانی کار مجلس، نمایندگان از تصویب همسان‌سازی در کمیسیون‌ها (نه در صحن) خبر می‌دهند، این درحالیست که در چهار سال گذشته اقدامی برای پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی و بهبود معیشت بازنشستگان کارگری صورت ندادند؛ لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی سال‌هاست در مجلس معطل مانده است، چرا در این سال‌ها تصویب نشد، چرا در روزهای آخر به فکر افتادند دوباره یک همسان‌سازیِ تازه را مطرح کنند؟

عیوضی با بیان اینکه «به نظر می‌رسد مطرح شدن همسان‌سازی بیشتر شعار انتخاباتی‌ست» می‌گوید: بعد از پانزده سال انتظار در سال ۹۹ یک همسان‌سازی نصفه نیمه اجرا شد؛ سهم بازنشستگان کارگری چقدر بود؟ وقتی بعد از پانزده سال پیگیری، اعتبار مناسب برای همسان‌سازی به سازمان تامین اجتماعی ندادند، حالا در آستانه‌ی انتخابات از کدام همسان‌سازی سخن می‌گویند؟

او ادامه می‌دهد: دولت به سازمان بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد، همین بدهی را بپردازد کافی‌ست ما همسان‌سازیِ اضافه نمی‌خواهیم. از همه‌ی این‌ها گذشته، قانون افزایش حقوق اجرا شود هیچ نیازی به اجرای همسان‌سازی نیست؛ هیچ یک از مواد قانونی دستمزد از ماده ۴۱ قانون کار تا مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، اجرا نشده است، چرا وزیر کار را استیضاح نکردند، چرا به دنبال همسان‌سازی هستند؟ بازنشسته اگر دستمزدش مطابق قانون زیاد شود، نیازی به همسان‌سازی و متناسب‌سازی ندارد!

عیوضی با بیان اینکه «نمایندگان خیری برای بازنشستگان نداشتند» می‌افزاید: وقتی آقای حاج بابایی در مجلس از همسان‌سازی سخن می‌گوید باید پرسید کدام همسان‌سازی؟ دولت بدهی خود به سازمان را چرا نمی‌پردازد؟ مجلس چه نظارتی بر اجرای قانون صورت داده؟ مگر قرار نبود امسال تورم مهار شود، شما یک قلم جنس را پیدا کنید که از سال گذشته تا امروز قیمتش ۵۰ درصد زیاد نشده باشد!

این فعال صنفی بازنشستگان با تاکید براینکه امسال شعار سال، مهار تورم و رونق تولید بود؛ اما مسئولان در دولت و نمایندگان در مجلس به شعار سال پایبند نماندند؛ می‌گوید: همان ابتدای سال با حُکم رسمی شورای شهر، حمل و نقل ۴۰ درصد گران شد؛ مگر چه امکاناتی به حمل و نقل شهری افزوده شده که حالا بلیت مترو و اتوبوس را ۴۰ درصد گران کرده‌اند؟

عیوضی در پایان می‌گوید: ما امیدی به همسان‌سازیِ رونمایی شده نداریم؛ اگر در حمایت از کارگران و بازنشستگان صادقند و راست می‌گویند، چرا در این چندماه که این‌همه انتقاد کردیم به موضوع دستمزد ورود نکردند؟ چرا وقتی تورم حدود ۵۰ درصد بود اما مزد و مستمری ۲۷ درصد زیاد شد، اقدامی صورت ندادند؛ بازهم تاکید می‌کند بازنشسته «همسان‌سازی» نمی‌خواهد، بازنشسته «مستمری شایسته و قانونی» می‌خواهد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 6
    1. نویسنده :ناشناس

      ما خودمان هم میدانیم که همه ش سرکاریه ، سالهاست که دارند در حق ما ظلم میکنند ، خط فقر بیست و پنج میلیون حقوق ما هشت میلیون که نصفشم می‌ره به اقساط و قرض ها و بقیه شم به دهم برج نمیرسد حتی برای خورد و خوراک . بعد اونایی که خودشان را نماینده انقلابی مردم میدانند بالای صد میلیون حقوق می‌گیرند طلبکار هم هستند شاسی بلند را هم حق خودشان می‌دانند . تاریخ ظلم و حق کشی و مظلوم کشی و حق الناس خوری های این طایفه ی ظالم را فراموش نخواهد کرد .

    1. نویسنده :ناشناس

      از نظر دولت همسان سازی حقوق یعنی کارمندی که دیپلم است و ده سال پیش باز نشست شده حقوقش متناسب با کارمندی شود که لیسانس است و پنج سال پیش باز نشست شده این یعتی احجاف در حق کارمند تحصیل کرده کارمندی که دو سال اخر معاونت یا مدیریت داشته ۳۰ سال پاداش و عمری حق معاونت را دریافت می کند و…. دولت اگر بودجه را درست مدیریت کند مشکلی در خرج کردن و رسیدگی به مردم ندارد

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام وقتی دولت و مجلس بی کفایت سر کار باشند و چهارسال از حرفهایی زدند انجام می‌دادند وضع بازنشسته این نبود همه حرفهایی که دولت و مجلس می‌زنند همه در حرف باقی و کسی درک درستی از بازنشسته ندارد و اینقدر هم مردم حرص خورده اند دچار بیماری فشار خون شده اند . البته دولت و مجلس منتظر که بازنشستگان فوت کنند و دق کنند و صدایشان در نیایید .درود بر آزاد مردان که خم به ابرو نیاوردند و رفتند

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام دوست گرامی من چرا معشیت کارگران را بر قرار کنید معشیت است که کارگر یک زندگی اسلامی ایرانی پیشرفت دارد خداوند متعال نگهدار شما عزیزان باشدممنونم باتشکر فراوان خداحافظ

    1. نویسنده :ناشناس

      بنظرم‌ عیوضی‌ راست‌ میگه‌ حقوقارواضافه‌ کنن‌ همسان‌ سازی‌ لازم‌ نیست‌‌ حالاتوروخدا‌ اضافه‌ کنیدبه‌ حقوقا‌ من‌ ازماه‌ دیگه‌ بایدکلی‌ اجاره‌ خونه‌ بدم‌ کلی‌ اضافه‌ شده‌ به‌ اجارم‌ به‌ خدا‌ دیگه‌ چیزی‌ برام‌ نمیمونه‌ بازنشسته‌ فرهنگی‌ هستم

    1. نویسنده :ناشناس

      اولأ سگ کی باشه کسی که بخواد حتی فکرش را بکنه که بازنشستگان کارگری را سر کار گذاشته ؟! ثانیأ افزایش حقوق تعداد کمی از بازنشستگان کارگری 27% بوده و بیشترشان افزایش حقوق خائنانه و استثمارگرانه 21درصدی داشتند ؟! ثالثأ چرا تأمین اجتماعی به دولت میلیاردها تومان قرض داده ؟! رابعأ چرا مدیر عامل تأمین اجتماعی پیگیر وصول طلب سوپر نجومی سازمان از دولت نیست ؟!