اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
اقتصادسنج
  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی
صفحه اصلی/خودرو/اظهارات عجیب وزیر صمت درباره استانداردهای جهانی خودروهای ایرانی!

اظهارات عجیب وزیر صمت درباره استانداردهای جهانی خودروهای ایرانی!

در حالی که میزان نارضایتی مردم نسبت به کیفیت و ایمنی محصولات خودروسازان داخلی در سال‌های اخیر به حداکثر رسیده؛ اما عباس علی‌آبادی و احمد وحیدی، وزرای صمت و کشور دولت سیزدهم، استاندارد صنعت خودروسازی...

شهریور ۳۱, ۱۴۰۲
8 بازدیدها

اقتصادسنج| در حالی که میزان نارضایتی مردم نسبت به کیفیت و ایمنی محصولات خودروسازان داخلی در سال‌های اخیر به حداکثر رسیده؛ اما عباس علی‌آبادی و احمد وحیدی، وزرای صمت و کشور دولت سیزدهم، استاندارد صنعت خودروسازی ایران را همگام با جهان می‌دانند.

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، در مصاحبه اخیر خود مصرف سه برابری خودروهای داخلی را رد کرد و استاندارد خودروسازی ایران را همگام با دنیا دانست.

در کتار این اظهارات، احمد وحیدی، وزیر کشور، در مراسم تحویل ۴۷۰ دستگاه اتوبوس درون‌شهری و ۶۲۶ دستگاه ون وانا ایران خودرو دیزل به وزارت کشور گفت: چرا باید چشم مردم ایران به فلان خودروی لوکس کشورهای دیگر باشد؟ مگر خودمان ظرفیت چنین تولیدی نداریم؟ البته که داریم.

استاندارد خودروسازی ایران جهانی است؟

اگر خودروهای ایرانی را به عنوان ترازویی برای مقایسه استانداردهای صنعت خودروی ایران و دیگر کشور‌های جهان در نظر بگیریم، تنها با مقایسه چند شاخصه به سادگی می‌توان پی برد که خودروهای ایرانی با استاندرادهای جهانی سال‌ها فاصله دارد. برای مثال آپشن کنترل پایداری (ESP) که امسال برای خودروهای داخلی الزامی شده، از سال ۲۰۱۴ در کشور‌های قاره آمریکا نظیر کانادا اجباری بود.

بهترین نمونه‌ها برای اثبات عقب‌ماندگی صنعت خودروی ایران، پژو پارس و نیسان جونیور ملقب به نیسان آبی هستند. پلتفرم پژو پارس که متعلق به گروه PSA فرانسه است، برای ۴۶ سال پیش است و این پلتفرم تا سال ۲۰۰۶ در معرض ارتقا مداوم بوده است.

اولین سال تولید نیسان آبی در ایران نیز به سال ۱۳۴۶ یعنی ۵۴ سال پیش بازمی‌گردد. امروز نوادگان این خودروها در قالب پلتفرم‌ها، طراحی‌‎‌‌ها و پیشرانه‌های جدید در جهان تولید می‌شوند؛ اما صنعت خودروسازی ایران نه‌تنها به تولید محصولات پنج دهه پیش خود ادامه می‌دهد، بلکه با افتخار آن‌ها را به کشور‌های محروم نیز صادر می‌کند.

برخی از مدیران ارشد خودروسازان دولتی معتقدند که خودروهایی نظیر پارس که با مدل ۱۴۰۲ تولید می‌شوند، دیگر مشابه محصولات ۲۰ سال گذشته نیستند، اما واقعیت این است که تنها تغییرات اندکی آن‌ هم در آپشن‌ها رخ داده و اتفاقاً اکثر موارد نظیر کیفیت ورق خودرو، آلیاژهای به کار رفته در بلوک موتور و متریال کابین و داشبورد به شدت افت کرده است. این افت کیفیت به حدی آشکار است که تعداد زیادی از مردم تمایل ندارند خودروهای خود را مشابه سال‌های جدیدتر تعویض کنند.

ساخت خودروی لوکس در ایران به‌صرفه است؟

برای پاسخ به این سوال که آیا خودروسازان ایرانی توان تولید خودروی لوکس دارند یا خیر؟ باید به بررسی پیشینه و شرایط فعلی این صنعت و فعالان آن نگاه کرد.

در حال حاضر دو خودروساز دولتی که اصلی‌ترین منبع تأمین زنجیره حمل و نقل خودروهای سواری کشور برای جامعه هستند، در زیان و بدهی کامل قرار دارند.

در چنین شرایطی در اقتصاد آزاد، مطابق با عرف رایج علم اقتصاد این شرکت‌ها به فروش گذاشته می‌شوند و سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذارانی آن‌ها را خریداری می‌کنند و با سیاست‌های جدید به تولید محصولات جدید می‌پردازند یا شرکت با فروش اموالش بدهی‌های خود را تسویه می‌کند و سپس در صورت امکان با سیاست‌گذاری جدید تولید را از سر می‌گیرد.

در ایران، اما همه چیز متفاوت است، برای مثال خودروسازان دولتی سالیان طولانی است که زیان‌ده هستند؛ اما هر سال به بهانه حمایت از تولید ملی، حمایت‌های مالی و غیرمالی گوناگونی را از دولت دریافت می‌کنند. این حمایت‌های دولتی باعث شده است که این شرکت‌ها هیچ‌گونه انگیزه‌ای برای پیشرفت و تولید محصولات خلاقانه نداشته باشند.

الزامات ساخت یک خودروی لوکس

ساخت یک خودروی لوکس نیازمند در اختیار داشتن موارد متعددی نظیر یک پلتفرم کاملاً به‌روز و پیشرفته، یک پیشرانه قدرتمند و بی‌صدا و همچنین یک گیربکس اتوماتیک هوشمند است. این موارد تنها مربوط به قسمت فنی خودرو است، در حالی که یک خودروی لوکس ارکان دیگری نیز دارد. برای مثال یکی از نکاتی که حس لوکس بودن و راحتی و را به مالک خودرو القا می‌کند طراحی زیبا و متریال کابین درجه یک و نرم است.

از امکاناتی که در بالا ذکر شد، تقریباً هیچ‌یک در اختیار خودروسازان ایرانی نیست که البته امری بدیهی است، چراکه خودروسازان ایرانی، همیشه محصولات اقتصادی تولید کرده‌اند. برای ساخت یک خودرو یکی از مهم‌ترین موارد، برخورداری از ارتباطات بین‌المللی قوی است، چراکه امروزه تمام تکنولوژی‌های خودروسازی در اختیار یک شرکت نیست و حتی اگر شرکتی تمام این امکانات را هم در اختیار داشته باشد، به دلیل بالا بردن بهره‌وری و کاهش هزینه‌های خود بسیاری از تولیدات خود را برون سپاری می‌کند.

نکته قابل توجه در مورد تولید خودروهای لوکس در ایران بیش از آن که به مهندسی و توانایی تولید ارتباط داشته باشد به صرفه اقتصادی و هزینه گزاف و بیهوده‌ای که بر دست کشور و مردم می‌گذارد مربوط است و برای تردد خودروهای لوکس در خیابان‌های ایران و تهران، واردات خودرو به مراتب کاری معقول و آگاهانه‌تر است.

برچسب ها:

اخبار خودروسازان داخلیخودروسازان داخلیخودروسازان داخلی خودروخودروها داخلیوزیر صمت
من را دنبال کنید نوشته شده توسط

sohila

اخبار مرتبط

مجازات سخت برای کسانی که پلاک خودرو را مخدوش می کنند
شرایط جدید فروش محصولات کرمان موتور اعلام شد+ جدول
قیمت روز محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار/ تفاوت چشمگیر قیمت سهند...
هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ به سبد خودرویی بازار ایران اضافه شد+ قیمت
قیمت روز محصولات سایپا و ایران خودرو ۳۰ آبان ۱۴۰۴/ بازار خودرو در...
روند بازار خودرو در هفته اول آذر چگونه خواهد بود؛ قیمت خودرو صعودی...
شرایط فروش اقساطی کامیون ۱۹۳۰ ایران خودرو دیزل+ جزئیات
شرایط فروش کامیونت ۱۲ تن جک با قیمت قطعی ویژه آذرماه ۱۴۰۴

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آخرین اخبار ایران

قانون جدید خرید و فروش طلای آنلاین تصویب شد
مجازات سخت برای کسانی که پلاک خودرو را مخدوش می کنند
خبر خوش برای بازنشستگان/ پرداخت همزمان دو وام برای بازنشستگان
پرسودترین و پرضررترین ارزهای دیجیتال امروز ۱ آذر ۱۴۰۴
شرایط جدید فروش محصولات کرمان موتور اعلام شد+ جدول
قیمت روز محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار/ تفاوت چشمگیر قیمت سهند...
قیمت جدید انواع گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون امروز ۱ آذر ۱۴۰۴+ جدول
آخرین قیمت دلار، یورو و انواع ارزها امروز ۱ آذر ۱۴۰۴/ دلار مبادله...
آخرین قیمت طلا و سکه ۱ آذر ۱۴۰۴/ کاهش جزئی قیمت ها در...
قیمت طلای جهانی در نخستین روز آذر ۱۴۰۴/ طلای جهانی در جا زد
آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ بیت کوین همچنان در سراشیبی
سهامداران مراقب باشند؛ خطر تعلیق ۲۳ نماد بورسی و فرابورسی

خبر ورزشی

۸ غذای مدیترانه‌ای که عمر شما را دو برابر می‌کند

آلزایمر چه علائم و نشانه هایی دارد؟+ راه های جلوگیری از آلزایمر

خوردن قهوه‌ چگونه به سلامتی بدن کمک می کند؟

عوارض خطرناک مصرف آنتی‌بیوتیک که باید بدانید!

چرا ترک سیگار برای زنان سخت تر از مردان است؟

اقتصادسنج

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

خبر فوری

ارزهای دیجیتال پرسود و ضرر ۲۹ آبان

پرسودترین و پرضررترین ارزهای دیجیتال امروز ۱ آذر ۱۴۰۴

شرایط فروش محصولات کرمان موتور

شرایط جدید فروش محصولات کرمان موتور اعلام شد+ جدول

دسترسی سریع

  • اخبار روز
    • اجتماعی
    • اقتصادی
    • بین الملل
    • سیاسی
  • خودرو
  • طلا و ارز
  • قیمت سنج
  • اخبار بورس
  • مسکن
  • سلامت و بهداشت
  • بانک و بیمه
  • فناوری
  • کشاورزی
  • اقتصاد
  • انرژی
    • آب
    • برق
    • پتروشیمی
  • اخبار ورزشی
  • اخبار استانها
    • تهران
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
  • شبکه های اجتماعی
  • رپورتاژ آگهی

مجوز ها

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری اقتصادسنج است. بازنشر مطالب صرفا با اجازه کتبی مجاز است.